HOLLIK ISTVÁN, a KDNP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen, elnök úr. Nyilván fáj az, ha valakit szembesítenek a saját hazugságaival. Azt hazudták akkor, hogy emberek százezreire fognak rákényszeríteni valami olyasmit a törvény erejénél fogva, amit ők nem akarnak. Így lett? Mindannyian tudjuk, hogy nem így lett. A magyar ember eléggé öntudatos, s ha tényleg ez történt volna, no, akkor tényleg az utcán láttuk volna a dolgozókat. Önök mit csináltak? A hazugságaik után, mint akik jól végezték a dolgukat, elmentek haza. Hergeltek egy kicsit, hazugságokat terjesztettek és elmentek haza.

De utána jött például a szociális törvény, amit Szabó Timea képviselő asszony lex megdögleszként ismertetett itt a Házban. Azért, mert a szociális törvény kiegészül a gondoskodási sorrenddel, ön már azt vizionálta, hogy az állam kivonul a teljes szociális ellátásból. Pontosan ugyanaz volt a recept. Hazugságokat fogalmaztak meg, felhasználtak egy csoportot, akkor éppen a szociális dolgozókat, annak érdekében, hogy támadják a kormányt. S utána, miután lezajlott a vita, amilyen gyorsan megragadtak egy témát, ugyanolyan gyorsan dobták is el. Csak addig volt önöknek fontos az ügy, ameddig lehetett azzal hangulatot kelteni.

Most is pontosan ugyanezt csinálják, kint is, meg bent is. Csak most szintet léptek a gátlástalanságban, mert úgy próbálják magukat bemutatni, hogy önök a pedagógusok védelmezői, holott az önök képviselőtársai aktívan dolgoznak azért Brüsszelben nettó 6 millió forintért, hogy a pedagógusok ne kaphassák meg a bruttó 800 ezer forintos fizetésüket. Fáj az igazság, de erről van szó. Azért dolgoznak a Momentum képviselői, a DK képviselői és a Jobbik képviselője is. (Dr. Brenner Koloman: A 13 fideszes képviselő meg semmit nem csinál!) És hiába óbégatnak most, Gyurcsány Ferenc világosan elmondta, ők azért dolgoznak, hogy ne jöjjenek meg, ne érkezzenek meg az európai uniós források. Ahogy ő mondta, mindezt csak le kell önteni egy jogi köntössel. Donáth Anna javasolt is egy újabb jogi köntöst a Bizottság számára, amikor azt mondta, hogy a feltételek közé most már az oktatás rendszerét, az oktatási reformot is vegyék be. Tehát teljesen nyilvánvaló a baloldali szándék. Önök azért, hogy megtámadják a kormányt, beáldozzák a pedagógusokat és a pedagógusbért. Önök tehetnek arról, hogy a pedagógusok nem kereshetnek bruttó 800 ezer forintot. (Derültség az ellenzéki oldalon.)

Hallottunk itt számtalan kritikát a DK képviselőjétől. No de kik fogalmazzák meg ezeket az egyébként légből kapott és semmilyen tényt nem figyelembe vevő, figyelmen kívül hagyó kritikákat? Annak a Gyurcsány Ferenc pártjának a képviselője fogalmazta meg ezeket a kritikákat, akik, amikor ők kormányoztak, ők voltak azok, akik elvettek egy havi bért a pedagógusoktól. Ők voltak azok, akik 381 darab iskolát zártak be vidéki településeken. És önök voltak azok, akik ellehetetlenítették a pedagógusképzést azzal, hogy kétszer is fizetőssé tették azt, egyszer a Horn-kormány idején, egyszer pedig a Gyurcsány-Bajnai-kormány idején.

És igen, tisztelt Barkóczi képviselő úr, egy dologban egyetértek önnel: valóban 2003-ban dolgozott a legtöbb pedagógus a rendszerben, csak éppen az önök oktatáspolitikájának köszönhetően 15 ezer pedagógus hagyta el a pályát. 15 ezer pedagógus hagyta el a pályát! Tehát önök váltak meg 15 ezer pedagógustól.

S én megmondom őszintén, hogy bele se szeretnék abba gondolni, hogy ha a baloldal árnyékkormánya kerülne hatalomba, akkor egy olyan ember, egy olyan politikus, ön, képviselné a pedagógusokat, akit garázdaságért elítéltek. Azt gondolja, hogy egy garázdaságért elítélt ember képes lehet a pedagógusokat képviselni? Én azt gondolom, hogy nem.

Önök azt mondják, azt hazudják, azzal keltik a hangulatot kint is meg bent is, hogy nem voltak egyeztetések, illetve hogy ezek az egyeztetések csak látszólagosak voltak. Akkor nézzük meg a tényeket! 2023. március 2-ától húsz alkalommal került sor egyeztetésre, valamint 1500 írásos vélemény feldolgozására került sor. Az egyeztetéseken részt vevő pedagógus-szakszervezetek: Nemzeti Pedagógus Kar, Köznevelés-stratégiai Kerekasztal, Országos Köznevelési Tanács, Országos Diáktanács, valamint a legjelentősebb állami, egyházi és magánfenntartók. De a javaslatot véleményezte a Magyar Művészeti Akadémia, a felsőoktatási intézmények által fenntartott gyakorlóiskolák szervezete, a Nagycsaládosok Országos Egyesülete, a Nemzeti Ifjúsági Tanács, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége, az Országos Nemzetiségi Önkormányzatok Szövetsége, valamint a Megyei Jogú Önkormányzatok Szövetsége, továbbá a miniszter úr meghívta önöket is egy kilencpárti egyeztetésre. Az más kérdés, hogy önök ebben a szakmai egyeztetésben nem nagyon voltak hajlandók részt venni.

Az érdemi egyeztetések eredményeként az 58 témakört felölelő törvénytervezet szabályozási tartalma 34 területen változott. Ez önök szerint nem érdemi egyeztetés, hogy 58 változtatási kérelem érkezett, és abból a kormányzat 34 területen megfogadta a véleményeket megfogalmazók javaslatát és változtattak a törvényjavaslaton.

Azt gondolom, hogy ez a törvényjavaslat, a pedagóguséletpálya-modellről szóló törvény alapvetően három olyan fontos előrelépést fogalmaz meg, ami segít abban, hogy a pedagógusok szakmai és anyagi megbecsültsége javuljon, ahogy azt az államtitkár úr is említette. Az első fontos dolog a bér kérdése. Én is szeretném hangsúlyozni, hogy a Fidesz és a KDNP elkötelezett abban, hogy a pedagógusok anyagi megbecsültsége megfelelő legyen, ezért mindent meg fogunk tenni annak érdekében, hogy végre bruttó 800 ezer forintot keressenek a pedagógusok az önök aknamunkája ellenére is.

Fontos előrelépésnek tartjuk  és egyébként a pedagógusok is ezt a javaslatot fogalmazták meg, sőt a pedagógusok körében végzett kérdőíves felmérés során a válaszadók 74 százaléka értett egyet azzal , hogy a munkavállalók fizetése teljesítmény alapján differenciált legyen. Fontos tehát, hogy a magasabb anyagi megbecsültség teljesítményalapú legyen.

Szintén fontos az, hogy hogy alakul az új törvény szerint a szabadság és a jubileumi jutalom kérdése. A pedagógusok alapszabadsága 46 napról 50 napra emelkedik. Ez azt jelenti, hogy a pedagógusok tíz hét szabadságra számíthatnak, tehát azok, akik pedagógusnak állnak.

(16.30)

Szintén fontos meghatározása vagy megfogalmazása a törvénynek, hogy ezentúl a tanároknak, a pedagógusoknak kötelezően 22 és 26 óra közötti óraszámot kell oktatniuk. De valóban megfogalmaztak ebben az irányban is kéréseket a pedagógusok. Mi azt gondoljuk, amit Dunai Mónika képviselőtársam is említett, hogy ez még lehet tárgyalási alap. Én is arra kérem a kormány képviselőjét, hogy fontolja meg annak a javaslatnak a megfogadását, hogy a kötelezően tanítandó óraszámot 24 órában határozza meg. Ezt a magunk részéről, a Kereszténydemokrata Néppárt részéről tudnánk támogatni. Van még idő ilyen módosító indítvány benyújtására. Mi ezt biztosan támogatnánk.

Összességében tehát azt tudom mondani, hogy a köznevelésben számunkra a gyermek az első, és ez az új pedagóguséletpálya-törvény is azt a célt szolgálja, hogy a mi gyermekeinket nevelő, oktató pedagógusok szakmai és anyagi megbecsültsége javuljon, és aki eredményesebben tanít, többet foglalkozik a gyermekeinkkel, az jobban is fog majd keresni ebben az új rendszerben.

Én éppen ezért kérem tisztelt képviselőtársaimat, hogy ne hergeljenek, ne hazugságokat terjesszenek, hanem inkább álljanak a pedagógusok mellé és támogassák ezt a törvényjavaslatot. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage