TÁLLAI ANDRÁS pénzügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Magyarországon a települési önkormányzatokat nagyfokú, az Alaptörvényből fakadó adóztatási autonómia illeti meg. Az önkormányzatok szabadon dönthetnek arról, hogy bevezetike a településen például az épületek adóztatására szolgáló helyi építményadót vagy a helyi gazdaság tevékenységére vonatkozó helyi iparűzési adót. Az ilyen típusú és bevételi súlyú helyi adók működtetése jellemzően kötelező az uniós tagállamokban akkor is, ha az adott adónem nem illeszkedik az adott település sajátosságaihoz.

A magyar helyiadóztatási szisztéma tehát figyelembe veszi az egyes települések eltérő helyzetét, adottságait, nem kényszeríti például adó működtetésére azokat a településeket, ahol az nem racionális. 2015 óta a nagyfokú helyiadórendelet-alkotási szabadságot biztosító helyiadózási rendszer mellett a települések úgynevezett települési adót, települési adókat is bevezethetnek, amelyek megalkotásában még jelentősebb szabadságfokkal rendelkeznek.

A települési adókkal az önkormányzat még inkább a településre szabhatja a helyi teherviselési rendszert. Még hatékonyabb lehet ugyanis a helyi szintű adóztatás azáltal, hogy az önkormányzat dönthet a települési adó tárgyáról, alanyáról, mértékéről, a mentességekről, kedvezményekről.

Törvényi korlátot mindössze az jelent, hogy más adótörvényben szabályozott közteher tárgya nem lehet a települési adó tárgya és a települési adó alanya nem lehet vállalkozó. Ez a nagyfokú, településiadóztatási lehetőségben meglévő szabadság ugyanakkor azt a veszélyt rejti magában, hogy az önkormányzat által megalkotott települési adó nem feltétlenül lesz racionális. 2023-tól egyre több település vezetett be települési adót elsősorban a termőföldre, arra is figyelemmel, hogy a Covid-járvány idején a kormány döntése értelmében 2021-ben és 2022-ben nem volt mód új helyi adók, települési adók bevezetésére, az adószint emelésére.

A kormány mindezekre figyelemmel egyetért az indítványban foglaltakkal, miszerint célszerű korlátozni a településiadórendelet-alkotás lehetőségét azzal, hogy a települési adó ne vonatkozzék a termőföldre, a termőföldtulajdonra, a termőföldön fennálló vagyoni értékű jogra.

Hangsúlyozom, az indítvány szerinti változtatás nem érinti az önkormányzatok széles körű helyiadóztatási autonómiáját és a települési adó bevezetését más adótárgyakra. Az önkormányzatok Európában példa nélküli adóztatási mozgástere, szabadsága alapvetően nem fog szűkülni.

Tisztelt Országgyűlés! Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage