RÉTVÁRI BENCE belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Félrecímezte a felszólalását. Azt, hogy el lehet innen menni, az önök miniszterelnöke, Gyurcsány Ferenc mondta (Barkóczi Balázs: Ez nem válasz!), és az önök miniszterelnöke, Gyurcsány Ferenc volt az, aki 15 ezer pedagógust elbocsátott Magyarországon. Tehát ezeket a szavakat visszaküldöm önnek, és beszélje meg a pártelnökével!

Ami a teljesítményértékelési rendszert illeti: a tankönyveket is úgy fejlesztettük ki, hogy először három évig kipróbáltuk az iskolákban, utána véglegesítettük, és nem teszünk mást a teljesítményértékelésnél sem; először egy szűkebb körben nézzük meg, hogyan működik, ott a tanároknak, diákoknak hogyan vált be a tankönyv, itt pedig a minősítési rendszer hogyan szolgálja azt a célt, amit mi szeretnénk: a minőségibb oktatást, hogy akik többet teljesítenek, jobban teljesítenek, azoknak magasabb fizetése legyen. Ezért indítottuk el ezt pár tucatnyi iskolában, és valóban szeretnénk utána, ha megvan a kipróbálás eredménye, szélesebb körben is bevezetni.

Több része van ennek. Az egyik része az, hogy a pedagógus maga mondhatja meg az igazgatónak, hogy a következő egy évben ő mit tart fontosnak a saját osztályában, mit tart fontosnak a saját tantárgyában, az iskolában mit szeretne elérni; és ha eléri azt, amit önmagának kitűz célként az igazgatóval közös megbeszélésen, amibe nyilván bevonhatják a szakmai munkaközösség vezetőjét is, akkor ez már az ő fizetését emelni fogja. Másrészről vannak olyan általános, objektív szempontok, amelyek sok iskolában használhatók, de mindegyik az iskola kereteire szabva; mert van olyan iskola, ahol az a teljesítmény lesz jobban a fókuszban, amelyik a leszakadók segítésével foglalkozik, a felzárkózási program hogyan megy, és van, ahol a tehetséggondozás, hogy ki hány versenyen indul. Mindenhol objektív az óraszám: 22, 24 vagy 26 órát tanít egy tanár? A 24 órát tanító nyilván keressen többet, mint a 22 órát tanító, a 26 órát tanító pedig mind a kettőnél keressen többet, tehát aki több órát szán a diákokra, magasabb fizetést kapjon, és aki a tanórán kívül is többet foglalkozik a gyerekekkel, ő is magasabb fizetést kapjon. (Az elnök csengetéssel jelzi az időkeret leteltét.)

Erről szól az a javaslat, amelyet a pedagógusokkal való egyeztetésben munkáltunk ki, és amelyet önök támadnak itt a parlamentben is. Köszönöm szépen.

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage