BARKÓCZI BALÁZS (DK): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Akkor ezzel szemben lássuk az igazságot és az érdemi javaslatokat, ha már képviselő úr ezt kérte rajtunk számon. (Rétvári Bence: Gyurcsány Ferenc és az igazság!)

Az elmúlt másfél év tanár-, diák- és szülőtiltakozásai miatt a magyar oktatás helyzete a közérdeklődés fókuszpontjába került; ma már szinte nemcsak a szakemberek, de a laikusok is fejből fel tudják sorolni a magyar óvodák, bölcsődék, a közoktatás és a felsőoktatás legfontosabb problémáit, az ágazatot sújtó súlyos hiányosságokat. Csak pár ezek közül, természetesen a teljesség igénye nélkül: a szakszervezetek szerint ma 16 ezer pedagógus hiányzik a rendszerből; az álláshelyek 11 százaléka betöltetlen; erre egyébként a világháború óta nem volt példa.

Folyamatosan csökken a pedagógusképzésre jelentkezők, ezzel párhuzamosan pedig szédítő ütemben nő a korai iskolaelhagyók száma. A kormányzat 2015-től a pedagógusbér-emeléseket az úgynevezett vetítési alaphoz rendelte, ennek összege pedig nyolc éve változatlan, vagyis 101 500 forint. Folyamatosan csökken tehát a pedagógusok bére, miközben munkaterheik növekednek; a szakszervezetek szerint egy átlagos magyar pedagógus heti 56 órát dolgozik, aminek csak a töredéke az oktatói-nevelői munkával eltöltött idő.

De nem jobb a helyzet az óvodapedagógusok és a bölcsődei dolgozók körében sem. Miközben a bérük évről évre csökken a bruttó átlagkeresethez képest, az óvodapedagógus diplomát megszerzőknek mindössze 68 százaléka dolgozik nyolc évvel a diplomaszerzés után is a pályán. A bölcsődei pótlék 2022-es bevezetése pedig olyan mértékű bérkülönbséget okozott a szakmán belül, ami szintén fokozta az elvándorlást.

És akkor még nem is beszéltünk a folyamatos koncepcióváltás okozta zűrzavarról a szakképzésben, a duális képzésbe bekapcsolódó vállalkozások hiányáról, vagyis a felsőoktatásban az egyetemekre erőltetett és fideszes kifizetőhelyként működő alapítványokról. Ezekre a problémákra a most benyújtott költségvetési tervezet sem nyújt megoldást, ezért ezt a költségvetést nyugodtan nevezhetjük az orbáni infláció, a reménytelenség és az áremelések költségvetésének.

A törvényjavaslat szerint a kormány jövőre az orbáni inflációnál alacsonyabb mértékben növelné az oktatásra szánt összegeket, miközben ezek a pénzek GDP-arányosan még így is mélyen az EU-átlag, vagyis 5 százalék alatt maradnak. Arról már nem is beszélve, hogy a pedagógusbérek megemelése helyett önök hazug módon Brüsszelre mutogatnak, miközben az Európa-rekorder pénzromlás miatt a tanárfizetések napról napra veszítenek a vásárlóértékükből, és az infláció felzabálja a nyugdíjakat is.

És miközben az alacsony finanszírozás miatt a közoktatás romokban hever, miközben vidéken egyre nő azoknak a gyerekeknek a száma, akik nem férnek hozzá a világnézetileg semleges oktatáshoz, az állam az ideinél 31 százalékkal többet költene a hit- és erkölcstan oktatásának támogatására és az egyházi oktatás különböző formáira, azt sugallva hazug módon, hogy itt közcélokról lenne szó.

A Demokratikus Koalíció és a Dobrev Klára vezette árnyékkormány ezzel szemben elkötelezett az oktatás megújítása iránt, és hisszük, hogy nem egy rossz rendszer toldozgatására-foldozgatására, hanem merőben új gondolkodásmódra, a pedagógusok, a gyerekek és a szülők érdekeinek középpontba helyezésére van szükség. Ezért javaslataink szerint azonnali hatállyal vissza kell állítani az iskolák önálló gazdálkodási státuszát, emellett pedig a tankerületeknek vissza kell adniuk a közoktatási intézmények üzemeltetését  a működtetéshez szükséges forrásokkal együtt  azoknak az önkormányzatoknak, amelyek ezt vállalják.

Az egyházi intézmények kiváltságainak és az állami-önkormányzati intézmények hátrányainak megszüntetése érdekében meg kell teremtenünk a szektorsemleges finanszírozás lehetőségét.

Az oktatásra előirányzott költségvetési források összegének GDP-arányosan el kell érniük az uniós átlag szintjét, vagyis az 5 százalékot. A pedagógus-előmeneteli rendszer szerint besoroltak garantált illetményét azonnali hatállyal meg kell emelni legalább 45 százalékkal, amire a rekordmagas áfakulcs utáni állami bevételek és a leállított kormányzati beruházások után visszamaradt források egyaránt fedezetül szolgálhatnak.

Az oktatási ágazatban nem pedagógus munkakörben foglalkoztatott munkavállalók garantált illetményét A1-nél a minimálbérre, B1-nél a garantált bérminimumra, F1-nél pedig ennek 130 százalékára kell emelni.

Az óvodapedagógusok esetében a lakhatási támogatás rendszerét be kell építeni a kafetériába, valamint biztosítani kell a továbbképzési kötelezettség előírásához társított továbbképzési támogatást is.

A bölcsődei elhelyezést biztosító állami, önkormányzati, munkahelyi, valamint családi bölcsődékre vonatkozó állami finanszírozási feltételeknek és támogatásoknak egységesnek kell lenniük.

És végül, de nem utolsósorban az állam fejezze be azt a gyakorlatot, ami szerint az önkormányzati vagyon részét képező iskolaépületeket átjátszaná az egyház javára, ahogy arra választókerületemben, a XV. kerületben és Újpesten is történt kísérlet.

(13.00)

Mindannyian tisztában vagyunk vele, hogy az elmúlt években a kormányzat a helyi önkormányzatok támogatása helyett azok megsarcolására helyezte a hangsúlyt. Miközben egyre nőttek a terhek, a mindinkább fogyó önkormányzati bevételeket is felzabálta az orbáni infláció. Választókerületemnek, Rákospalotának, Pestújhelynek, Újpalotának és Újpestnek azonban nem a szolidaritási adó további növelésére, hétszeresére emelt rezsiárakra és a pénzügyi bizonytalanság további fenntartására van szüksége, hanem többek között a volt Észak-pesti Kórház területének újrahasznosítására  ahol tovább már nem halogatható a műemléki épületek állagmegóvási munkálatainak a megkezdése, a romossá vált épületek elbontása és a meglévők korszerűsítése , vagy a volt fideszes vezetés által torzóban hagyott, szerkezetkész Deák utcai rendelőintézet befejezésére és hasznosítására gyermekorvosi és felnőttrendelővel, gyógytorna- és járóbeteg-szakrendeléssel; a Csobogós utcai lakótelepen egy 700 négyzetméter bruttó alapterületű új háziorvosi rendelő megépítésére és parkolók kialakítására; az újpalotai vásárcsarnok és a piac teljes rekonstrukciójára; a Rákos úti szakrendelő előtti rész rendezésére; új útburkolatok és zöldfelületek kialakítására; korszerű térvilágításra és buszmegállókra; a Szilas-patak menti főgyűjtőcsatorna második építési ütemének megkezdésére, a csapadékvíz-elvezetés kiépítésére; a társasházak energetikai felújítását célzó új panelprogramra; a villamos hálózati kábel fejlesztésére, a gyorsvillamos-hálózat kivezetésére Újpalotára, valamint az M3-as bevezetőjénél új P+R parkolók kialakítására a kerületekbe az agglomerációból érkező autósforgalom jelentette zaj- és légszennyezettség csökkentése céljából; a Szövőgyár utcai óvoda felújítására és fejlesztésére, a Kavicsos közi óvoda ablakcseréinek folytatására, kerti játékok és eszközök cseréjére a kerület óvodáiban és bölcsődéiben, valamint a már felújított óvodatetőkön napelemek telepítésére; útfelújításokra többek között a Rákos úton, a Nyírpalota úton, az Eötvös utcában, a Károlyi Sándor és Pozsonyi utcában, illetve felújítás mellett útszélesítésre a Mogyoród útján; és egy új észak-pesti kórházra, aminek a tervei már régen megvannak.

A parlament fideszes többsége tavaly egyetlen mozdulattal söpörte le a rákospalotai, pestújhelyi, újpalotai és újpesti emberek kérését, mondván  idézet következik , hogy az súlyosan veszélyeztetné a költségvetés működését. Én őszintén remélem, hogy a lomb nélküli lombkoronasétányok és az indokolatlan mennyiségben felhúzott stadionok országában idén lesz annyi belátás a kormánypárti képviselőkben, hogy az emberek, az itt élők életminőségének javítására is áldoznak mindannyiunk közös pénzéből. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a DK soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage