BARKÓCZI BALÁZS (DK): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Képviselőtársam, nagyon röviden hadd reagáljak. Bent voltam ma egész nap a Házban, több vitán is bent ültem itt az ülésteremben, és láttam, ahogyan az ön frakciótársai hosszú-hosszú litániákat olvasnak fel előre kinyomtatott papírokból, és ezek után ön azt mondja nekem, hogy nekem mit adott ki a főnök, vagy mit nem adott ki a főnök. Lehet, hogy önök így működnek, képviselő úr, és azért tart itt ez az ország, mert a 13 éve tartó kétharmad csak így tudja elképzelni a politizálást, hogy fentről leszólnak, de mi nem így működünk. És ez annyira méltatlan önhöz is, méltatlan a Házhoz, méltatlan itt mindenhez!

Amikor felhozza a munkanélküliségi adatokat, akkor, emlékezzen vissza, nem volt olyan régen a Covid, amikor például a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat azt mondta még 2021-ben, hogy 300 ezer fővel nőtt a foglalkoztatás, közben pedig a Magyar Nemzeti Bank azt az adatot hozta ki, hogy 70 ezer munkahely szűnt meg, de a Központi Statisztikai Hivatal még ezeknek az adatoknak is ellentmondott.

Tehát lehet mindenféle, hajánál fogva előrángatott adatokkal idejönni, a helyzet az, tisztelt képviselő úr, ha beszélne ön is a szakmában részt vevőkkel, például a Közoktatási és Szakképzési Szakszervezet elnökével, aki az én választókerületemben lakik, a XV. kerületben, ő elmondja  és ezt akkor már államtitkár úrnak is mondom , hogy mekkora visszaesés van a diákok kompetenciáiban, amiről Ander képviselőtársam is beszélt, hogy egy egyszerű folyamatábra-értelmezés meghaladja a képességeiket, és tulajdonképpen nagyon sokszor olyan gyerekek kerülnek ki a szakképzésből, akik még arra alkalmasak, hogy meg tudják különböztetni egymástól a piros és a zöld gombot, talán nem darálja fel őket az a gép, amit működtetni kénytelenek, mert nyilvánvalóan a szakképzésben is túlterheltek a tanárok.

És ha már Ander képviselőtársam előhozta ezt, ugye, 60 százalék a diplomás-minimálbérhez képest a pedagógusbérek aránya, akkor hadd mondjak néhány adatot csak a környező országokból, ami talán egy kis gondolkodásra készteti önöket  nem vindikálnám magamnak a jogot, hogy Bástya elvtárssal szólva azt mondjam, hogy szerénység, képviselőtársaim, szerénység. De nézzük meg, hogy Szlovákiában ez az arány, amíg Magyarországon 60 százalék, ott 77 százalék a diplomás-minimálbér aránya pedagógusbéreknél, Ausztriában 81 százalék, Szlovéniában 90 százalék, de még az EU-átlag is 89 százalék.

És azért nagyon fontos az, amiről az előbb beszéltem, hogy milyen kompetenciákkal kerülnek ki ezek a gyerekek, mert minden mindennel összefügg, amikor önök szétverik a közoktatást, akkor mellette nem lehet felturbózni a szakképzést, merthogy erre épül az egész. És szintén itt a szakszervezet elnöke elmondja nekem, hogy olyan gyerekek jönnek be a rendszerbe, akik nem sajátították el azokat a kompetenciákat, amit egy 14 éves gyermeknek, aki bekerül a középfokú oktatásba, el kellene sajátítania, mert már az alapfokon túlterheltek a tanárok. De mindegy, most nem a közoktatásról beszélünk.

Ezért mondja azt a Demokratikus Koalíció képviselőcsoportja, hogy elfogadhatatlan ez a módosítás is, mert például nem szerepel benne az, hogy a közismereti tárgyak számát növeljék, ugyanis elfogadhatatlanul kevés a közismereti tartalom most a szakképzésben, és ez a törvény ismét nem tér ki rá. És a civil szervezetekkel és a szakmai szervezetekkel együtt azt mondjuk, hogy négyévessé kell tenni a szakképző iskolai képzést, csak kivételes esetben hagyva meg ezt a hároméves képzést, hogy tényleg fejlesszük a diákok kompetenciáit, és ne csak lökdössük ki őket olcsó munkaerőként, ahogyan Parragh László mondja, mert azzal nem megyünk semmire, attól hogyan fog kilőni a magyar gazdaság, attól hogyan fog nőni a foglalkoztatás. Arról már ne is beszéljünk, hogy mennyi fiatal megy el a jobb élet reményében külföldre dolgozni, nem tudnak olyan családot mondani, akinek ne lenne valamelyik családtagja a legnagyobb magyar városban, Londonban, mert sajnos már így kell hívni a rengeteg magyar munkavállaló miatt.

Azt is mondjuk, hogy természetes és reális lehetőséggé kell hogy váljon az, hogy a szakmai vizsga után az érettségi és a technikusi végzettség együttesen megszerezhető legyen akár nappali rendszerben is. Elvileg erre most is van lehetőség, a gyakorlatban azonban ez nagyon ritkán valósul meg, és ezért kellene gondoskodni arról, hogy ez a kérdés fókuszpontba kerüljön. Ez is hiányzik a mostani módosító indítványból.

A rugalmasság és az átjárhatóság követelményével ellentétes, hogy a 12. évfolyam végén nem lehetséges a gimnáziumi érettségivel egyenértékű érettségivel való kilépés azok számára, akik pályát kívánnak váltani. A 13., egyes esetekben a 14. technikusképző évfolyam elvégzésére kényszeríti a rendszer, ami méltánytalanság a tanulókkal szemben. Másrészt pedig értelmetlen a feltételezhető pályaelhagyás miatt munkaerőpiaci szempontból is. Ezen is változtatni kellene, ezt sem tartalmazza a mostani módosító indítvány.

Lehetővé kellene tenni az orientációs évfolyamra az évközi belépést annak, aki a szakképző intézmények 9. évfolyamán ezt szükségesnek látja. Vagy például biztosítani a tanulók képzési formák és ágazatok, továbbtanulási irányok közötti váltását és az ezt segítő szolgáltatást.

(20.30)

Arról már nem is beszélve, ha már hiányokról beszéltünk, hogy ha a 128. §-t megnézzük, annak a (3) bekezdése azt mondja, hogy a szakirányú oktatás és a szakképzési munkaszerződés módosított törvénnyel megállapított szabályait 2023. szeptember 1-jétől kell alkalmazni, ami pedig megint csak összeegyeztethetetlen azzal a jogelvvel, hogy jogszabály-módosítást csak felmenő rendszerben lehet bevezetni, vagyis az átalakításra kell időt adni. Ennek sem felel meg ez a törvényjavaslat.

Ezért mondjuk azt, hogy elfogadhatatlan, és higgye el, nem valamifajta felső parancsnak engedelmeskedve, hanem azért, mert önök még egy normális szakképzésitörvény-javaslatot sem voltak képesek lerakni az asztalra. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak.

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage