NOVÁK ELŐD, a Mi Hazánk képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! A családok ügyintézésének egyszerűsítésével összefüggő törvénymódosítási csomagot támogatja a Mi Hazánk Mozgalom, viszont szeretnénk arra is rávilágítani, hogy egyrészt milyen hiányosságok vannak, másrészt hogy önmagában az egyszerűsítés azt a veszélyt is hordozza magában, hogy néha kiöntjük a fürdővízzel együtt a gyereket is; illetve nemcsak azért nem veszik igénybe sokszor a papíron elvileg persze járó állami támogatásokat a családok  és ezáltal végső soron nem lesz könnyebb a gyermeknevelés, és nem lesz nagyobb a gyermekvállalási kedv , mert bonyolult, hanem azért, mert nem is tudnak róla.

Tehát a bonyolultság és annak az egyszerűsítése mellett rendkívül fontos volna a tájékoztatás is, azonban társadalmi célú hirdetéseket nem nagyon látunk manapság, inkább csak kormánypropagandát, azt persze féktelenül. Ezért azt gondolom, hogy ha a kormányzat egy kis önmérsékletet tudna tanúsítani legalább a választást követő évben, egy kis békeidőszakban, nem választási hadjáratot folytatna, akkor helye volna akár óriásplakátokon, akár más módon a gyermekvállalási kedv fokozására valamiféle kampányt indítani, illetve ténylegesen hasznos társadalmi célú üzeneteket eljuttatni, hiszen sokszor nem is tudják, hogy mire jogosultak.

Persze, értem én, hogy most túl sok mindent nem lehet a kirakatba tenni, nem véletlen, hogy megértük azt, hogy Orbán Viktor érvértékelő beszédében is lényegében semmit sem tudott nyújtani a családoknak, pedig eddig a legnagyobb, úgymond kirakatterülete a kormánynak pont a családpolitika volt, amire oly büszke volt. Ma pedig már ki tudná megmondani, hogy ki a családügyi államtitkár Magyarországon? Ide jutottunk, és a korábbi nagy vívmányok is, mint például a három gyermek után járó legendás 100 ezer vagy 99 ezer forintos adókedvezmény is az MNB hivatalos, még tavalyi, a nagy inflációt megelőző kimutatása szerint is csak feleannyit ért már akkor is, mint a bevezetésekor. És ez igaz természetesen lényegében a többi családtámogatásra, hogy a családi pótlékról ne is beszéljünk.

De persze nem azért szakad meg a szívem elsősorban, hanem azért, mert sorra vagy kivezetnek bizonyos családtámogatási formákat, lakásfelújítási támogatást, nagycsaládosok autóvásárlási támogatását, és sorolhatnám, hogy mik azok, amelyek teljesen megszűntek és mik azok, amelyek elértéktelenednek, mert a kormány érdekelt abban sajnos, és kihasználja ezt a nagy inflációt, elinflálja tulajdonképpen a támogatásokat. Hiszen csak a nyugdíjak inflációkövetők úgy-ahogy, de legalábbis törvényben garantált módon, papíron, bár a fogyasztói kosárról lehetne vitatkozni, hogy mit kellene ebbe belemérni, de legalább valamelyest inflációkövető, a családtámogatások annyira sem. Sőt, semennyire nem, hiszen meg vannak rekedve, például ami a gerincét képezi a családtámogatásoknak, ez természetesen nem a családi pótlék, hanem mondjuk, a családi kedvezmény, az gyakorlatilag megrekedt a 2011-es bevezetése óta, és már feleannyit sem ér, mint a bevezetésekor.

Fontos arra is fölhívni a figyelmet, hogy a jelenlegi törvényjavaslat egyszerűsít sok mindent, például a mostani módosítási javaslatok értelmében egyebek mellett megszűnik a tanulói, hallgatói jogviszony kötelező igazolása, ami kétségkívül egy felesleges bürokratikus mód volt, amivel talán egy kicsit arra is játszottak, hogy minél jobban bürokratizálják a rendszert, annál kevesebben veszik igénybe. Most viszont, hogy már elinflálták ezeket a támogatásokat, akár már könnyíteni is lehet a hozzáférés módján.

Viszont a törvényjavaslatból nem derül ki egyértelműen, hogy pontosan mit jelent az, hogy a tanköteles gyerektől  idézem  „a tanulói jogviszony igazolása, törvényben vagy kormányrendeletben meghatározott kivétellel, nem kérhető”. Ez nem azt jelenti, hogy például a diákkedvezményhez kötött szolgáltatásokat igénybe vevő, mondjuk, cigány gyerekek tanulói jogviszonyát nem ellenőrizheti a kalauz. Tehát azért szerintem vigyázni kellene, és egy kicsit precízebben kellene ezeket a szabályozásokat megfogalmazni. Nem mintha egy életszerű dolog lett volna, hogy egy kalauz el meri kérni egy ilyen esetben, pláne ha idősebb, a megfelelő igazolásokat vagy magát a jegyet. Tudnánk erről sok történetet mesélni, sok tragédiába torkolló történetet is mesélni, ha esetleg mégis bátorkodott volna a kalauz vagy a BKV-ellenőr elkérni vagy fellépni. Mindenesetre precízebb módosításra volna szükség, és kérem, hogy ezért ezt tegyék egyértelművé akár az itt elmondott válaszban is.

Másrészt a törvényjavaslat által módosított törvények, például a gyermekvédelmi törvény lehetőséget adott volna érdemibb módosításokra, azonban úgy tűnik, hogy ezt a gyermekvédelmi törvényt is inkább kampánycélokra használják, nyújtják, nyújtják a választásokig, most őszre tervezik ennek a módosítását. Minek várnak eddig? Ha akarnak, egy Alaptörvényt is átírnak egy nap alatt, indokolt volna. Hogy csak a legaktuálisabb dolgot említsem, épp most tiltották be a Mi Hazánk Mozgalom ellentüntetését, amit az LMBTQP-propagandával szemben, a propagandafelvonulásokkal szemben akartunk, miközben nem tiltják be azt a devianciát népszerűsítő, kisgyermekek számára is látható felvonulást, ami sajnos a gyermekvédelmi törvényt is, azt gondolom, hogy finoman szólva idézőjelbe teszi, és úgy tűnik, hogy azt is csak propagandacélokra használják.

Nem kívánom most itt a különböző ötleteinket, javaslatainkat elmondani ezzel kapcsolatban, arra azonban világítsunk rá így a törvény kapcsán, hogy az egyszerűsítés, a bürokráciacsökkentés mindenképpen indokolt, és jó volna szembenézni azzal, amit egyébként már Matolcsy György jegybankelnök is kimondott, legutóbb itt a parlamentben egy azonnali kérdésemre ő maga is megerősítette, hogy bár 2010-ben szerinte jó irányba indult el a kormány, de 2016 óta a dinamika csökkent, sajnos csak az út felét sikerült megtenni a termékenységi ráta szükséges növelése terén. Megrekedtünk, visszaesés történt, ezért egy új demográfiai kormányprogramot szorgalmazott, amit úgy tűnik, hogy hiába szorgalmaz, nem látunk ilyet, nem látunk bővülő, még csak inflációkövető családtámogatást sem. Ezért elsődlegesen is szeretném szorgalmazni azt, hogy tegyék inflációkövetővé, kiszámíthatóvá, tervezhetővé a családtámogatásokat. Hiszen egy vállalkozást sem korrekt olyan feltételek elé állítani és úgy elindítani, hogy nem tudják, hogy milyen adópolitika vár rájuk; na, de ha egy gyermeket és a gyermeknevelést évtizedekre vállalja egy család, akkor az nem korrekt, hogy ilyen mértékben elinflálják, néhány év alatt már feleannyit sem ér, mint a bevezetésekor.

Évente mintegy 20 ezerrel több újszülött kellene. A jegybankelnök is megerősítette, hogy demográfiai bővülés, növekedés nélkül nem lesz gazdasági siker sem. Tehát ennek többrétű oka van, hogy miért volna erre szükség, és miért fogalmaz úgy a Mi Hazánk Mozgalom Virradat programja is, hogy ez a magyarság legnagyobb tragédiája, és ezzel kapcsolatban egy komoly demográfiai programcsomagra van szükség, azonban nem látjuk ezt. És nemcsak a családi kedvezményt, hanem általánosságban mondhatjuk, hogy ma már  és ezt a TÁRKI is többször kimutatta – nagycsaládosnak lenni nagyobb szegénységi kockázat, mint például nyugdíjasnak, idősnek lenni.

Éppen ezért indokolt volna a javaslataink közül az inflációkövető családtámogatások mellett például megfontolni, egész pontosan: most már ne fontolgassák, vezessék be a gyermekneveléshez szükséges cikkek áfájának eltörlését, amit egyébként több más ellenzéki párt is szorgalmaz. Nézzenek szembe azzal is, hogy micsoda szégyen az, hogy a főállású szülőség vagy nem működik, vagy amennyiben működik ma Magyarországon ennek a családtámogatási formája, az tizenvalahány éve változatlanul 28 500 forint bruttóban. 28 500 forint, ha valaki, mondjuk, három-négy-öt gyermek nevelésével főállásban az egész életét szeretné a gyermeknevelésnek szentelni. Természetesen a cigánykérdést itt is szem előtt tartva különböző garanciákra szükség van, tehát iskolai végzettséget, korábbi tartós munkaviszonyt, büntetlen előéletet meg kell követelni, és ezt szorgalmazza a Mi Hazánk Mozgalom Virradat programja is, azonban az, hogy mindezeket lesöprik, az egy olyan komoly demográfiai katasztrófához vezet, amivel egyrészt kisebbséggé válhatunk még ebben a században a saját hazánkban, másrészt nem tartható fenn nemhogy a nyugdíjrendszer, de a társadalombiztosítás, az egész államháztartás összeomlása fenyeget, ha ezen nem változtatnak.

(11.00)

Ezért azt kérem, hogy első lépésként az inflációkövető családtámogatási rendszert teremtsék meg, mert ahhoz, hogy átlátható és tervezhető jövő legyen, az is szükséges, hogy ami most megvan, annak tudjuk, hogy mi lesz az értéke jövőre és azután. A családtámogatásoknál különösen indokolt volna ez, ezért kérem, tegye egyértelművé a kormány a válaszában  amivel kapcsolatban eddig mindig csak mellébeszélt , hogy el tudjae fogadni a Mi Hazánk Mozgalomnak ezt az alapvetését, vagy csak toldozgatja-foldozgatja ezt az egyébként is keszekusza és nagyon bonyolult rendszert. Illetve akár csak gesztusértékkel is, de hajlandóke a kormánypropagandát visszaszorítva inkább a családtámogatásokkal kapcsolatban valódi társadalmi célú üzeneteket és akár gyermeknevelésre ösztönző vagy akár életvédő kampányt folytatni a kormánypropaganda helyett. Köszönöm a figyelmüket. (Taps a Mi Hazánk soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage