RÉTVÁRI BENCE belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Azt hiszem, mindnyájan elismeréssel beszélhetünk a magyar mentőszolgálatnak a tevékenységéről. Nem minden országban evidencia az, hogy egy országos és állami mentőszolgálat van, van, ahol állami és privát szereplők egyaránt részt vesznek a mentésben, nagyon sok ország van, ahol nincs egységes, országos mentőszolgálat. Nálunk az van, hogy egy telefonszámot lehet hívni, országos rendszer van, ez ennyire digitálisan nyomon követett; ez kevés országban mondható el, legalábbis az országok egy jó részében biztos nem mondható el, még akár Európában sem.

Ha megnézzük, hogy a kormányzásunk kezdetén mennyi volt a mentésre fordítható összeg a magyar költségvetésben, azt láthatjuk, hogy 27 milliárd forint volt. Ha megnézi valaki az idei évi költségvetést, akkor ezzel a 27 milliárd forinttal szemben 65 milliárd forint most már az, amit mentésre, az Országos Mentőszolgálatra fordíthatunk. És ha megnézte valaki, hogy bő tíz éve mennyi volt a mentőautók átlagéletkora, azt látta, hogy jóval több mint nyolc, inkább nyolc és fél év volt a mentőautók átlagéletkora, az utóbbi években pedig ez öt év körül, valamivel több mint öt év körül mozgott. Tehát hála istennek megújult a mentőszolgálatnak a gépparkja, megújult a telefonos rendszere is, ma már minden hívás rögzített, minden hívás utánkövethető, minden esetben meg lehet nézni utólag, hogy mit mondtak azok, akik betelefonáltak a mentőszolgálathoz a 112-es számon, helyesen döntötte a diszpécser, tudotte ott segítséget nyújtani, kellő időben indulte el a mentőautó, kellő időben érkezette meg; ez szerintem nagyon fontos, és garancia mindenki számára, hogy másodpercre pontosan, szavakra pontosan minden helyzet rekonstruálható, és ezt a próbát a mentőszolgálat ki is állja. Abban az esetben, amelyet ön említett, olyan esetről volt szó, amikor nem a központi telefonszámot hívta valaki, hanem egy másik telefonszámot, ez időveszteség.

Mindenkit arra kérünk, hogy a központi 112-es telefonszámot hívja, ne más módon próbáljon a mentőkkel kapcsolatba kerülni, mert ilyen esetben minden időveszteség számít, ezért a 112-t kell hívni, és az ottani telefonokkal kapcsolatban, azt hiszem, a legmagasabb fokú minőségirányítási rendszer van, és hát az egészségügy rendszerében számtalan betegjogi és finanszírozási ellenőrzési rendszer már most is be van iktatva. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage