DÖMÖTÖR CSABA, a Miniszterelnöki Kabinetiroda államtitkára: Köszönöm a szót, elnök úr. Arra nem szeretnék reagálni, hogy külső karakterjegyek alapján sérteget embereket, csak annyit tennék hozzá, hogy ezért kár volt Oxfordban tanulniuk, hogyha ez a stílus. (Tóth Endre közbeszól.)

Ami  hogy úgy fogalmazzak  a felszólalás érdemi részét illeti. Először is kezdjük a törvénytervezettel! Szeretném felhívni a figyelmét, hogy lehet, hogy a momentumos politikusok összevissza akcióztak különböző köztereken, de a kormány az érdekképviseleti szervekkel több mint húsz alkalommal folytatott egyeztetést. (Rétvári Bence: Így van!  Tóth Endre közbeszól.)

És ami a javaslat fő pontjait illeti. Nézzük már meg, hogy mi van benne, mert az általános lózungokon kívül gyakorlatilag nem hallok egy érdemi javaslatot öntől meg a párttársaitól azzal kapcsolatban, hogy min lenne érdemes módosítani vagy vane új javaslat. Például azzal, hogy 50 nap szabadsága legyen egy pedagógusnak egy évben  ami 10 hétnek megfelelő , mi a problémájuk? Mi a javaslatuk? Kevesebbnek kellene lennie? Ez lenne a büntetés? Vagy például az, hogy ha egy pedagógus többet foglalkozik egy diákkal  vagy azért, mert versenyre készíti fel, vagy azért, mert valamilyen tantárgyból elmaradása van , és ezért több pénzt kaphat, akkor ezzel mi a probléma? Önök ezzel nem értenek egyet, máshogy csinálnák, vagy eltörölnék az egészet? Egyetlenegy érdemi javaslatot nem hallok önöktől ezzel kapcsolatban.

Vagy például nézzük a tanévhosszabbítást! Világosan benne van a javaslatban, hogy csak és kizárólag akkor lehetne hosszabb a tanév, hogyha valamilyen el nem hárítható ok merül fel, például egy járvány. Hát, emlékszünk arra, hogy mindez előfordult, és ebben az esetben a tanítás országosan ellehetetlenült. Tehát a rendkívüli helyzetekre is gondolt ez a törvényjavaslat.

És ami a legfontosabb vagy épp ennyire fontos: ez a törvényjavaslat megteremti a lehetőségét a béremeléseknek. (Szabó Szabolcs: Semmi nem gátolta eddig sem!) Azoknak a béremeléseknek, amelyeknek sokkal magasabbnak kellene lenniük, pontosan ezért várjuk az uniós pénzek megérkezését. Arra, hogy egyébként miért van erre is szükség, kettő dolgot szeretnék mondani. Az uniós pénzek járnak nekünk! Azok a mi pénzeink! Azok a mi pénzeink, szerződésben lefektetett módon.

A másik dolog meg az, hogy szerte Európában jelentősen csökkent a gazdaságok mozgástere, ezért minden lehetséges módot figyelembe kell venni annak érdekében, hogy a pedagógusok bérét is emelhessük, csakúgy, mint más ágazati béremelések esetében.

Azt azért szeretném hozzátenni, hogy akikhez önök csatlakoztak, amikor ők kormányoztak, akkor nem ilyen törvényjavaslatokról ment a vita, ha egyáltalán volt vita. Akkor nem növelték a béreket, meg nem a béremelés növelésén ment a vita, hanem egyetlenegy szavazással elvettek bért. (Kunhalmi Ágnes: 2002-2003!) Akkor nem bővítették a pedagógus-életpályát, hanem tízezreket utcára tettek. Utcára tettek! Nem felújítottak iskolákat, hanem megszüntettek oktatási tevékenységet; tudja, hány helyen? Közel négyszáz helyen, 381 helyen. (Szabó Szabolcs és Kunhalmi Ágnes közbeszólnak.)

És hogyha az egészet költségvetési oldalról közelítem meg, amit önök büntetésnek neveznek, tudja, hogy mennyivel költünk majd többet oktatási kérdésekre, oktatási területre a jövő évben, ha elfogadjuk a költségvetést? 1989 milliárd forinttal, közel 2000 milliárd forinttal. Ennyi a különbség. Tehát 2000 milliárd forintos többletköltés önök szerint büntetés.

Képviselő Úr! Néha az az érzésem, hogy arra nem vették a fáradságot, hogy a számokat, a költségvetési számokat, illetve a törvényjavaslat legfontosabb pontjait megnézzék, miközben az utcákon ezekben a percekben is akcióznak. Látom, hogy próbálnak ezekre a párbeszédekre vagy tüntetésekre rátelepedni. Látom, hogy külföldön is bevetett módszereket akarnak meghonosítani Magyarországon. Azt azért szeretném önnek elmondani, hogy amikor törvényi kereteket átlépő akciókat javasolnak, akkor nem szolgálják a tanárok ügyét. Amikor az önök elnöke az egyik tüntetésen a tömeget megpróbálja rátolni a rendőrökre, mondja már meg, hogy az hogyan szolgálja a tanárok ügyét! Hogyan szolgálja?

És hogy még egyet mondjak: az önök egyik európai parlamenti képviselője, aki esküt tett arra, hogy Magyarországot képviseli, hogy majd a mi érdekeinkben jár el  mármint a magyarok érdekében , kiáll, és egy sajtótájékoztatón azt követeli, hogy újabb feltételeket támasszanak Magyarországgal szemben, hogy csak akkor kaphassuk meg az uniós pénzeket. Erre nem találunk szavakat.

Erre nem találunk szavakat, vagy igazából találunk: amit önök művelnek, az elképesztő képmutatás, cinizmus, és nem utolsósorban pedagógusok elleni cselekedet. Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage