DUNAI MÓNIKA, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Ház! Az az alapkérdés a mai vita elején, hogy a patkóban, a parlamenti frakciókban sikerüle egyetértési pontokat találnunk a mai és a jövőbeli köznevelés kihívásainak rendszerében, és hogy végre el tudunke indulni egy közös úton a jövő értékteremtő, tanításban élményközpontú iskolája felé. Tudunke párbeszédet, valódi párbeszédet folytatni gyermekeink érdekében, tudjuke a magyar iskolaügyet, a magyar pedagógusok érdekeit képviselni itthon és Brüsszelben, nem szavakkal, hanem tettekkel?

Tisztelt Képviselőtársaim! Eljött az a nap, amikor itt, a törvényhozás házában minden politikai frakciónak színt kell vallania arról, hogy mit tart fontosabbnak: a megoldások keresését vagy a kaméleonpolitikát; amikor itthon a pedagógusok béremeléséért tüntetnek, ugyanakkor Brüsszelben mindent megtesznek azért, hogy a Magyarországnak járó pénzek ne érkezzenek meg a pedagógusok számára?

Számunkra, a Fidesz-frakció tagjai számára a köznevelésben is a gyermek érdeke az első. Az iskolában minden és mindenki a gyermekekért van. Akkor jó egy iskola, ha mindenki a magáénak érzi, ahol a pedagógusok és a szülők közös, egyetemes értékek mentén működnek együtt: a gyermekekért. A jó iskolában jó tanárok tanítanak, akiket megbecsülnek a diákok, a szülők, az egész társadalom. (Közbeszólások az ellenzéki padsorokból, köztük: És a kormány?)

Az új pedagóguséletpálya-törvény tervezete is azt a célt szolgálja, hogy a gyermekeket nevelő-oktató pedagógusok szakmai és anyagi megbecsülése javuljon. Célunk az, hogy aki eredményesebben tanít, többet foglalkozik a gyerekekkel, az jobban is kereshessen. Ezért mindannyian a Fidesz képviselőcsoportjában elkötelezettek vagyunk a pedagógusok jelentős béremelése mellett. Azt szeretnénk, ha 2025 januárjára a pedagógusok átlagbére elérné a diplomásátlagbér 80 százalékát, 800 ezer forintot.

Tisztelt Képviselőtársaim! Amikor Magyarország megkapja a hazánknak jogosan járó  ismétlem: jogosan járó; mind a két szó nagyon fontos  uniós forrásokat, a rendszerváltás óta a legnagyobb mértékű pedagógusbér-emelés következhet. A pedagógusok kiemelten fontos közszolgálatot látnak el: gyermekeink oktatása, nevelése a hivatásuk.

A köznevelési foglalkoztatotti jogviszony bevezetésére tett javaslat ezt teszi egyértelművé, amikor nagyobb társadalmi, szakmai és anyagi megbecsülést garantál a tanárok számára. A törvényjavaslat elfogadásával létrejön a pedagógusok többsége által is támogatott, teljesítményalapú bérezési rendszer. Ezt régóta kérik a pedagógusok.

Aki eredményesebben tanít, többet foglalkozik a lemaradó gyermekekkel, többet foglalkozik a tehetségek versenyre való felkészítésével, aki innovatívabb, aki tanórán kívüli programokat szervez, az magasabb jövedelmet fog elérni. (Kálmán Olga: Mit jelent az eredményesebben?) Az új pedagóguséletpálya-modellről szóló törvény elfogadásával az Országgyűlés megteremti az alapját a pedagógusok további jelentős béremelésének.

Tisztelt Képviselőtársaim! A kormány több hónapos, átfogó szakmai egyeztetés után nyújtotta be a javaslatot. Mindenki elmondhatta a véleményét. Mindenki javaslatokat fogadhatott meg; minden egyes pedagógus, a szakszervezetek, a civil szervezetek.

Magyarországon ilyen hosszú és széles körű egyeztetési folyamat nem volt még sohasem. (Szabó Timea: Még soha nem volt!) Ez is azt mutatja, hogy számunkra és a kormány számára valóban kiemelten fontos ügyről van szó.

Azonban sajnos azt is láthatta mindenki, hogy a törvénytervezetet a baloldal és egyes pedagógus-szakszervezetek álhírei, hangulatkeltése és erőszakba forduló megmozdulásai kísérték. Ezek már, tisztelt képviselőtársaim nem a gyermekekről szóltak, nem a pedagógusokról szóltak, de nem is az iskoláról. A cél itt egészen más volt.

A valódi szakmai egyeztetések és érvelések eredményeképpen számos ponton módosította már az államtitkárság, a minisztérium a tervezetet, figyelembe véve azokat a kérdéseket, szövegszerű módosításokat, amelyeket a szakma fontosnak és előrevivőnek tartott. (Kálmán Olga: Ez nem igaz!)

A szakma, a pedagógusok mellett a minisztérium a parlamenti pártok számára is lehetőséget adott az előzetes egyeztetésre. Erre a baloldali pártok képviselői eleve  ott voltam, hallottam és láttam  azzal a kijelentéssel érkeztek, hogy ők nem egyeztetésre jöttek. Érdemi javaslatok helyett csak provokatív nyilatkozatokat tettek, agresszív követeléseket adtak elő (Szabó Timea közbeszól.), majd a baloldali pártok szakértői számára kért újabb egyeztetésen, amelyet ők kértek, önök kértek, a hét meghívottból mindössze hárman jelentek meg. (Nacsa Lőrinc: Ciki azért!)

Tisztelt Képviselőtársaim! Álszent, amit a baloldal politikusai művelnek. Itthon a pedagógusok béremelését követelik, ezért hol szánalmasan érdektelen, hol erőszakos akciókat szerveznek, miközben Brüsszelben havi 5-6 millióért azért dolgoznak, hogy a pedagógusok ne kereshessenek többet, ne kereshessenek 800 ezer forintot.

Ez a kaméleonpolitika nem szolgálja sem a pedagógusok, sem a gyermekek érdekeit. Az iskola, tisztelt képviselőtársaim, a gyermekért van; pedagógusok tízezreire bízzuk őket. Megérdemlik, hogy a társadalom egésze megbecsülje őket anyagilag is és erkölcsileg is. De kérdezem, nem romboljáke porig ennek a hivatásnak a presztízsét az egyes pedagógusokat és diákokat felhasználó, kihasználó, trágárkodó, romboló, tomboló, törvénysértő megoldások.

Én tanár vagyok. Kollégáim és sok pedagógus mondta el, juttatta el hozzám és a frakció pedagóguskollégáihoz és vezetéséhez a véleményét azokról a pontokról, amelyekről tárgyalni kellene, amelyeket tovább kellene gondolnia az iskolaügy érdekében.

De bizony ott is elmondták, hogy az utcai trágárkodással, rombolással, nem értenek egyet, sőt elhatárolódnak azoktól. Ez a módszer, mondták, nem segíti az ügyüket. Csak nemekből, tisztelt képviselőtársaim, nem lehet jövőt építeni.

Tudjuk mindannyian, hogy sok a tennivaló az oktatásügyben, nem csak most; mindig és folyamatosan, hiszen a világ állandóan változik. A Fidesz képviselőcsoportja folyamatosan meghallgatta, meghallgattuk a pedagógusok véleményét.

Egyetértünk maximálisan azzal, hogy a béreken jelentősen emelni kell. Ez a szándékunk. Ez a törvény ezt a célt is megalapozza. A most tárgyalt törvényjavaslat a fentieken kívül számos pozitívumot tartalmaz, amelyet már államtitkár úr ismertetett. Engedjék meg, hogy ebből csak néhányat ismertessek.

A fiatal pályakezdők bére jelentősen emelkedhet, amennyiben a parlament elfogadja ezt a törvényt, hiszen az életkor mint szempont és mint kategóriaugró tényező mellett, helyett a minőségi oktatásra sokkal nagyobb hangsúly fog a jövőben vetülni. Tehát egy olyan fiatal pedagógus, aki jól dolgozik, a hivatásának él, bizony jelentősen több pénzt fog tudni majd hazavinni a jövőben. Ezzel, azt gondoljuk, hogy teszünk egy lépést annak érdekében, hogy többen válasszák a pedagógushivatást.

Meggyőződésem, hogy amikor a tanárok kiviszik őket az utcára és bemutatnak egyfajta magatartásformát, az nem szolgálja a jövő pedagógusképzését. Azok a hallgatók, azok a tanulók, akik most középiskolások, és a pedagógusok a tanítás helyett politizálnak, és kiviszik őket az utcára, lebeszélik őket a pedagógushivatásról, ez nem szolgálja azt a célt, hogy minél többen jelentkezzenek pedagógusképző felsőoktatásba.

(16.00)

Jubileumi jutalomban korábban csak a közalkalmazottak részesülhettek. A törvényjavaslat elfogadása esetén ezt valamennyi pedagógus megkapja, függetlenül attól, hogy korábban állami, egyházi vagy magániskolában tanított az érintett. Ez is pozitívum.

A pedagógusok alapszabadsága  ahogyan államtitkár úr is említette  nemhogy csökken, amint önök ezt elhíresztelték, hanem növekszik, 46 napról 50 napra emelkedik.

Elfogadása esetén az új törvény csak arra az esetre engedi a tanév legfeljebb egy hónappal való meghosszabbítását, amennyiben a tanév közben merül fel valamilyen el nem hárítható ok, ami miatt a tanítás országosan ellehetetlenül, és ebből következően nem valósulhat meg a 180 tanítási nap. A pótlás eddig  tudjuk  hétvégenként, jellemzően szombati tanítási nappal történt. Az új szabályozás tervezete a diákoknak is és a pedagógusoknak is egy könnyebbséget okoz. Reméljük, hogy az olyan katasztrófahelyzetek, mint amilyen a szomszédunkban dúló háború és korábban a Covid-járvány volt, elkerülik majd a világot és Magyarországot, és bízunk benne, hogy nem lesz szükség a tanév meghosszabbítására a jövőben.

A pedagógus eddig is kötelezhető volt más intézményben való tanításra, helyettesítésre. A javaslat  éppen a beérkezett javaslatok, módosítások miatt  változott folyamatosan az elmúlt hónapok alatt, és így már sokkal szűkebb az a mezsgye, amikor más intézményben kötelezhető egy pedagógus a munkavégzésre, például egy nagyon fontos helyettesítés egy járáson belülre (sic!), vagy aki kisgyermekes édesanya, őt nem lehet kötelezni erre.

Jelenleg a munka törvénykönyve rendelkezik a munkavállalók, így a pedagógusok ellenőrzésére vonatkozó szabályokról. És valóban ez volt egy másik kérdés, amelyet eltorzítottak. A tanárok magánélete tényleg, valóban sérthetetlen. A munkáltatótól kapott laptopoknak vagy a munkáltatótól kapott táblagépeknek csak a tanítással összefüggő részei azok, amelyekbe a munkáltató betekinthet. Ez, tisztelt képviselőtársaim, minden munkahelyen így van, nemcsak Magyarországon, hanem a világ demokráciáiban. (Közbeszólások az ellenzéki pártok soraiban.  Az elnök csenget.)

A fegyelmi eljárás intézménye is módosul, de ez is a pedagógusokat védi, jelenleg ugyanis nincs lehetőség közbenső lépésre, csak az elbocsátás az egyetlen szankció, amelyet ki lehet szabni a súlyos jogsértés esetén. Most ez sokkal árnyaltabb lehet.

Tisztelt Képviselőtársaim! Az elmúlt hónapok hosszas szakmai egyeztetései során sokat változott az eredeti, társadalmi vitára bocsátott tervezet, éppen a pedagógusok, a szakmai szervezetek javaslatára. Most rajtunk, az Országgyűlésen a sor. A vitában mindenkinek lehetősége van módosító indítványokkal tovább javítani a benyújtott törvénytervezetet. Ezzel a lehetőséggel nemcsak a patkó másik oldalán, hanem a Fidesz és a KDNP képviselőcsoportja részéről is élni kívánunk.

Nagyon sokat egyeztettünk  amint említettem  pedagógusokkal, és van néhány kérdés, amellyel kapcsolatban kérték, hogy a jelen törvényhez módosításként majd nyújtsuk be. Ennek egyike, talán a legfontosabbika az, hogy hány tanítási órát is tanítson egy pedagógus egy héten. Ez jelen pillanatban 22 és 26 óra közötti ugyanazért a bérért. Azt kérték a pedagógusok, hogy amikor lehetőségünk van rá, és olyan mértékben, ettől térjünk el, hiszen sokkal igazságosabb egy fix óraszám, hiszen a fix óraszám fölött túlórát tudnak kapni a pedagógusok. A Fidesz képviselőcsoportja, meghallgatva a pedagógusokat és az ő kérésüket akceptálva, tisztelettel kéri államtitkár urat, a kormányt, hogy fontolja meg a javaslatunkat, hogy első lépésben 24 órára fixáljuk a pedagógusok heti, tanítási órával töltött munkaidejét.

Köszönöm szépen a figyelmet. A Fidesz képviselőcsoportja támogatja a benyújtott javaslatot, és reménykedünk abban, hogy egy valóban konstruktív vita alakul ki. És abban is bízom, hogy most már legalább a mai alkalomra, a plenáris vitára ellenzéki képviselőtársaim, baloldali képviselőtársaim is elolvasták a törvényt, és annak megfelelően tudunk vitatkozni. Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage