LÁZÁR JÁNOS építési és közlekedési miniszter: Igen tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőház! Köszönöm szépen Mihálffy Béla képviselőtársamnak, Csongrád megyei képviselőtársamnak a megtisztelő kérdést. Megragadom az alkalmat, hogy tájékoztassam az Országgyűlést a megyebérlet és az országbérlet jelenlegi állásáról. Mielőtt ezt megteszem, nagyon sajnálom, hogy ha már Kalász-Nagy Márton képviselőtársam (Közbeszólások: Máté! Kanász-Nagy Máté!) szóba hozott, eltávozott a teremből, mert szívesen fölhívtam volna rá a figyelmet  elnök úr türelmét kérem, a válaszomba belefoglalom az időm javára, illetve az időm rovására ezt az egy mondatot , Németországot olyan emberek vezetik, akik nagyon közel állnak az LMP-hez politikai meggyőződésük alapján, és valamilyen oknál fogva elfogadták a BMW-nek azt a diktátumát, hogy a BMW nem épít Németországban akkumulátorgyárat. Akkor szeretném megkérdezni, hogy kit is irányít itt a BMW valójában: bennünket vagy éppenséggel az LMP szövetségeseit Németországban?

A képviselőtársamnak a válasz a következő. Először is azzal kezdeném, hogy a mai napig közel 350 ezer megyebérletet és országbérletet sikerült értékesíteni. Ennek a konstrukciónak a kitalálója Hegyi Zsolt és Bói Loránd közlekedési szakember kollégánk, akik hosszú évek óta szolgálnak részben a MÁV-ban, részben a Volánban, részben pedig a kormányzatban. Egyikőjük helyettes államtitkár, a másikuk pedig a cégmenedzsmentben vesz részt. Érdemes tudni azoknak a kormányzati, illetve állami vállalatnál dolgozó embereknek a nevét is, akik képesek ilyen programokat kitalálni. A politikai szándék pedig Palkovics László miniszter urat dicséri, hiszen ő terjesztette először a kormány elé. Az más kérdés, hogy kicsit erőszakosabb emberre volt szükség ahhoz, hogy elfogadásra kerüljön a kormány ülésén, aki a fedezetét is képes volt előállítani, mármint a MÁV kasszájából.

Szeretném elmondani képviselőtársam felvetéséhez, hogy nagyon fontos a fiatalok és az ingázók számára, nagyon jogos, hiszen Magyarországon 4,5 millió ember, naponta 4,5 millió ember kell hogy ingázzon, nagyrészt tömegközlekedési eszközzel. Ez egy óriási szám. Ennyi ember megy dolgozni, iskolába, szolgáltatást igénybe venni vagy a gyógyulás reményében. Közülük most 350 ezren már megye- és országbérletet vásároltak, és ami nagyon biztató, 70 ezer diák vásárolt országbérletet, ami várhatóan már most, a pünkösdi szezonban is, a hétvégén is működni fog, de június, július, augusztus hónapban, ahogy képviselő úr kérdezte, valóban egy jelentős mobilitást biztosít a fiatalok számára szórakozás, kikapcsolódás, az ország turisztikai célpontjainak igénybevétele okán. Ezért a MÁV és a Volán felkészült arra, hogy nyáron sokkal nagyobb létszámban kell biztosítani a szolgáltatást, sokkal nagyobb volumenben lehet számítani arra, hogy a választópolgárok igénybe veszik  a diákokkal és a fiatalokkal az élen  ennek a kormányzati döntésnek a következményét.

Arra is szeretném felhívni a parlament figyelmét, hogy az elmúlt időszakban számos olyan döntést hoztunk, amelyek elsősorban a vidéken élő polgártársaink számára fontosak, hiszen a vidékieknek kell beingázniuk Budapestre, és a vidéki polgártársainknak kell eljönniük a járásközpontba. A vidékfejlesztés, a vidéki polgártársaink gazdasági támogatása, a gazdaságfejlesztés és mobilitás területén abszolút a vidéki lakosság támogatásán dolgozunk.

Szeretném azt is elmondani, hogy azoknak a követelményeknek, amelyeket a parlament támasztott a fenntarthatósággal kapcsolatban, eleget teszünk, és ezt a Greenpeace igazolta vissza. A Greenpeace-t nem lehet azzal vádolni, hogy sok jót mond a kormányról, de a múlt héten egy közleményükben, egy nyilatkozatukban jelezték, hogy ez a leginnovatívabb dolog Európában, amit most a magyar kormány a tömegközlekedéssel elvégzett.

A képviselő úr felvetésére szeretném azt is elmondani, hogy tovább bővítjük az együttműködésünket ezen a területen. Zalaegerszeg megyei jogú városával megállapodást kötöttünk. Július 1-jétől Zalaegerszegen a helyi tömegközlekedésre is érvényes lesz a megyebérlet és az országbérlet, 9450 forint, illetve 18 900 forint. Ez lesz az első város, első megyei jogú város, ahol tömegközlekedés van, és igénybe vehetik ezt a szolgáltatást.

Biztatom képviselő urat, mint Szeged megyei jogú város képviselőjét, hogy győzze meg az ottani városvezetést, hogy áldozzon erre, és biztatom a főváros vezetését is, hogy próbálkozzon ennek bevezetésével. Az intercityk kérdését is rendezni fogjuk várhatóan július 1-jével, tehát az intercityre is pótjegy igénybevétele mellett érvényes lesz és jó lesz a megyebérlet.

Köszönöm szépen a képviselőtársaimnak a támogatást. A közlekedési kormányzat nevében azt ígérem, hogy minden egyszerű, olcsó és korlátlan dolog rendelkezésre fog állni nemcsak a jegyek területén. (Taps a kormánypárti padsorokból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage