DR. FÓNAGY JÁNOS gazdaságfejlesztési minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm, elnök asszony. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Az egyes gazdasági, vagyongazdálkodási és postaügyet érintő törvények módosításáról szóló T/3778. számú törvényjavaslat célja a gazdaságfejlesztési miniszter feladatkörébe tartozó, valamint a feladatkörét érintő egyes törvények módosítása.

Az önök előtt fekvő törvényjavaslat aktualizálja, illetve kiegészíti a csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló törvény egyes rendelkezéseit. A korábbi szabályozás alapján a felszámolók névjegyzékét vezető szerv a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter tevékenységének segítésére kijelölt Miniszterelnöki Kormányiroda önálló szervezeti egysége volt, azonban a jelenlegi jogszabályi környezetben a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága mint önálló szabályozó szerv látja el a felszámolók egyes tevékenységei, valamint a felszámolói szervezetrendszer feletti hatósági felügyelet és hatósági ellenőrzés gyakorlásával és szabályozásával kapcsolatos feladatokat.

A szervezeti változásra tekintettel indokolttá vált, hogy amennyiben a felszámolóbiztos olyan ingatlant, vagyontárgyat értékesít, amelyről megállapítható, hogy környezeti kárral vagy környezeti teherrel érintett, az értékesítést megelőzően a továbbiakban már ne az állami vagyon felügyeletéért felelős miniszter, hanem az Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságának elnöke hozzájárulását kelljen ehhez beszereznie.

A törvényjavaslat, a felszámolási eljárások mielőbbi lefolytatásához fűződő társadalmi érdeket szem előtt tartva, rendelkezést tartalmaz arra az esetre, amikor a felszámoló hivatalbóli felmentésére a felszámolók névjegyzékéből való törlése miatt kerül sor. Ekkor a bíróság már a felmentő végzés meghozatalával egyidejűleg, anélkül, hogy a felmentett felszámolóval folytatott esetleges elszámolási vita végét megvárná, másik felszámolót kell hogy kirendeljen annak érdekében, hogy a felszámolás alatt álló cég ne maradjon gazdátlanul, és legyen olyan személy, aki a cég életében szükséges döntéseket meghozza.

(12.10)

A törvényjavaslat további célja, hogy a felszámolói díjazás méltányos rendezésével megteremtse az eredményes és színvonalas fizetésképtelenségi szakértői munka feltételeit. Emelkedik a felszámolóidíj-minimum, illetve a felszámolás során az eredményesen végzett felszámolói tevékenység után járó díj százalékos mértéke. A törvényjavaslat a hitelezői befizetéseket is érinti, ezzel megteremtve a megemelt felszámolói díjak fedezetét. A javaslat a gyakorlatban felmerülő igényekre reagálva lehetővé teszi a nemrég bevezetett, bűnügyi vagyont érintő felszámolás rendelkezéseinek következetes alkalmazását.

Tisztelt Ház! Az állami vagyonról szóló törvény kis terjedelmű módosítása a Nemzeti Földügyi Központ és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt., illetve a Maradványvagyon-hasznosító Zrt. közös tulajdonosijog-gyakorlása alatt álló vagyon tekintetében pontosítja a tulajdonosijog-gyakorló megjelölését.

A Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alap részéről átadott vagyon jogszabályban meghatározottak szerint történő felhasználására figyelemmel a törvényjavaslat hatályon kívül helyezi az e vagyon kezelésére vonatkozó speciális szabályokat.

A lakosság digitális jártasságának növekedése, valamint a járványügyi időszakban kialakult és a veszélyhelyzet megszűnését követően is fennmaradó, megváltozott fogyasztói szokások a postai szolgáltatásokról szóló törvény felülvizsgálatát tették szükségessé. A felülvizsgálat alapján az egyetemes postai szolgáltatásokon belül a postacsomagok esetében az eddigi 20 kilogrammos tömeghatár 10 kilogrammra csökken, továbbá az általános szerződési feltételek hozzáférhetőségére vonatkozó rendelkezések is modernizálásra kerülnek.

A módosítás további célja a letéti -hangsúlyozni szeretném, letéti  kézbesítési pontok létesítésére vonatkozó előírások fogyasztói szokásokhoz való igazítása, valamint a jelenleg különböző funkcionalitású, illetve műszaki kialakítású csomagautomaták egységesítését előíró rendeleti szabályozás megalkotásához szükséges felhatalmazás megadása.

Tisztelt Országgyűlés! A törvényjavaslat a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló törvény módosítására vonatkozó rendelkezéseket is tartalmaz. A javaslattal érintett, adatfelhasználással kapcsolatos tárgykör jelenleg rendeleti szinten szabályozott terület, ugyanakkor az adatok védelmének, gyűjtésének és felhasználásának biztonságát a törvényi szintre történő emelés garantálja. A dohánytermék-kereskedelem zárt rendszerének egyik sarokköve a piac méretének pontos ismerete, amelynek elsődleges eszköze a folyamatos forgalmiadat-szolgáltatás a dohánytermék-nagykereskedőkről és a dohányboltokat dohányzást kiegészítő termékekkel ellátó vállalkozásokról, az általuk Magyarországon forgalomba hozott termékek nyilvántartásba vétele, valamint az e termékek kiskereskedelmére vonatkozó adatszolgáltatás. A Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága mindezen adatokról közhiteles hatósági nyilvántartást vezet.

Tisztelt Országgyűlés! A törvényjavaslat tartalmazza továbbá a dohánytermék-kiskereskedők által szolgáltatott forgalmi adatok felhasználására vonatkozó rendelkezéseket is. Ezek a forgalmi adatok számos szakpolitikai cél elérését támogatják. Egészségügyi szempontból jelentős információ származik a dohányzótársadalomról, és irányt szabhat a prevenciós intézkedéseknek. A dohánytermékpiac pontos adataiból az illegális piacra vonatkozó következtetések és tendenciák állapíthatók meg, az államháztartás jövedékiadó- és áfabevételeinek tervezéséhez biztos alapot adnak. Mindezek alapján az SZTFH saját elemzési célokra is felhasználja, illetve átadja a Nemzeti Adó- és Vámhivatal részére kockázatelemzési és bűnmegelőzési célból.

A dohánytermék-kiskereskedelmi jogosultság átengedésével, valamint a koncessziós szerződések megkötésével kapcsolatos feladatok felelősségének egységesítése érdekében eddig az állami vagyon felügyeletéért felelős miniszter által ellátandó feladatokat is a kormány rendeletében az e feladatok ellátására kijelölt miniszter veszi át.

Tisztelt Képviselőtársaim! A törvényjavaslat több, az állami vagyon különféle egyházi, civil és egyéb kedvezményezettek részére történő átadásával kapcsolatos rendelkezést is tartalmaz. A vagyonjuttatások kedvezményezettjei az állami, elsősorban szociális, egészségügyi és kulturális feladatok ellátásában való közreműködésükre figyelemmel ingyenesen kapnak tulajdonba állami tulajdonú ingatlan és ingó vagyonelemeket. A tulajdonátruházás feltételeit az átruházásról szóló rendeletek, rendelkezések rögzítik, több esetben azzal, hogy a feladatellátás tartós biztosítása érdekében az átadásra kerülő ingatlanok tekintetében a magyar állam javára határozatlan ideig tartó elidegenítési tilalom kerül az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzésre.

Tisztelt Ház! A digitalizáció rohamos fejlődésével összefüggésben a hétköznapi életben tömegesen előforduló szerződések kötésekor is egyre nagyobb jelentőséggel bírnak az elektronikusan aláírt okiratok. Ahhoz, hogy a jognyilatkozatok elektronikus magánokiratba foglalásában rejlő előnyöket maximálisan ki lehessen használni, az is szükséges, hogy a törvényhozás egyértelmű jogszabályi hátteret biztosítson ennek a szerződési gyakorlatnak. Az önök előtt fekvő javaslat ezt a célt szem előtt tartva az e-ügyintézési törvény módosításával meghatározza a polgári jog alapvető szabályait tartalmazó polgári törvénykönyv szerint írásba foglaltnak minősülő elektronikus magánokirat fogalmát. Annak érdekében, hogy a szabályozás minél szélesebb körben alkalmazható legyen, de kellő biztonsági garanciákat is nyújtson, a módosítás a vonatkozó uniós normákat tartalmazó eIDAS-rendelet szerinti fokozott biztonságú elektronikus aláírást és az időpont azonosítására alkalmas időbélyegző használatát követeli meg az elektronikus magánokiratkénti minősítéshez. A javaslat biztosítja a hosszú távú jogszabályi hátteret a pénzügyi szektor által kialakított szerződési gyakorlatnak, azzal hogy teljes bizonyító erejű elektronikus magánokiratként ismeri el az ebben a szektorban működő szervezetek által azonosított ügyfél által tett jognyilatkozatot akkor is, ha azt a fél csak egyszerű elektronikus aláírással írta alá.

Tisztelt Ház! A törvényjavaslat az eddigiekben részletesen bemutatott módosítási javaslatokon túl további két törvény, kis terjedelmű, jogtechnikai jellegű módosítására is javaslatot tesz. Mindezek alapján kérem a tisztelt Házat, hogy a T/3778. számú törvényjavaslatot megvitatni, az abban megfogalmazott szabályozási szándékot támogatni szíveskedjenek. Köszönöm a figyelmüket, elnök asszonynak a lehetőséget. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage