DR. GURMAI ZITA (MSZP): Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Elnök Úr! Államtitkár Úr! A Fidesz-frakció felé fordulok, és azt kérdezem, hogy milyen érzés szándékosan gonosznak lenni. Élvezik vagy szégyenkeznek? (Közbeszólás a kormánypártok soraiból.) Mert a Fidesz-kormány pontosan tudja, hogy a státusztörvény egy gonosz intézkedés, amivel ártanak a tanároknak és ártanak a diákoknak. Önök egy szándékosan kártékony törvényt készülnek elfogadni, és ezzel tisztában is vannak. Mindezt önök is tudják, hiszen a mai napra lezáratták ezt az épületet, hogy a képviselőkön kívül senki ne léphessen be. Lezáratták, mert tudják, hogy amiről ma beszélünk, az ellen tömegek tiltakoznak. Ezzel a bezárkózással önök beismerik, hogy tudják, hogy milyen gyalázatos dolgot csinálnak.

Hol van most a konzultációs hevület? Hol van az, hogy kérdezzük meg a magyar embereket?  kérdezem azt a néhány fideszes képviselőt, aki itt van. Erre esküdtek fel önök? (Nacsa Lőrinc: Kevesebben vagytok, mint mi!) Arra esküdtek fel, hogy gyáván bezárkóznak, és kártékony törvényeket hoznak? Szégyelljék magukat!

Őszintén megmondom, nagyon nehéz volt felkészülni erre a mostani beszédre, nem szakmailag, hanem emberileg volt nehéz. Mert a konzultációs törvényről már beszélni is olyan, mintha egy előre kitervelt bűncselekmény részleteit kellene megtárgyalni. Nekem most azt kellene véleményeznem, arra kellene javaslatot tennem, hogy miként kellene másképp tenni azt, amit önök, a Fidesz kitalált. Mintha arról kellene most beszélni, hogy vágjanak fejbe valakit vagy hogy szúrjanak ki valakivel. Hát nem! Ez a törvény az elejétől a végéig egy olyan gyalázat, amire csak egyetlen javaslatunk van, az, hogy tüntessék el, és még az emléke se maradjon.

Az MSZP ezt a törvényjavaslatot semmilyen körülmények között nem támogatja. Nem támogatunk egy olyan törvényt, amelynek a végleges szövegét egyik szakszervezet sem kapta kézhez annak beadása előtt. A Fidesz még arról sem tájékoztatta a pedagógusok érdekvédelmi szervezeteit, hogy mikor nyújtják be ezt a törvénytervezetet. Ez volt a nagy egyeztetés? Vagy az, amikor a pártok közötti megbeszélésen Pintér Sándor még azt is megtiltotta, hogy a szakértőként magukkal vitt tanárok és diákok egyáltalán megszólalhassanak?

Tisztelt fideszes Képviselőtársaim! Önök folyamatosan háborognak, hogy Brüsszel nem küld pénzt, mert kifogásolja a magyar jogállamiságot. Halkan jegyzem meg: Brüsszelben pont az ilyen eljárásokra gondolnak. (Nacsa Lőrinc: Milyen jól tudod!) Önök, a Fidesz-kormány az, amelyik az ilyen intézkedésekkel akadályozza az európai uniós pénzek kifizetését.

Önök azt mondják, hogy szakmai egyeztetés zajlott. Úgy látszik, hogy az önök szótárában a könnygáz és az egyeztetés rokon forgalmak. (Nacsa Lőrinc: Mondja egy MSZP-s!)

(21.30)

Gulyás Gergely egy korábbi Kormányinfón azt mondta, hogy egy jó státusztörvénynek az oktatást, annak a színvonalát és a gyerekek érdekeit kell szolgálnia. Hát, akkor nézzük, hogyan szolgálja ez a törvény a diákok érdekeit!

Ez a törvény szétveri az iskolapszichológusi rendszert. Korábban egy teljes főállású iskolapedagógus, iskolapszichológus jutott 500 diákra, most pedig csak egy félállású szakembernek kell ugyanezt a feladatot ellátnia  ez lenne a gyerekek érdeke? Hogy súlyosabbá teszik a halmozottan hátrányos és speciális nevelési igényű gyermekek amúgy is folyamatosan romló helyzetét  ez lenne a diákok érdeke? Vagy az a diákok érdeke, hogy a tanáraikat a tankerületek egyik iskolájából a másikba vezényeljék? Az növeli az oktatás színvonalát, ha mindig más tanár tartja meg az órát? Vagy az a diák érdeke, hogy bármikor elveszítheti a kedvenc tanárát?

Mit tud a Fidesz-kormány arról, hogy a diákok életében milyen fontos az állandóság? Önök ezzel semmit sem törődtek, hiszen a státusztörvény azt is lehetővé teszi, hogy a tantestületeknek akár a fele óraadó tanárokból álljon. Milyen szakmai munka lehetséges az ilyen tantestületekben? Megmondom: semmilyen. De ez önöket nem érdekli.

Önök csak azt látják, hogy meg kell oldani a pedagógushiányt. Én meg erre azt mondom, hogy talán nem kellene a tanárokat elüldözni a pályáról, mert ez a tanárok átvezénylésével folytatott csikicsuki nem old meg semmit. Ez olyan, mintha a Fidesz úgy próbálna befoltozni egy léket kapott hajót, hogy a hajó más részeiről felszedi a deszkákat. Vegyük már észre, hogy ez a hajó így el fog süllyedni. Ez az átvezénylés csak arra jó, hogy Pintér Sándor a tanárok szakmai és magánéletével packázhasson. Ez a gyakorlat széteső tantestületeket, még inkább frusztrált pedagógusokat, és a végén még több pályaelhagyó tanárt fog jelenteni. Magyarul: az oktatás összeomlik, a hajó elsüllyed.

De nézzük tovább, mi az, ami önök szerint még a gyerekek érdekét szolgálja! A státusztörvény által bevezetett teljesítményalapú bérezés pontozásos rendszere kevesebb pontot ad a tanulási problémákkal küzdő gyermekek felzárkóztatására, mint mondjuk, néhány tanórán kívüli program megszervezése. Akinek tehát tanulási nehézséggel küzdő gyermeke van, számíthat rá, hogy az iskola még kevésbé fogja tudni megoldani a felzárkóztatást, mint eddig. Ez lenne a diákok érdeke?

De ezzel még nincs vége. A Fidesz cinikusan azt mondja, hogy a státusztörvénnyel a tanároknak is jobb lesz. Nézzük hát! A gyakornoki idő meghosszabbítása, illetve a felmentési idő megrövidítése elbizonytalanítja a munkavégzést, és anyagilag is károsítja az érintetteket. Kevesebb lesz azoknak a pedagógusoknak a végkielégítése, akik nem fogadják el, hogy már nem közalkalmazottként kell dolgozniuk.

A pedagógusok az átvezényléssel akár 9 hónapra is másik munkahelyre kerülhetnek. Az SZMSZ és a pedagógiai program tekintetében megszűnik a nevelőtestületek döntési joga, az ugyanis a fenntartó hatáskörébe kerül; a nevelőtestületeknek ezentúl csak a véleményét kell kikérni.

Újra lehet fegyelmi eljárásokat indítani a pedagógusok ellen, sőt a jövőben a pedagógusok rendkívüli felmentéséhez még a köznevelési intézmény igazgatójának egyetértésére sem lesz szükség. Teljesen egyértelmű, hogy ez utóbbit a pedagógusok véleménynyilvánításának korlátozására találták ki. Hát, ezek lennének azok a pedagógusokat boldogító szabályok, amelyekről a fideszes képviselők is csak a parlamentbe bezárkózva mernek beszélni? Már persze, aki itt van.

Nem véletlen, hogy sok ezer pedagógus jelezte, hogy felmond, ha bevezetik a törvényt. És nem véletlenül mondtam a beszédem elején, hogy a státusztörvény olyan, mint egy előre kitervelt bűncselekmény: szándékosan gonosz és kártékony intézkedések halmaza. A Fidesz egy bűncselekményt akar végrehajtani a magyar fiatalok jövője, vagyis Magyarország boldogulása ellen, az oktatás szétverése ugyanis nemzetünk fejlődésének lerombolását jelenti.

Ennek a törvényjavaslatnak minden eleme hazugság. Nem tartalmaz semmiféle rendelkezést a pedagógus-életpályára vonatkozóan, és nem vázol fel semmiféle előremenetelt vagy kiszámítható pályaívet. A státusztörvényben nincs semmiféle szakmai megbecsülés, és azt javaslom, hogy a fizetésemelést se nagyon emlegessék, az ugyanis szemenszedett hazugság, hogy ez a törvény majd 800 ezer forintos fizetésemelést biztosítana. Ez ugyanúgy hazugság, mint az, hogy a pedagógusok fizetésemeléséhez uniós forrásra lenne szükség.

Mindezek után, ahogy már jeleztem, az MSZP ezt a gyalázatos törvényjavaslatot semmilyen körülmények között nem támogatja. Az MSZP frakciója felszólítja a kormányt, hogy vonja vissza a törvényjavaslatot, és széles körű, valódi társadalmi egyeztetést követően nyújtson be egy előremutató, a XXI. századhoz méltó, korszerű oktatást elősegítő tervezetet. És ehhez nem kell státusztörvény; az oktatásban szükséges valódi, előremutató változtatások státuszváltoztatás nélkül is megvalósíthatóak.

Az MSZP nem támogat olyan törvényjavaslatot, amely a tanárok, a diákok és a szülők megregulázását szolgálja. Ám, ha a Fidesz-KDNP a státusztörvényt mégis megszavazza, az MSZP minden erejével azon fog küzdeni, hogy ez a kártékony, az ország jövőjét szétverő törvény megszűnjön, mert ez hazánk érdeke. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps az MSZP és a DK padsoraiból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage