KUNHALMI ÁGNES (MSZP): Nagyon szépen köszönöm. Aktuális kérdés a pedagógus-státusztörvény, és örömmel látom, hogy Rétvári úr visszajött (Rétvári Bence: Hoppá!), merthogy nagyon sok mindenben az ő gondolatmenetét követve szeretném elmondani a mai felszólalásomat. (Nacsa Lőrinc Rétvári Bence felé: Kimenjünk, Bence?)

Azt látjuk a státusztörvénnyel kapcsolatban, hogy az ellenzék, a szakszervezetek a pedagógusoknak jelentős része ezt egy modern rabszolgatörvénynek mondja. Azt mondják, hogy most verik le a pedagógusokon, hogy mertek tiltakozni, hogy polgári engedetlenségbe kezdtek. Én inkább ezt gondolom, hogy ez így van. Ön pedig azt mondja, tegnap is azt válaszolta az egyik politikustársam kérdésére, hogy dehogy erről van szó, itt egy új minőség kell, helyre kell állítani a pedagógusszakma presztízsét, jobb bért kell adni, jobb teljesítményre kell ösztönözni a pedagógusokat. Hát, kérdezem én, hogy mi akadályozza meg a kormányt abban, hogy egyébként a közalkalmazotti státuszi létben emeljék fel a pedagógusok bérét. Mi akadályozza meg a kormányt, hogy a közalkalmazotti státuszban legyen jobb minőségű az oktatás és növeljék az oktatás színvonalát?

Ugye, ez egy nagyon jó kérdés, de hát itt messze nem erről van szó, merthogy ön azt is elmondta, hogy itt egyfajta hivatásrendiségről van szó, és bizony-bizony ez az, ami valójában mozgatja politikailag a kormány gondolkodását. De menjünk sorban! Sokan nem értik, hogy miért veszik el a közalkalmazotti státuszt. Ezt a rendszerváltás után azért vezették be, hogy a piacgazdaságban és a kapitalizmusban az államnak szolgáltatásokat nyújtó és az államnak dolgozó emberek egyfajta védőhálót kapjanak, de sajnos önök ezt a védőhálót kihúzzák alóluk.

Menjünk tovább a bérre, merthogy ez is az ön kedvenc területe. És ezért nem értem azt, hogy miért nem lehet egyébként közalkalmazottként felemelni a pedagógusok bérét, hiszen maga Orbán Viktor volt az, aki a kezdet kezdetén, 2010 után azt mondta, hogy kössük azt a bizonyos vetítési alapot, ahonnan kezdik számolni a pedagógusok bérét, a mindenkori minimálbérhez. Ezt egy évig tartották, aztán ezt visszavonták. Orbán egy önként vállalt ígéretet vont vissza, átejtve ezzel az egész pedagógustársadalmat, tehát közalkalmazottként is meg lehetett volna tartósan emelni a pedagógusok bérét. Most azt mondják, és egyébként ön is ezt mondja, hogy Brüsszel, a csúnya Unió az, amelyik nem akarja ezt kifizetni, és az a pár ellenzéki képviselő az, aki mindent megtesz, és megpróbálja megakadályozni, hogy Brüsszel ezt kifizesse. Én azt gondolom, hogy nem így van, nem ez az oka. (Rétvári Bence: Gyurcsány mondta…)

De kezdjük elölről! Eleve problémásnak tartom azt, hogy egy egyébként a szuverenitására oly kényes kormány Brüsszeltől és az EU-tól várja egy nemzeti hatáskörbe tartozó terület finanszírozását. Hát, micsoda kettős beszéd ez?! Ez nem zavarja és sérti a szuverenitást? Államtitkár úr, legközelebb a kormány és ön a Nemzeti alaptantervet is Brüsszelben fogja megíratni? Hát, eleve szégyen, hogy egy nemzeti hatáskörbe tartozó terület kapcsán már Brüsszel fanyalodik arra, hogy ad bért, mert olyan rossz helyzetben vannak a pedagógusok, és ennyire alulfinanszírozott a szakma. (Rétvári Bence: Nem ad, ez a miénk!)

De nem emiatt nem jön, nem az ellenzéki képviselők miatt nem jön a brüsszeli pénz, hanem bizony a bevezetni kívánt státusztörvény miatt sem jön majd a brüsszeli pénz, és ezért mondja ön sokszor, hogy az ellenzék miatt nem jön, mert valójában az a státusztörvény, amit be akarnak vezetni, többek között olyan intézkedéseket tartalmazna, mint hogy 32 óráról most már 48 órában maximálják a pedagógusok foglalkoztatását. Vagy például a pedagógushiányt röghöz kötéssel, átvezényelhetőséggel vagy a munkaterhek növekedésével akarják csökkenteni.

(9.50)

Látom a sajtóban, hogy a szakszervezetekkel való tárgyalás során most már jönnek ebből vissza, de direkt húzták túl, hogy a kvázi álmegállapodásban majd kicsit visszább tudjanak jönni valamiből. De ott van például az, hogy a pedagógiai programjukba vagy a munkatervükbe már nem nagyon szólhatnak bele a tantestületek, a kirúgások feltételeit lazították, megfigyelhetőek lennének a pedagógusok  látom, ebből is kezdenek visszajönni, hátha Brüsszel mégis ad egy kis pénzt. Ugye, a sztrájk jogát teljesen lenullázták, osztályokat és iskolákat vonhatnak össze, a tartós helyettesítés többletpénzét felére csökkentették, az illetmények alsó határát garantálják csak, és sorolhatnám még napestig.

Valójában az a baj, hogy itt miről van szó, és ezt kell világosan megérteni. Egyrészt az EFOP, ami itt van (Felmutat egy dokumentumot.), hogy ami megállapodást önök kötöttek a kormánnyal, világosan kimondja, hogy ha ezeket végrehajtják, és nem megfelelő, akkor a státusztörvény miatt pénz nem fog érkezni, én attól félek. De ami a lényeg  és már csak 10 másodpercem maradt , a hivatásrendiség, amiről ön beszél, hogy a pedagógusokat egy hivatásrendbe akarják rakni, az a Mussolini fasiszta államának az államberendezkedése (Moraj a Fidesz soraiban.), ahol a társadalmat hivatásrendekre osztják, és kizárólag az állam politikai-hatalmi céljainak megfelelően kell viselkedniük. Nem egy szolgáltató és demokrata államról beszélünk, hanem egy hivatali, hatalmi-politikai államról beszélünk, és nem is szakmai kérdés valójában önöknek az oktatás  ezt Orbán Pokorninak is megmondta annak idején , hanem politikai-hatalmi kérdés. Erről van szó. Köszönöm a türelmet. (Taps az MSZP soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage