TUZSON BENCE, a Miniszterelnöki Kabinetiroda államtitkára, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Itt ismételten egy olyan javaslattal állunk szembe, és hogy elébe is menjek a kérdéseknek, amit deregulációért felelős kormánybiztosként dolgoztunk ki kollégáimmal, és ezen az úton most a Miniszterelnöki Kabinetirodán keresztül érkezik az Országgyűlés elé. A családokat a magyar kormány a legfőbb bástyának tekinti, egy olyan pontnak, aminek az erősödése mint legkisebb közösségnek, feltétele annak, hogy Magyarország erősödjön. Hogyha a családokat erősítjük, akkor erősödik az ország, erősödik a nemzet, erős családok nélkül nem lehet erős nemzetről és erős országról beszélni.

Ezért van az, hogy 2010-től kezdődően a magyar kormány mint családbarát és a családokat segítő kormány, számos intézkedést hozott, és ezeken az intézkedéseken dolgozunk is. Bármilyen nehéz a helyzet, bármilyen háború van a szomszédunkban, bárhogy sújtja ennek a következménye, illetve a brüsszeli szankcióknak a következménye Magyarországot, semmiképpen sem szeretnénk erről letenni, a családok erősítését tovább szeretnénk vinni.

Nagyon sok eredményt értünk el az utóbbi időszakban, engedjék meg, hogy néhányat megemlítsek ebből. Ilyen a családi otthonteremtési kedvezmény rendszerének kidolgozása és működtetése, amelyet továbbra is szeretnénk fenntartani vagy az iskolások számára az ingyenes tankönyvellátás vagy a közétkeztetés támogatásának erősítése. De beszélhetnénk itt a különböző adókedvezményekről, ami a családokat érinti vagy a fiatalok adómentességéről, illetve a legújabb intézkedésről, ami január 1-jétől teszi lehetővé azt, hogy a családoknak egy újabb támogatása valósulhatott meg, hiszen azoknak a nőknek, akik nem érik még el a 30 éves kort, és gyermeket vállalnak, azok számára is a személyijövedelemadó-mentesség biztosítva lesz.

Sorolhatnék még nagyon sok ilyen típusú kedvezményt, de az is igaz, hogy azt láthattuk, hogy a bürokrácia annak idején, 2010-ben ezen a területen is elburjánzott, és ha bármilyen ügyintézést kellett csinálni, akkor, ha egy család elindult ezen az úton, vagy kedvezményeket, támogatásokat akart igényelni, igen sok papírmunkát kellett elvégeznie. Ezért tekintettük át ezt a területet is, és megfogalmazunk itt néhány olyan javaslatot, amely javaslatok pont azt szolgálják, hogy a családok élete egyszerűbb legyen, és kevesebb adminisztrációt kelljen végezniük.

Engedjék meg, hogy néhány ilyen javaslatot felsoroljak most a törvényből! Ilyen a tanulói jogviszony kötelező igazolása. Ugye, a tanulói jogviszony igazolását kétfelé választhatjuk, lényegében azokra, akik tankötelezettséggel terheltek, tehát akik 16. életévüket még nem töltötték be.

(10.00)

Számukra teljesen felesleges ez az igazolás, hiszen ők tankötelesek. Tehát ha valahova valamilyen kérelmet be kell nyújtani velük kapcsolatban, akkor az esetek nagy többségében ott a tankötelezettség fennáll, és az a kis eset, amikor másfajta jogsértés valósul meg, tehát a tankötelezettség nem teljesül, ott másfajta szankciók alapján, illetve a nyilvántartások alapján ez látszik, hogy ez a kötelezettség nem teljesült, tehát tulajdonképpen itt nincs erre szükség. 16 év felett pedig elég a diákigazolvány, hiszen ezzel is ugyanúgy lehet a jogviszonyt igazolni.

Nagyon sok kisgyermekes családot érint egy másik változtatás, hiszen százezres nagyságrendről beszélünk évente, amely a gyed és a gyes közötti váltást jelenti. Eddig az volt a rend, hogy ezt külön kérelmezni kellett, tehát aki gyesből gyedbe ment át, egy külön kérvényt kellett ezzel kapcsolatban benyújtania. Mivel az esetek 99 százalékában ez szintén megtörténik, tehát az emberek benyújtják ezeket a kérelmeket, és megy is tovább ez a típusú ellátás, ez teljesen feleslegessé vált, és felesleges is; egyszerűbb kivezetni ezt a kérelmet, és automatizmust bevezetni, tehát hogy a gyedbe a gyesből egyszerűen lehessen váltani.

További egyszerűsítés, ami szintén egy adminisztrációs egyszerűsítést jelent, a családi pótlék 50-50 százalékos megosztása iránti kérelemre vonatkozik, hogy a külön élő, de egyébként közös szülői felügyeletet gyakorló szülők esetében lehetővé váljon az, hogy ezt a típusú megosztást a szülő kérje.

Jó pár olyan javaslat van, vagy vannak olyan javaslatok ebben a jogszabályban, amelyek kifejezetten az elektronikus nyilvántartások összekapcsolásával kapcsolatosak, és a hatóságok számára betekintést engednek egyik nyilvántartásból a másikba a jogosultságok megállapítása érdekében, figyelemmel egyébként az adatvédelmi szabályokra. Tehát erre odafigyeltünk, és egyébként az egyeztetések során a lehető legszélesebb körű egyeztetést folytattuk le.

Azt is lehetővé teszi most a jogszabály, hogy kép- és hangkapcsolaton keresztül jognyilatkozatot lehessen tenni gyámhatósági ügyekben, tehát ne legyen minden esetben kötelező a jelenlét. Természetesen vannak olyan speciális esetek, ilyen például az örökbefogadás vagy a származás megállapítása, ahol indokolt a személyes jelenlét, tehát ott továbbra is kötelező a személyes jelenlét, de a mostani informatikai eszközök fejlettsége és a kommunikáció fejlettsége mellett én ezt amúgy is fontosnak tartom, hogy minél szélesebb körben lehetővé tegyük az ilyen típusú kommunikációt. Egyébként más területen is előreléptünk ebben a kérdésben, például a szerződéskötések esetében, ami egy egészen más területet érint, de mégis nagyon fontos, hogy ott is az online szerződéskötések lehetősége akár az ingatlanokkal kapcsolatos adásvételeknél mindenféle biztosítékok mellett, de biztosítható legyen. Ez a XXI. században egyébként már elvárás. Én azt gondolom, hogy az egész államigazgatásnak, de nemcsak az államigazgatás, hanem a polgári jog területét is át kell tekinteni ebből a szempontból, tehát nagyon sok ilyen típusú változtatásra lesz szükség a következő időszakban, ha az ország versenyképességét növelni szeretnénk. Ezzel kapcsolatban majd egy külön csomaggal is szeretnénk jönni az Országgyűlés elé.

Van egy másik, családokat segítő rendelkezésünk is, és engedjék meg, hogy itt a felsorolást be is fejezzem. A vér szerinti apa esetében is lehetővé teszi a jogszabály, hogy ha sajnálatos módon az anya az igénylés előtt elhalálozik, akkor az anyasági támogatásra vonatkozó igényét bejelenthesse. Nyilván egyrészt emberiességi szempontból is fontos, hogy ez megengedhető legyen, és az ügyintézést is egyszerűsíteni fogja.

Összességében arra kérem önöket, mivel azt gondolom, hogy ez a családokat segítő intézkedéssorozat segíti a magyar embereket és segíti a magyar családokat a mindennapi életben is, hogy támogassák ezt a törvényjavaslatot. Köszönöm szépen.

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage