DR. JUHÁSZ HAJNALKA (KDNP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Először engedjék meg, hogy Gurmai Zita képviselőtársnőmre reagáljak, ha már az egészségügyet ő ilyen szemüvegen keresztül látja. Hiszen fontos hangsúlyoznunk, hogy 2024-ben 3225 milliárd forint jut az egészségügyre, ami azt jelenti, hogy az egészségügyi intézmények 424 milliárd forinttal gazdálkodhatnak többel, mint idén, ami 2027 milliárd forinttal több, mint 2010-ben.

A másik pedig, hogy képviselőtársnőm azt mondta, hogy mi az aranyat sárrá változtatjuk. Én azt gondolom, hogy azt a sarat, amelyet önök maguk után hagytak, azt próbáljuk arannyá váltani, hiszen a kormány 2010-től kiemelten kezeli az egészségügyi dolgozók erkölcsi és anyagi megbecsülését. Mindezt jól tükrözi, hogy ezen időszak alatt az egészségügyi ágazat részesült az egyik legnagyobb arányú béremelésben, így az orvosi fizetések a 2021-től elindult, több évig tartó, átfogó bérfejlesztésnek köszönhetően minden korábbinál nagyobb mértékben emelkedtek.

A háború és a gazdasági kihívások ellenére a kormány 2022-ben további bérfejlesztési programról döntött, így az egészségügyi szakdolgozók két lépcsőben, 2023. július 1-jétől és 2024. március 1-jétől ismét bérfejlesztésben, emellett az egészségügyben dolgozók pedig ugyanezen időpontban új béremelésben részesülnek. Hozzátenném még azt, hogy a 2024. évi költségvetés tartalmazza az egészségügyi szakdolgozókat és az egészségügyben dolgozókat megillető, 2023-ban elkezdett bérfejlesztési program két ütemének fedezetét is. Ennyit arról, hogy hogyan állunk hozzá az egészségügyhöz.

Tisztelt Képviselőtársaim! A 2024. évi költségvetés tervezetét rendkívül nehéz és bizonytalan körülmények között, az elhibázott brüsszeli szankciós politika és a szomszédos országban zajló háború árnyékában kellett előterjesztenie a kormánynak. Ugyanakkor, ahogy az elmúlt kilenc évben, most is szem előtt kell tartanunk annak fontosságát, hogy a jövő évre történő előtervezés érdekében megfelelő támaszpontokat biztosítsunk a magyar családoknak, a magyarországi cégeknek ebben az instabil világpolitikai és világgazdasági környezetben arról, hogy mik a magyar kormány szándékai és tervei 2024-re, azaz hogy az érintettek milyen környezetre számíthatnak az elképzeléseik megvalósításához.

Tisztelt Képviselőtársaim! Többször elhangzott már, hogy a 2024-es költségvetés a védelem költségvetése. Ezalatt egyrészt a konkrét fizikai biztonságunk védelmét is értjük az elhúzódó orosz-ukrán háború nyomán, így a 2024-es évre szóló tervezetben a korábbiaknál több forrás jut a védelmi kiadásokra. De a „védelem költségvetése” kifejezés alatt ne csak hazánk fizikai biztonságának védelmére gondoljunk, ide kell értenünk  és ide is értjük  a 2010 óta elért eredményeink védelmét is, többek között a rezsicsökkentést, a munkahelyteremtést és a családok védelmét is, melyek rendkívül szorosan összekapcsolódnak.

Hiszen egyrészt a rezsicsökkentésnek köszönhetően ma a magyar családok kapják kézhez az egyik legalacsonyabb energiaszámlát Európában. Ezt a jövő évben is szeretnénk fenntartani. Ez havi szinten 181 ezer forintos támogatást jelent a magyar családok számára, amely megtakarított forrást más kiadásokra fordíthatják a családok. Másrészt Magyarország Kormánya abszolút a munkaalapú társadalomban hisz, így nem meglepő, hogy a családpolitikában is a munkára ösztönző, aktív támogatásokra került nagyobb hangsúly az elmúlt évben, mint a segélyezésre. Valljuk, hogy a családok felemelkedéséért a stabil munkahelyteremtéssel és a családtámogatások egyre szélesedő rendszerével tehetünk a legtöbbet.

Ezen elgondolás alapján jött létre az elmúlt évek alatt a ma is célzott és rugalmas családtámogatási rendszerünk és családbarát adórendszerünk, mely a gyermeknevelés és a munka megbecsülésére épül, melynek alapja Európa egyik legalacsonyabb személyijövedelemadó-kulcsa és a családi adókedvezmény is, amelyre méltán büszkék lehetünk.

Ma Magyarországon egyre többen élnek segély helyett munkából, és mindebből kifolyólag az a tény, hogy több mint 900 ezerrel több embernek van ma munkája, azt is jelenti, hogy ennyivel többen tudják igénybe venni ezeket a munkaalapú juttatásokat is. Számokban kifejezve: a 2010 és ’22 között eltelt időszakban közel 4000 milliárd forint adó- és járulékbefizetés maradt körülbelül egymillió, gyermeket nevelő családnál. Ez egy óriási dolog és erre méltán büszkék lehetünk.

A 2018-as nemzeti konzultáció eredményei alapján pedig állíthatom, hogy ezzel az elgondolással nem vagyunk egyedül, hiszen a családok védelméről szóló konzultáción a válaszadók 97,5 százaléka támogatta a családtámogatások munkavállaláshoz történő kötését.

(10.00)

Tisztelt Képviselőtársaim! Mára elmondhatjuk, hogy Európa egyik legátfogóbb, ha nem a legátfogóbb családtámogatási rendszerét építettük ki, mely számos elemből tevődik össze. Az elmúlt évek bizonyították, hogy a családok támogatása a gazdasági nehézségek ellenére sem kerül ki a magyar kormány fókuszából, és a 2024. évre szóló költségvetési terv is ezt támasztja alá. De milyen értékeket, eredményeket is kell megvédenünk a családpolitika terén?

Tisztelt Képviselőtársaim! Az elmúlt évek alatt a meglévő ellátások kibővítésre kerültek, és további új támogatási formák is bevezetésre kerültek. Számos sikeresen elért eredményről számolhatunk be. Ma már több mint 30 intézkedés érhető el a családok számára. A teljesség igénye nélkül szeretnék néhányat megemlíteni.

Beszélhetünk a 30 év alatt gyermeket vállaló nők teljes diákhitel-tartozásának eltörléséről és az átlagbérig történő szja-mentességükről. 2010 óta a gyed összege több mint háromszorosára emelkedett, év eleje óta a maximális bruttó összege eléri a 324 800 forintot, melyből már a családi adókedvezményt is lehet érvényesíteni. Bevezettük a gyed extrát és a diplomásgyedet is, melynek összege január 1-jével szintén növekedett, és 2010 óta a gyes ismét három évre szól. 2019-ben meghirdetésre került a családvédelmi akcióterv, és széles körű otthonteremtési program is bevezetésre került. Ennek köszönhetően a jövő évben is jelentős állami támogatás állhat azon gyermeket nevelő, illetve gyermeket váró családok számára, akik szeretnének út otthonba költözni vagy a már meglévőt felújítani.

A családi kedvezményt ma már mindkét kereső fél igénybe tudja venni, és ez már nemcsak a személyi jövedelemadóra terjed ki, hanem a nyugdíj- és az egészségbiztosítási, valamint a munkaerőpiaci járulékból is érvényesíthető. Fontos számunkra az egyszülős családok helyzete is. Az egyszülős családok életkörülményeinek javítása érdekében 2022 januárjával célzott intézkedések kerültek bevezetésre. 2023. január 1-jével számos munkajogi változás lépett életbe a családok támogatása érdekében. Tíz munkanap apasági szabadság érhető el a gyermek születését vagy örökbefogadását követően, és a gyermek hároméves koráig a szülő 44 munkanap szülői szabadságra jogosult, ha a munkaviszonya már legalább egy éve fennáll. Továbbá legalább féléves munkaviszony esetén a gyermek nyolcéves koráig lehetőség van arra, hogy a munkavállaló részmunkaidőben vagy távmunkavégzésben történő foglalkoztatását kérje. Szintén 2023 januárja óta a tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos gyermek után emelt összegű családi kedvezmény vehető igénybe.

(Az elnöki széket Dúró Dóra, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

A családok jövőbeli hosszú távú boldogulásához hozzájárul a gyermekeink minőségi oktatáshoz való hozzáférése is, ezért az oktatásra jövőre az ideinél is több forrás, 3434 milliárd forint kerül elkülönítésre, és kiemelt figyelmet fordítunk a felsőoktatás versenyképességének megőrzéséhez és fejlesztéséhez szükséges források biztosítására is. De e téren is elérhető számos további célzott kedvezmény a családok számára, például a térítésmentes tankönyvellátás, amelyet Nacsa Lőrinc képviselőtársam említett, vagy a fiatalok első sikeres nyelvvizsgájának a támogatása, melyre a jövő évi költségvetésben 1,1 milliárd forint forrást különített el a kormány. Továbbá szélesebb körűvé vált az ingyenes és kedvezményes gyermekétkeztetés. Ezzel a lehetőséggel 2015 óta azok a gyermekek élhetnek, akiknek a szülei alacsonyabb jövedelemmel rendelkeznek. Mára már nemcsak a nyári, hanem az összes szünetben biztosítjuk a napi egyszeri étkezést a rászoruló gyermekek számára.

Tisztelt Képviselőtársaim! 2010 óta minden évben emeltük a családokra fordítandó források összegét, mely az idei évben 3357 milliárd forint mértékű tételt jelent. Európában GDP-arányban a legnagyobb támogatást nyújtjuk a családok számára, mely a jövő évi költségvetésben 3307 milliárd forint összegű tételt képvisel majd. Ebbe beletartoznak a különböző családpolitikai kiadások és adókedvezmények is. Az összehasonlítás kedvéért ez három és félszerese a 2010-ben e tárgykörre fordított kiadásoknak, mintegy 2370 milliárd forinttal magasabb összeg.

A jövő évben is biztosított lesz a forrás többek között a családi adórendszer-kedvezményeink fenntartására a legalább négy gyermeket nevelő és a 30 év alatti gyermeket vállaló nők, valamint a 25 éven aluli személyijövedelemadó-mentességek biztosítására is. A családokat érintő adó- és járulékkedvezményekre, valamint az első házasok kedvezményére elkülönített források összege 2024-re meghaladja a 370 milliárd forintot. A 30 év alatt gyermeket vállaló nők szja-mentességének biztosítására 9 milliárd forint áll rendelkezésre. A 25 éven aluliak szja-mentességére 185 milliárd forintot tervez fordítani a magyar kormány, mely nagyban segíti a fiatalok önálló életkezdését, jelentős terheket levéve a családok válláról felnőtt gyermekeik támogatásában. A 2024-es évben nő azon források mértéke is, melyek gyermekétkeztetésre fordíthatók. Ez eléri a 105 milliárd forintot a jövő év folyamán. Ez az összeg 75 milliárd forinttal magasabb, mint amilyen 2010-ben volt. Továbbá teljessé vált a 2020-21-es tanévtől az ingyenes tankönyvellátás, melyre a 2024-es költségvetésben közel 16 milliárd forint került elkülönítésre.

Tisztelt Képviselőtársaim! 2011 óta, azaz bevezetése óta a családi adó- és járulékkedvezménynek köszönhetően mintegy 4000 milliárd forint maradt a családoknál. Bátran jelentem ki, hogy a magyar családok, a gyermekvállalás és a gyermeknevelés támogatása a továbbiakban is kiemelt szerepet fog betölteni a magyar kormány politikájában. Az új, célzott kedvezményeknek köszönhetően a kedvezőtlen gazdasági hatások által leginkább veszélyeztetett családok még kedvezőbb feltételeket kaptak. Célunk, hogy minden vágyott gyermek megszülethessen, és az esetleges pénzügyi nehézségek ne jelentsenek visszatartó erőt a családpolitikánkban. Ennek fényében folyamatosan vizsgáljuk a családpolitika rendszerét, és az adott lehetőségek függvényében alakítjuk ki annak érdekében, hogy minden család számára segítséget nyújthassunk, és megtaláljuk az élethelyzetükhöz illő, az azt támogató intézkedéseket, melyekkel az élet minden területén próbálunk segítséget nyújtani, például az újonnan bevezetett vármegye- és országbérlettel, mely a családok mobilitását is támogatja.

Tisztelt Képviselőtársaim! Bátran állíthatom, hogy a magyar családpolitika és családtámogatási rendszer nemzetközi szinten elismert, mely mellett minden nehézség ellenére kiállunk és ki fogunk állni, hiszen számunkra, kormánypárti képviselők számára stratégiai fontosságú a magyar családok támogatása. Véleményünk szerint nemzeti boldogulásunk legerősebb bástyái a magyar családok, és a magyar családok, ahogy eddig is, a jövőben is számíthatnak a magyar kormányra. Ezért kérem, hogy támogassák a 2024. évi költségvetési tervezetet, hiszen ennek egyik alapvető célja, hogy Európa legnagyobb családtámogatási rendszerét megőrizzük. A KDNP támogatni fogja. Köszönöm a megtisztelő figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage