DR. KONCZ ZSÓFIA energiaügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Először is szeretném azt kiemelni, hogy nagyon fontosnak tartjuk a párbeszédet, és természetesen fontosnak tartjuk azt, hogy a helyieket érintő kérdésben beszéljünk, egyeztessünk. Azt gondolom, hogy ebben az ügyben ez már az elmúlt hónapokban itt a Parlament falain belül is megtörtént.

Ahogy képviselő úr utalt rá, mi valóban komolyan gondoljuk azt, hogy nemcsak az akkumulátorgyárak esetében, hanem az összes magyar beruházás esetében a legszigorúbb környezetvédelmi szabályokat betartsa az, aki ezt a gyárat építi. A debreceni CATL akkumulátorgyár esetében a legszigorúbb eljárás került lefolytatásra, a kiadott engedélyben a környezeti elemek, így például a talaj, a levegő, a természet, a víz védelme, valamint zajvédelem érdekében számos kötelezettséget írt elő a beruházó számára a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal. A környezetvédelmi hatóság az engedélyt 2023. február 13-án adta ki, a döntés 2023. február 18-án vált véglegessé, a dokumentum a nyilvánosság számára elérhető a kormányhivatal honlapján.

Ugyanakkor azt is elmondtuk már többször, és ezt szeretném újból kiemelni, hiszen vannak újabb információk ezzel kapcsolatban, hogy mennyire fontos az, hogy Magyarország abban a technológiai versenyben részt vegyen, amely a járműipart érinti. Ahogy ön is tudja, képviselő úr, a járműiparban Magyarországon több százezer ember dolgozik; és mindig elgondolkozom, amikor az LMP különböző akcióit látom, hogy vajon 2010-ben, amikor 12 százalékos volt a munkanélküliség, akkor is ilyen vehemenciával csaptak volnae a lovak közé.

Ugyebár, itt korábban már elhangzott az, hogy ma Franciaországban, Hollandiában, Lengyelországban, Nagy-Britanniában, Olaszországban, Svédországban, Spanyolországban működnek akkumulátorgyárak, várhatóan a 27 tagállam felében lesz kifejezetten lítiumionos akkumulátorokat gyártó üzem. Csak Németországban várhatóan 14 akkumulátorgyár lesz. Egy észak-franciaországi hírt lehetett hallani, hogy egy tajvani cég Macron elnök közbenjárására, a felkínált támogatások és a versenyképes energiaárak miatt Franciaországot választotta a holland és német konkurens ajánlatokkal szemben, ezzel a negyedik ilyen létesítmény lesz Észak-Franciaországban. Ugyancsak friss hír, hogy a svéd Northvolt vállalat két akkumulátorgyárat akar építeni Európában. Az egyik lehetséges helyszín Németország, ahol minden akadályt próbálnak elhárítani a beruházás útjából, mert nem szeretnék, ha a gyár az USA-ban épülne meg az ott kínált kedvezőbb feltételek miatt; vagyis úgy tűnik, hogy az egész világ tényleg részt vesz ebben a versenyben, és ki lehet jelenteni azt, hogy ma technológiai verseny zajlik.

Itt már szóba került többször, hogy a baloldali Frans Timmermans tömeges elektromosakkumulátor-gyártásra szólította fel az Európai Uniót, és azért ezzel kapcsolatban is friss hír, hogy az Európai Bizottság 837 millió eurós spanyol programot hagyott jóvá az elektromos és kapcsolt járművek ipari láncához szükséges akkumulátorok gyártásának támogatására, hogy elősegítse a nettó nulla gazdaságra való átállást az európai zöldmegállapodás célkitűzéseinek elérésére. A türingiai gazdasági minisztérium szerint a tartomány profitál az akkumulátorgyárból, az új technológiából és a létrejövő új munkahelyekből. Ki lehet azt jelenteni, hogy mivel a globális károsanyag-kibocsátás 14 százaléka a közúti közlekedéshez kapcsolódik, ezért a járműipar elektromos átállása nélkül nem tudjuk megóvni a Földet; és az a helyzet, hogy egyébként, azt gondolom, képviselő úrral is személyesen, illetve az egész LMP-frakcióval ebben az ügyben egyetértettünk, és itt valami történt. Nem tudom, mi történt útközben, valami történt. Én örülök, hogy frakcióvezető úr is mosolyog; egyébként neki is van egy nagyon, szerintem aktuális és jó idézete, amit egy interjúban adott. Ő úgy fogalmazott, hogy „nem jó, ha az ellenzék mindenből szimbolikus kérdést csinál (Ungár Péter: Ez egy konkrét gyár.), és minden erejével a saját problémáit akarja a választókra erőltetni. Ezt csináltuk az előző ciklusban, és csúnya bukás lett a vége, nem kéne ugyanezt a hibát elkövetni”. (Szabó Timea: Az akkumulátorgyár nem szimbolikus, sajnos.)

Azt gondolom, hogy képviselő asszony is minden alkalommal, mikor itt van, akkor nagyon-nagyon szenvedélyesen beszél, ennek örülök, de 2021-ben a közös sajtótájékoztatójukon tényleg azt követelték, hogy Dunaújvárosban épüljön fel egy akkumulátorgyár, ez nem volt annyira régen, és ezért nem értjük itt, a Parlament falain belül, hogy gyakorlatilag itt az elmúlt időszakban mi történt, és mi volt ennek a páli fordulatnak az oka.

Úgyhogy kérem képviselő urat, hogy támogassa a kormány ezen intézkedését. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage