DR. KERESZTES LÁSZLÓ LÓRÁNT (LMP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Csak néhány kérdésem van. Ugye, a javaslatnak a része az országos közlekedésszervezők megszüntetése. Lehetett vitatni azt a tervet, amelyet még Vitézy államtitkár úr dédelgetett, ugyanakkor azt mindenképpen meg kell erősíteni, hogy alapvetően akkor tudnak érvényesülni majd ezek a szempontok, amit hallhattunk, hogy a közösségi közlekedésnek nagyobb teret tudjunk engedni az egyéni közlekedéssel szemben, ha ennek lesz egy olyan országos, megvalósítható koncepciója, amelyben bizony komoly szerepet kapnak a közlekedési szövetségek.

(19.30)

Ugye, mi alapvetően regionális közlekedési szövetségekben gondolkodunk, amiben szerepet adnánk a megválasztott önkormányzatoknak is. Nyilván teljesen más finanszírozási rendszerre is tettünk már sok-sok évvel ezelőtt javaslatot, de egyelőre még nem látjuk, hogy megjelenne egy ilyen átfogó, alapvetően reformterv a közösségi közlekedés rendszerét érintően. Ezzel kapcsolatban mit lehet tudni a kormány távlati szándékaival kapcsolatban?

Még egy konkrét kérdésem lenne. Több alkalommal, még Palkovics miniszter úr idejében beszéltünk arról, hogy korábban még Palkovics miniszter úr kapott egy olyan kormányzati feladatot, hogy dolgozza ki a helyi közösségi közlekedés állami támogatásának a rendjét. Majd ezt követően született egy olyan döntés, egy olyan kormánydöntés itt a Covid-lezárásokkal összefüggésben, ami ezzel ellentétes szándék volt, miszerint teljesen megvonta a helyi közösségi közlekedésnek Budapesten kívül az állami támogatását. Tehát most Budapesten kívül gyakorlatilag saját forrásból kell a városoknak megoldani a közösségi közlekedés rendszerét, és én azt gondolom, belátható, hogy még a legtőkeerősebb, legerőteljesebb, legnagyobb városok sem képesek egyébként maradéktalanul önállóan, hosszú távon finanszírozni ezt a feladatot. Vane olyan szándéka a kormánynak, hogy valamilyen állami támogatást mégiscsak kapjanak a vidéki városok a helyi közösségi közlekedés fenntartására?

Illetve utolsó kérdésem, ami az elmúlt évek visszatérő vitájának a tárgya is volt: vane olyan szándéka a kormánynak, hogy a még önkormányzati tulajdonban lévő, országosan talán hat-hét közlekedési céget valamilyen módon megpróbálja államosítani, vagy tiszteletben tartják azt, hogy azok a városok, ahol ilyen cégek működnek  gondolok itt egyébként Debrecenre vagy éppen egy másik példaként Pécsre , megtarthassák ezeket a cégeket ezek az önkormányzatok, de olyan módon változtatnák meg az állami támogatások rendjét, hogy ezt valóban meg is tudják valósítani, hogy ezeket a nagyon-nagyon fontos feladatokat el is tudják látni az önkormányzatok. Tehát a finanszírozásnak lesze egy ilyenfajta átalakítása? Köszönöm szépen, elnök úr.

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage