GY. NÉMETH ERZSÉBET, a DK képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Ismét egy olyan törvényjavaslat van előttünk, amelynek egyes részeit egy normális országban, ahol megbízhatóan működik a társadalmi és intézményi kontroll a kormány felett, a hatalommegosztás törvényekkel garantált, és az állam szereplői nem játsszák ki azt kreatív jogértelmezéssel, ott lehetne támogatni ennek a törvényjavaslatnak egyes részeit, de a mai Magyarországon nem.

(14.10)

A salátatörvény jó néhány törvényt fog módosítani. Ezek közül az egyik a gépjármű-felelősségbiztosításról és a biztosítási kötelezettség ellenőrzéséről szóló uniós irányelvek és tanácsi irányelvek magyar jogba történő átültetését szolgálja. Úgy vélem, ezek olyan fontos irányelvek és olyan kötelezettségek, amelyek meg fogják könnyíteni azt, amiről államtitkár úr is beszélt, hogy ha valaki olyan helyzetbe kerül, hogy egy másik autós részéről vagy bármi más módon károkozás történt az ő gépjárművében, akkor könnyebben fog tudni a kártérítéssel élni. Azt gondolom, hogy ez egy fontos része a törvényjavaslatnak.

Fontos része a kártalanítási alap szabályainak módosítása alapján például az, hogy a Magyarországon székhellyel rendelkező biztosítók által létrehozott és finanszírozott pénzalap téríti meg az azon magyarországi lakhelyű károsultaknak okozott kárt, akik károkozójának tagállami biztosítója csőd- vagy felszámolási eljárás alá került, továbbá az azon más lakóhelyű károsultaknak okozott kárt, akik károkozójának magyarországi székhelyű biztosítója ellen felszámolási eljárás indult.

Államtitkár úr is beszélt arról  és ezt egy nagyon fontos kezdeményezésnek tartom , hogy amennyiben külföldre utazunk, akkor megkönnyíti a külföldi utazást az, hogy a zöldkártya már nemcsak papíralapú, hanem egyértelműen elektronikus tanúsítványként is előállítható lesz.

A pénzforgalmi szolgáltatók kapcsán is tartalmaz a törvényjavaslat jó néhány megfontolandó és, még egyszer mondom, más körülmények között akár támogatható javaslatot is, ugyanakkor ez a salátatörvény jelen pillanatban nem teszi lehetővé, hogy ezekre a fontos törvényjavaslatokra, törvénymódosításokra igent mondjunk. A pénzforgalmi szolgáltatóknak már ma is jogi kötelezettségük, hogy olyan műveletmegfigyelő mechanizmusokkal rendelkezzenek, amelyek lehetővé teszik számukra a nem engedélyezett vagy csalárd fizetési műveletek észlelését. Egy központi visszaélésszűrő rendszer létrehozása is szükséges, a visszaélési mintázatok hálózati elemzés segítségével történő felismerése az azonosítás érdekében.

Itt szeretném felhívni a tisztelt Ház, illetve a kormány figyelmét, hogy egyre többször hallunk olyan felhívásokat, amelyekben különböző banki szereplők  nagyon helyesen  felhívják a lakosság figyelmét, hogy banki csalások vannak, illetve megint elszaporodtak azok a trükkös banki csalók, akik egyre kifinomultabb módszerekkel veszik el akár az állampolgárok, akár pedig a cégek pénzét.

Hadd említsek meg egy esetet a bank megnevezése nélkül! Már azt is merem nyugodtan mondani, mert így nem beazonosítható ez a bizonyos bank, hogy nagy magyar tulajdonú bankról van szó, ahol az elmúlt hónapokban, hetekben nagy összegű, magánszemélyeket megkárosító csalások történtek. Egész egyszerűen hiába nem hibázik a számla tulajdonosa, mégis valami olyan módon törik föl ezeket a számlákat, amiről egy nagyobb összeg számlára való megérkezése után másnap azt már ezek a banki csalók le is emelik. Azt gondolom, mindent meg kell tennie a magyar kormánynak, de a bankoknak is azért, hogy ezeket kiszűrjék, illetve olyan esetekben, amikor az ügyfél nem hibázik, akkor muszáj a banknak kártalanítani ezeket az embereket.

A törvényjavaslat általam eddig említett részei még akár támogathatók is lennének, ahogy mondtam, ha önök nem folytatnák tovább azt a rossz gyakorlatot, mint amit a kezdő szakácsok elkövetnek, hogy amit a hűtőben találnak, abból gyorsan mindent összefőznek. Szerintem ideje lenne annak, hogy ezeket a törvényjavaslatokat, az úgynevezett salátatörvényeket valamilyen formában külön vegye a kormány és úgy hozza a tisztelt Ház elé, mert egész egyszerűen tisztességesebb lenne mindenkivel szemben.

Tisztelt Ház! A törvényjavaslat önök által is legfontosabbnak említett része a polgári törvénykönyv módosítása, amelynek az a célja, hogy az építményi jog intézményének magyar jogba való ismételt bevezetése megtörténjen. Ennek a leegyszerűsített lényege az, hogy egy jogi személy legfeljebb ötven évre építési jogot szerezhet egy olyan területen, amely nincs a birtokában. A szabályozás tehát egyelőre nem terjed ki a természetes személyekre.

További korlátozás, hogy a nemzeti vagyon területén maximum 35 évre lehet építményi jogot létesíteni. Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy az építményi jog dologi jog, tehát forgalomképes, jelzáloggal terhelhető és átruházható, így elvben hozzájárulhat a gazdaság felpörgetéséhez, a versenyképesség növeléséhez. Ez az új jogintézmény több európai országban is létezik, de ott  és most nagyon kérem, hogy figyeljenek a fideszes és KDNP-s képviselőtársaim  megfelelő garanciákkal szabályozzák a törvénnyel való visszaélés lehetőségét.

A törvényjavaslat indoklása szerint a kormány például  s erről ma még, bár nagyon figyeltem, sem államtitkár úr, sem az előttem szóló Bánki Erik, akit nem is látok itt a teremben, nem beszélt  a naperőművek megvalósulását akarja támogatni, de a koncesszióknál is jól jöhet majd ez a beruházásokhoz. A Demokratikus Koalíció véleménye szerint a jogszabály hatálybalépése esetén tömeges visszaélésekre lehet majd számítani. Aki már ugyanis korábban kapott engedélyt napelem telepítésére, annak ez forgalomképessé, eladhatóvá teszi ezt az engedélyt mint építményi jogot, vagyis tulajdonképpen a napelemüzletet akarják önök még inkább NER-kompatibilissé tenni.

Hát, kedves képviselőtársaim, nyilván itt van a kutya elásva, és ezért van összerakva egyébként talán az egész ellenzék által támogatható más javaslatokkal egy salátatörvénybe ez a javaslat, önök ugyanis tavaly ősszel a brutális energiaár-emeléskor megszüntették a napelemek, napelemparkok létesítésének lehetőségét. Sok ezer család hiába akarta a brutális energiaszámláját kiváltani napelemmel, önök ezt lehetetlenné tették. De hát, mint oly sokszor, most is porszem került a gépezetbe, és jó néhány Fideszhez köthető vállalkozás is bekerült a tiltásba, akiknek ezek az engedélyeik már akkor megvoltak. S most, majd’ egy év után, amikor kiderült az önök számára, hogy a beragadt engedélyek és napelemparkok jövedelmező lehetőséget kínálnak, máris törvényt írnak a piac lehalászása érdekében, kizárólag a jogi személyek érdekében. Az embereknek, a családoknak továbbra sincs lehetőségük kiváltani majd a brutális energiaszámlájukat. Hallottuk Bánki Eriktől, hogy az energiaválságot is leküzdi az ország a rezsicsökkentés megvédésével, de a Demokratikus Koalíció véleménye szerint az nem rezsicsökkentés, amikor az energiát használó családok majd’ 50 százalékának hétszeresére emelkedik a gázszámlája, és minimum kétszeresére emelkedik a villanyszámlája.

Tisztelt Ház! Mindezek alapján a Demokratikus Koalíció nem tudja támogatni ezt a törvényjavaslatot. S még egyszer szeretném a kormány figyelmét felhívni arra, hogy tisztességesebb lenne, ha külön törvényjavaslatok formájában hoznák be ezeket a javaslatokat, mert azt gondolom, hogy hiába próbálják meg eldugni egy nagy salátacsomagba az önöknek nagyon fontos, az önöket szolgáló hatalmi és oligarchagépezetnek fontos törvényjavaslatokat, azért szerencsére az ellenzéki pártok, de szerintem a magyar lakosság is pontosan kiszúrja azt, hogy önök mire törekszenek. Köszönöm, hogy meghallgattak.

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage