DR. FAZEKAS SÁNDOR, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! Az előttünk fekvő törvényjavaslat összességében egy áttekinthető előterjesztés. Annak ellenére, hogy viszonylag sok törvényt nyit meg, mélységében csak néhány kiemelt témakörrel foglalkozik. Én sem tennék másként most az általános vitában, csak néhány rendelkezést emelnék ki.

A rendvédelmi hivatásos szolgálati jogviszonyról szóló törvény  a Hszt.  az egyik olyan jogszabály, amely alaposabb frissítést kap az előterjesztés szerint. Elsőként a rendvédelmi ágazatban foglalkoztatott szakdolgozók illetményemelését, valamint az igazgatási alkalmazottak illetményére vonatkozó bértábla garantált bérminimumhoz igazítását említem meg. Ezek a kisebb, de fontos változások is jelzik a Belügyminisztérium szándékát arra, hogy méltó bérezést biztosítson minden felelősségi körébe tartozó szakmában. Kis lépésekkel történő haladásról beszélünk, de a szándék még a mostani nehéz gazdasági és költségvetési környezet ellenére is megvan.

A Hszt. módosítása kapcsán megemlítem az előzetes véleményalkotási eljárás esetkörének bővítését, amelyre az előterjesztő is külön kitért. Az eljárást ezentúl kitüntetések adományozását, továbbá vezetői beosztásba történő kinevezést megelőzően is le lehet folytatni. Azt gondolom, ez egy észszerű változtatás.

Szintén említést érdemel a jubileumi jutalom biztosítására vonatkozó szabályok életszerűbbé tétele, a kártérítési felelősség szabályainak egységesítése, a szülői szabadság kiadási szabályainak rugalmasabbá tétele megfelelő garanciák biztosításával; valamint az ismételt alkalmassági vizsgálatot követő alacsonyabb beosztásba helyezés lehetőségének megteremtése is, amely az érintett jogviszonyának fennmaradását szolgálja olyan megváltozott egészségi, pszichikai vagy fizikai körülmények között, amelyek kapcsán még nem merül fel a szolgálatra való alkalmatlanság kérdése. Ez egy méltányos megoldás. Ezek mind olyan javaslatok, amelyek a Hszt. szabályainak hétköznapi alkalmazása során felmerülő problémákra adnak válaszokat.

Az általunk tárgyalt törvényjavaslat egy másik fontos területére térnék rá: az idegenrendészetre. Mindig messze vezet, amikor ilyen kérdésekről tárgyalunk; elég csak az elmúlt néhány hétre visszatekinteni. A Honvédelmi és Rendészeti Bizottságban a már 2015 óta készülő európai uniós migrációs reform rendelettervezetét véleményeztük egy hosszas vitában, ahol képviselőtársaim a legkülönbözőbb véleményeknek adtak hangot.

(11.40)

Ferenc pápa múlt heti magyarországi látogatása is képes volt felkorbácsolni az illegális migrációval kapcsolatos társadalmi vita hullámait. Arról viszont sokkal kevesebbet hallani, hogy a magyar határ mellett közvetlen közel, a szerbiai magyar városban, Horgoson, néhány napja újabb lövöldözés volt. Fegyveres migráns bandák csaptak össze a településen, miközben az ott élők épp a gyermekeiket várták haza az iskolából. Ezek szinte háborús állapotok a magyar határ közelében.

Magyarországon az Európára nehezedő migrációs nyomás mellett csak úgy lehet garantálni a rendet és a biztonságot, ha a témában minél kevesebb nyitott kérdés van és az érintett magyar szervek odafigyeléssel, körültekintően, de határozottan járnak el. A Belügyminisztérium ebből kifolyólag felelősséggel végzi a jogalkotási munkákat is. Az előttünk fekvő javaslat a harmadik országbeli állampolgárok beutazásáról és tartózkodásáról szóló törvény módosításával megteremti az idegenrendészeti óvadék intézményét. Ez az idegenrendészeti őrizet kiváltására biztosít lehetőséget olyan esetekben, amikor egy külföldi személy rendelkezésre állása őrizet nélkül is megfelelően biztosítható. Az óvadék eszközének alkalmazását az idegenrendészeti hatóság vizsgálja és ajánlja fel a külföldi számára. Az alkalmazás leglényegesebb szabályait a javaslat törvényi szinten vezeti be, de az illetékes miniszter rendeletalkotási felhatalmazást is kap a részletes eljárási szabályok kidolgozásához.

Eljárási egyszerűsítéseket is tartalmaz a javaslat. Ilyenek: a szálláshely-bejelentés egyszerűsítésére vonatkozó rendelkezések és az adóhatóság ügyterheinek csökkentését szolgáló módosítások, amelyek a jogtalanul felvett menekültügyi ellátások és szolgáltatások összegének visszafizetésére irányuló eljárások könnyebb lezárását teszik lehetővé, továbbá azok a nyilvántartásokra vonatkozó kisebb változások, amelyek egyrészt a külföldiek által meghatalmazott képviselők elérhetőségi adataihoz biztosítanak egyszerűbb hozzáférést az idegenrendészeti ügyekben eljáró hatóságok számára, másrészt pedig automatikus jelzéseket vezetnek be egyes engedélyek vagy okmányok lejárta esetén, ezzel növelve a hatékonyságot a hatóságok ügyintézési feladatai terén.

Fontos még említést tennem az EU-kékkártyára vonatkozó uniós szabályok módosításáról, amelyek itthon jogharmonizációs lépéseket tesznek szükségessé. Az Európai Parlament még 2021 őszén fogadta el azt az irányelvet, amely egyszerűsíti a magasabb szintű képességekkel rendelkező harmadik országbeli munkavállalók által igényelhető tartózkodási és munkavállalási engedélyt is biztosító EU-kékkártya megszerzését. A jövőben az eddigieknél rövidebb időtartamra vonatkozó állásajánlat birtokában a munkavállaláshoz szükséges egészségbiztosítás megszerzésére vonatkozó eljárást elindítva, valamint akár végzettség nélkül is, de a megfelelően igazolt szakmai tapasztalat megléte esetén is igényelhető lesz az EU-kékkártya. Az uniós jogalkotók azt remélik, hogy a módosításoknak köszönhetően Európa előrébb léphet a magasan képzett vagy speciális ismeretekkel rendelkező munkavállalókért folyó nemzetközi versenyben.

Hazánkban kifejezetten alacsony az EU-kékkártyával itt dolgozó harmadik országbeli állampolgárok száma. Ettől függetlenül minden olyan uniós kezdeményezést örömmel fogadunk, amely az illegális migráció szándékolt vagy mellékhatásként megjelenő gerjesztése helyett a tartózkodási és letelepedési engedélyek megfelelő feltételekhez kötött, így a célország számára döntési lehetőséget szavatoló, legális úton történő megszerzésére ösztönöz.

Továbblépve, az előttünk fekvő javaslat témakörei között még említést tennék néhány olyan módosításról, amely a nyilvántartások kezelésével, illetve az adatszolgáltatásokkal függ össze. A polgári kormányoknak mindig is kifejezett célja volt a bürokráciacsökkentés; a technika fejlődése lehetővé is teszi, hogy a különféle eljárásainkat egyszerűbbé és hatékonyabbá tegyük. Az általunk tárgyalt javaslatcsomag elsősorban a hatósági nyilvántartásokkal kapcsolatos eljárás munkaterheinek csökkentését tűzi ki célul, de ez a hatékonyságnövelésen keresztül az állampolgárok oldalán is érzékelhető eredményeket hozhat. Néhány példát már említettem az idegenrendészeti módosítások között, de a javaslat több más, a nyilvántartások kezelésével kapcsolatos könnyítést is tartalmaz. Egyszerűsödik és életszerűbbé válik például a közfoglalkoztatottak munkaerőpiaci szolgáltatásban való részvételének járási hivatalok által történő nyilvántartása azáltal, hogy a javaslat a szolgáltatások időtartamát reálisabban határozza meg. A közlekedés, valamint a közterületek rendjének hatékonyabb biztosítása érdekében a közterület-felügyeleti szerv is hozzáférést kap a jogosítványokban szereplő egyes adatokhoz, hiszen idén január 1. óta a járművezetők nem kötelesek maguknál hordani a vezetői engedélyüket.

Pontosításra kerülnek a Központi Statisztikai Hivatal nem állami szereplők felé történő statisztikai adatszolgáltatásai. Elkülöníthetővé válnak az általános és rendszeres, valamint az egyedi adatkörökre irányuló adatszolgáltatási megkeresések csoportjai, így olyan szolgáltatási modellek kidolgozására és bevezetésére nyílt lehetőség, amelyek jobban megfelelnek a változó, valós igényeknek. A jogtechnikai jellegű, kisebb módosításokra külön már nem térnék ki; természetes, hogy egy ilyen irányú javaslatban van helye ezeknek a kiigazításoknak.

Kérem tisztelt képviselőtársaimat, hogy támogassák a törvényjavaslat elfogadását, illetve, ha bármilyen jobbító szándékú észrevételük van az itt szereplő jogszabály-módosítások kapcsán, akkor szíveskedjenek módosító javaslatokat is benyújtani, hogy a további vitaszakaszokban érdemi eszmecserét tudjunk folytatni. Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage