NAGY CSABA, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Szószóló Asszony! Tisztelt Szószóló Urak! A polgári kormányzat egyik fő törekvése, hogy a Magyarország területén élő bolgár, görög, horvát, lengyel, német, örmény, roma, román, ruszin, szerb, szlovák, szlovén és ukrán nemzetiségek helyzete kiegyensúlyozott és értékorientált legyen, képviseletük  a folyamatos párbeszéden alapulva  az önkormányzati és a kormányzati szférában egyaránt biztosított legyen. A kormány továbbá minden segítséget igyekszik megadni a hazánkban élő nemzetiségeknek az identitásuk mindennapos megéléséhez és annak megőrzéséhez, valamint  ezt már korábban is elmondtuk többen is  a következő generációk számára történő továbbörökítéséhez.

Tisztelt Képviselőtársaim! Személyes példámat felhozva: Baranya 4-es választókerületemet tekintve rengeteg tapasztalattal gazdagodtam országgyűlési képviselőként. Nyugat-Baranya hagyományosan gazdag a nemzetiségek jelenléte vonatkozásában, ahol legnagyobb arányban roma, német és horvát nemzetiségűek élnek és hallatják a hangjukat mind önkormányzati és érdekképviseleti szinten, mind a civil szféra, így például az egyesületek, a hagyományőrző csoportok szintjén.

(13.00)

Országgyűlési képviselőként alapvető feladatunk, hogy a velük kialakított párbeszéd kölcsönös és folyamatos legyen, mind kulturális, mind szakmai észrevételeikre, véleményeikre nyitottak legyünk, azokra reflektáljunk, szükség esetén segítő kezet nyújtsunk. Számos találkozón, egyeztetésen, szakmai fórumon vehettünk részt az elmúlt időszakban, ahol az általunk felmerült kérdésekre, aktuális kihívásokra kerestük a megfelelő válaszokat, illetve közös hangot próbáltunk találni a jövőbeli lehetőségekre, fejlődési irányvonalakra. Azt gondolom, a kölcsönös együttműködés és közös munka előremutató és eredményes.

Tisztelt Országgyűlés! Úgy vélem, hogy a magyarországi nemzetiségekkel kialakított partneri viszony nemzeti stratégiai szempontból kiemelkedően fontos. Emellett Magyarország nemzetközi viszonylatban is aktívan tesz a nemzetiségek jogainak minél szélesebb körű érvényesülése érdekében, az anyaországi kapcsolatok fejlesztését, a határon átnyúló programok támogatását, hazánk nemzetközi dokumentumokból fakadó kötelezettségeinek teljesítését és a nemzetközi szervezetekkel való kapcsolattartást is beleértve.

A magyarországi nemzetiségek a magyar politikai közösség tagjaiként a gyakorlatban is részt vesznek a törvényalkotási munkában. Mindenkinek joga van az önazonossága szabad gyakorlásához. Az állam vállalja, hogy a nemzetiségek nyelvét és kultúráját megóvja, tiszteletben tartja, segíti a kulturális autonómia kiteljesítését, biztosítja és támogatja a hatékony nemzetiségi képviseletet. A jó támogatáspolitika segíti, hogy élő, valóságos nemzetiségi közösségek alakuljanak és működjenek. Az elmúlt több mint 12 év eredményei ezt igazolják.

Az évek során a Magyarországi Nemzetiségek Bizottsága több módosítási kezdeményezéssel élt a nemzetiségeket érintő szabályozások tekintetében, azonban minden kétséget kizáróan a legjelentősebb változási igény a nemzetiségi törvény vonatkozásában áll fenn.

Tisztelt Ház! Ahogy már korábban elhangzott, a beérkezett, korábban meghallgatott és összefoglalt visszajelzések alapján a Miniszterelnökség, a Magyarországi Nemzetiségek Bizottsága, az Országos Nemzetiségi Önkormányzatok Szövetsége, a Magyarországon élő nemzetiségek jogainak védelmét ellátó biztoshelyettes, a Nemzeti Választási Iroda, az Igazságügyi Minisztérium, a Belügyminisztérium és a módosítással érintett szaktárcák közösen dolgozták ki az előttünk fekvő javaslatot. A közös munka eredményeként tudunk erről tárgyalni. A javaslat technikai pontosítások mellett a nemzetiségek jogairól szóló törvény, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény kapcsolatát teszi lehetővé.

Tisztelt Képviselőtársaim! Mindnyájan emlékszünk a koronavírus-világjárványra, hogy 2021-ben többek között emiatt kellett elhalasztani a Statisztikai Hivatal munkáját. Emiatt a Statisztikai Hivatal adatközlése az év végére várható, és ezért kell számos olyan módosítást elvégezni, hogy a soron következő 2024. évi nemzetiségi választásokban okozandó problémákat áthidaljuk, illetve megszüntessük.

A javaslat a nemzetiségek jogairól szóló törvény 56. §-ának újraszabályozásával kínál megoldást a fenti probléma megoldására. A módosítás fenntartása nagyon fontos, hiszen így a KSH adatainak figyelembevételével lehet a 2014-es és a 2019-es adatokat is felhasználni a következő választások megszervezésekor.

Tisztelt Országgyűlés! Az imént kiemelt, általam legfontosabbnak gondolt jogtechnikai anomália kiküszöbölése és pontosítása mellett az előttünk fekvő módosítások további célokat is szolgálnak. A hazai nemzetiségi közösségek megmaradását és értékteremtő munkáját támogatva cél a kis létszámú helyi nemzetiségi önkormányzatoknál jelentkező visszaélések számának csökkentése oly módon, hogy a jegyző feladataként írja elő a vagyonnyilatkozat begyűjtését és őrzését. A vagyonnyilatkozat tartalmi ellenőrzése a továbbiakban is a nemzetiségi önkormányzat erre kijelölt bizottságának vagy két képviselőjének a feladata. A jegyzők számára ez nem eredményez aránytalan többletterhet.

Emellett a javaslat megoldást kínál a kis létszámú nemzetiségi önkormányzati képviselő-testületekben megüresedett képviselői mandátum betöltésének biztosítására. Ez egy olyan kivételes kisegítő szabály, amely lehetővé teszi, hogy a képviselő-testület határozatképessége megmaradjon annak érdekében, hogy az érintett képviselő mandátumának megszüntetésére vonatkozó határozatot el lehessen fogadni. Ennek hiányában a gyakorlati példák szerint a kisebb települési nemzetiségi önkormányzatok működőképessége nem egyszer veszélybe került.

Mindezeken túl a javaslat foglalkozik a tanácsnokok kérdéskörével is. Az országos nemzetiségi önkormányzat a nemzetiségek jogairól szóló törvény szerinti kötelező közfeladat-ellátásának felügyeletére tanácsnokot választhat. A nemzetiségi önkormányzatok átlátható működésének garantálása érdekében a módosítás maximalizálja az országos nemzetiségi önkormányzatok által a kötelező közfeladat-ellátás felügyeletére választható tanácsnokok számát, valamint megállapítja az illetményük mértékét.

Végül még egy pontot emelnék ki a javaslatból, amely az oktatási intézményeket érinti. A nemzetiségek képviselőinek visszajelzése alapján beterjesztett módosítás célja, hogy hasonlóan a köznevelési intézmények fenntartói jogának átvételéhez, új nemzetiségi köznevelési intézményt is csak az országos nemzetiségi önkormányzat beleegyezésével alapíthasson a területi és a helyi nemzetiségi önkormányzat. Ezzel kívánjuk támogatni a felelős intézményfenntartást.

Tisztelt Ház! A nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény, valamint a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény módosításáról szóló javaslat a jogalkalmazói tapasztalatok, valamint a nemzetiségek képviselőinek visszajelzései alapján vált időszerűvé. A javaslat a technikai pontosítások mellett a jogharmonizációt is szolgálja.

Az elhangzottakra tekintettel kérem önöket, hogy a T/4230. számú módosítási javaslatot elfogadni szíveskedjenek, és szeretném önöknek bejelenteni, hogy a Fidesz-frakció támogatja a törvénymódosító javaslatot. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage