VARGA ZOLTÁN (DK): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Ház! Államtitkár Úr! Hát, az a helyzet, hogy látom, beleszerelmesedtek ebbe a teljesítményértékelési rendszerbe, és isteni egy szerencse, hogy például az önök esetében ezt nem vezették be.

Itt egy zárójelet azért nyitnék. Tudja, az a pedagógusok legnagyobb félelme a teljesítményértékelési rendszerrel kapcsolatosan, hogy ostorként fogják használni, és azok, akik nem hithű, lojális pártkatonák, nyilván teljesen más megítélés alá esnek majd, mint akik azok.

De visszatérve önre, ha most teljesítményértékelési rendszer lenne, akkor ön ma hajnalban megbukott volna. (Rétvári Bence: Miért?) Egy az egyben. Elmondom, hogy miért. És abban viszont igaza van, hogy létezik az a dilemma most a saját szemének higgyen, vagy pedig a másiknak. Ez a dilemma bennem is fölmerült; a feleségem esetében, mondjuk, soha nem szokott ilyen felmerülni  mindig neki hiszek. (Rétvári Bence: Végre valamiben egyetértünk.) De önnél azért már rezeg a léc. És be kell hogy valljam, amikor ön azt mondta  én nem tudom, emlékszike, mert látom, hogy időnként azért bele-belepislantott ebbe a mai meetingbe , hogy a 2010 előtti oktatási rendszerről önnek az az emlékképe van, hogy tanárok vártak fizetésre, de nem kaptak… (Rétvári Bence: Így van.)  igen, most is azt állítja, hogy így van. (Rétvári Bence: Tanárok állították.) Én akkor arra gondoltam, hogy mégiscsak a saját szememmel meggyőződöm arról, hogy ezzel kapcsolatban mi is a helyzet.

Van ez a Google nevezetű cucc  amit önök nem nagyon ismernek, bár tudjuk, hogy nagyon preferálják a digitális oktatást; majd arról is beszélek , ezért beütöttem ezt a három-négy szót a Google-be, és mit ad isten, ki is adott hirtelen négy találatot. Gyorsan felolvasom önnek; kíváncsi vagyok, mit fog szólni.

(Berki Sándort a jegyzői székben Hiszékeny Dezső váltja fel.)

2013. február 3. Nem kapták meg határidőre a fizetésüket a pedagógusok. A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ levélben magyarázkodik.

2015. június 8. A KLIK március óta nem fizet bért az óraadó tanároknak Cegléden. Ezt a tankerület vezetője is elismerte a Ceglédi Panoráma lapnak.

2015. július 2. A KLIK adóssága miatt egyre többen kerülnek szorult helyzetbe, akad olyan tanár, aki május óta nem kap fizetést.

(6.40)

2015. december 4. Elvétve akadt olyan tanár, aki most megkapta a fizetését  halleluja, mondanám én , a többieknek legalább hétfőig várni kell, addig se bérlet, se mikuláscsomag a gyerekeknek. Viszont van, aki ennél is rosszabbul járt, mert már több hónapja halogatja a KLIK a bérek kifizetését.

Államtitkár úr, árulja már el, hogy ebben az egy-kettő-három-négy dátumban mi a közös! Elárulom: ez egy se 2010 előtti, hanem 2010 utáni. Én nem tudom, erősítsenek meg vagy cáfoljanak meg, ha ez nem igaz, nekem meggyőződésem, hogy ez az önök kormányzata alatt történt. Tehát, államtitkár úr, drága, ha ön 2010-re datálta ezeket a cikkeket, akkor vagy téved, vagy nota bene, hazudik, ezt majd nyilván el kell dönteni valakinek.

Ugye, a másik, amiről olyan sokat beszéltünk, és Szabó Timea képviselő asszony is említette, a pedagógusok vezénylése. És nyilván, persze, hogy mindenkinek megragadta a figyelmét az, amikor ön azt mondta, hogy milyen jó, hogy nem a gyerekeket utaztatják. És valóban milyen jó, hogy nem a gyerekeket utaztatják például Debrecenből Berettyóújfaluba vagy Berettyóújfaluból Sárándra, vagy bármilyen egyéb más ilyen célpontot is választhatnánk. Na, de hát ez nem egy egyedüli dolog, hiszen nemcsak a pedagógusoknál van ez az úgynevezett vezénylési rendszer. Hát, ugyanez van az orvosoknál is, államtitkár úr! Sőt, ugyanez van a védőnőknél is most már.

Valójában, amikor önök feltalálták a meleg vizet, akkor önök gyakorlatilag karhatalmi módon próbálják megoldani a szakemberhiányt, a létszámhiányt, és ez a létszámhiány ön szerint, államtitkár úr, miért alakult ki? Azért, mert 2010 előtt a csúnya Gyurcsány Ferenc összevonta a szemöldökét? Ön szerint ezért? Mert szerintem nem, de a pedagógusok szerint sem, és a védőnők szerint sem, sőt az orvosok szerint sem. Mindez azért történt, mert önök gyakorlatilag azon kívül, hogy szakmányban fosztogatják az országot, nem foglalkoznak semmi mással. Így aztán lezüllesztették az egészségügyet, lezüllesztették nyilvánvaló módon az oktatást is, és ezt az emberek egyszerűen a lábukkal jelezték önöknek.

A szakemberek egy része kivándorolt az országból, ők most Hollandiában vannak, Angliában, Svédországban  nekem is van több olyan ismerősöm, sőt rokonom is, aki valamely ország egyikében van, és jól érzi magát, üzeni önöknek , másrészt pedig nagyon sokan, amikor pályát kell választani, azt mondják, hogy hát, nem vagyok én megőrülve, vagy fiam, hát, ne legyél már megőrülve, hát ilyen pályát ne válasszál, nem fognak neked még fizetést se adni, hát ezek kóklerek, hát ezek téged be fognak csapni, hát ezek téged tönkre fognak tenni! Hát, 180 ezer forintért akarsz te pedagógus lenni? Hát, erről van szó!

Tehát az, amikor ön ezt valamifajta NER-es XXI. századi vívmánynak tekinti, és mondja el, és döngeti a mellét, hogy de hát, kérem, milyen jó, mert segítettünk a diákoknak, hogy ne kelljen nekik utazni, hanem utazzanak a pedagógusok, nekik teljesen mindegy, hogy egy megállót vagy hármat utaznak; mondjuk, lehet, hogy az egyik megálló Hajdúszoboszlón van, a harmadik meg Szolnokon, de hát, utazzanak! De valójában nem erről van szó, ez az önök kormányzóképtelenségét mutatja. Nemhogy jól nem tudnak kormányozni, sehogy se! 13 évük volt arra, hogy ezt a helyzetet megoldják. Hiszen azt mondták, hogy 2010 előtt itt minden rossz volt, ’10 után pedig minden világok legjobbika jött el.

Csak ott a baj, hogy az orvosok, az ápolónők, a pedagógusok és a védőnők ennek az ellenkezőjét bizonyítják, és nyilvánvaló módon igaz, és a családok is ugyanezt mondják, mert ők is azt mondják, hogy nem jó a magyar egészségügy. A gyerekek is ezt mondják, hogy nem jó a magyar oktatás. És ez nyilvánvalóan így is van.

Beszélt a digitalizációról, államtitkár úr. Önnek igazsága van abban, hogy valóban léteznek digitális táblák jó pár iskolában. Debrecen egy nagyváros, egy XXI. századi, fejlődő nagyváros, a debreceni középiskolákban van digitális tábla. Köszönjük szépen, tisztelt miniszterelnök úr, köszönjük szépen, tisztelt kormány, csak egy baj van, hogy a digitális táblák 90 százaléka már elromlott, és az iskoláknak és a KLIK-nek nincsen pénze megjavíttatni, kicserélni meg végképp nincsen. Így aztán a digitális táblák be vannak állítva valamelyik sarokba  nem mondom el, hogy melyik gimnázium, de ha gondolja, akkor egyszer majd szívesen bejárjuk ezt a gimnáziumot közösen, és rácsodálkozunk ezekre a ragyogó digitális táblákra , és ezeket a digitális táblákat már le se nagyon törölgeti a plebejus, mégpedig azért, mert nincs, mert egyszerűen nincs az iskolában különben takarító személyzet, és hozzá kell tegyem, hogy nincs az iskolában megint fénymásoló papír. És digitális tábla sincs. Sőt, rendes tábla sincs, mert azt mondják, hogy ott a digitális tábla, csak az nem működik.

Ezzel kapcsolatosan nekem lenne különben egy konstruktív javaslatom, és ha önök ezt most befogadják, akkor én még azt is megkockáztatom a frakcióm terhére, hogy én meg fogom önöknek szavazni ezt a törvényt. Ön, ugye, azt mondja, hogy két lába lesz a pedagógusbér-emelésnek, lesz egy, amit a kormány biztosít  halleluja néked, kedves vezetőnk , és amit  hát, hogy mondjam?  Brüsszel, akit sikerült megállítani valahol, csak valahogy rosszul állt meg félúton, így a pénzcsapot elzárták, tehát a másik lábat pedig Brüsszel adja. És önök, mivel sajnos a másik láb nem működik, ezért nem tudnak a pedagógusoknak bért emelni.

Lenne egy konstruktív javaslatom. Hagyjuk most el ezt a 800 milliárd forintos brüsszeli pénzt! Kezdjék meg a kifizetést, azt, amiről önök azt mondták, hogy a kormányzat fogja állni ezt az egészet. Szerintem a pedagógusok ki fognak egyezni azzal, ha nem a teljes béremelést kapják meg, hanem annak csak a kormányzati lábát. Állítom önöknek  állítom önöknek! , hogy a pedagógusok azt fogják mondani, hogy köszönjük, ezt elfogadjuk.

Mi a véleménye erről, államtitkár úr? Ön szerint lesz olyan pedagógus, aki ragaszkodni fog ahhoz, hogy márpedig ő csak akkor fogja elfogadni a béremelést, ha a brüsszeli pénz is ott lesz benne? Mert szerintem nem lesz. Tehát itt a lehetőség, hogy bebizonyítsák, hogy önök mennyire hazafiak, mennyire fontos önöknek az oktatás, mennyire gondolják komolyan a saját adott szavukat, hogy egyáltalán mennyire gondolták komolyan azt az ígéretet, amire  hozzá kell hogy tegyem  a költségvetésben egy fillér sincsen elkülönítve. Hát, miről beszélünk emberek?!

Adják oda azt a pénzt, amit szántak, a pedagógusoknak, aztán utána majd az EU-s pénzzel csinálunk valamit. Hozzá kell tegyem, hogy nem lesz EU-s pénz, ezt tudjuk nagyon jól, a csodálatos plebejuskormány elrendezte ennek a sorsát, miután még akkor is loptak, amikor már önöket nagyítóval vizsgálták, hogy lopnake vagy nem. Loptak! Most is lopnak!

Tehát, ha most megnézzük, hogy mennyit kellene adni a pedagógusoknak béremelésre, hogy mennyi a 800 milliárd forint, az EU-láb; hát, egy hét alatt odaadják a 800 milliárdot vissza nem térítendő támogatásban Tiborcznak meg Mészárosnak, meg, ha még valaki sorba áll, Garancsi vagy valaki, még őneki is dobnak egy picikét, hogy legyen már miből jachtozni. Tehát ne mondják nekem azt, hogy különben az EU miatt nem tudnak a pedagógusoknak bért emelni! Dehogynem tudnak! Az EU-s béremelést majd megkapják 2030-ban, vagy 2026-ban, amikor majd jövünk mi a mi kormányunkkal, mert mi oda fogjuk nekik adni, higgyék meg, tehát ezzel nem lesz baj.

Szóval, itt a baj nem kicsi, és nyilván előbb-utóbb ott a baj, ott a gond, államtitkár úr, hogy tetten lehet érni azt, hogy  hogy is mondjam?  az önök teljesítménye konvergál a nullához szavahihetőség tekintetében is, kormányzás tekintetében is, emlékezet tekintetében is, hiszen nem emlékeznek már dolgokra. És, ugye, önöknek múltjuk van; hozzá kell hogy tegyem, jövőjük már valóban nincs is.

Engedjék meg, hogy azért mégiscsak mondjak egypár szót arról, hogy milyen önöknek az oktatáshoz való valódi viszonyuk, és egy debreceni példát hozzak erre, a Debreceni Nemzetközi Iskolát; még van egypár percem. Én el tudnám fogadni azt, amit ön, államtitkár úr mondott, hogy önök gyakorlatilag azért vezetik be ezt a bosszútörvényt  nem is azért, hogy bosszuljanak, közben persze de, hanem azért , hogy egy egységes, igazságos pedagógus-életpályát, egy új oktatási modellt hozzanak létre, ahol eltűnnek azok a különbségek, amiket például a földrajzi különbségek jelentenek, vagy esetlegesen a vagyoni különbségek.

(6.50)

Ehhez képest mit látunk Debrecenben? Debrecenben elsősorban is önök azt mondták a polgármesternek  szerencsétlen egy fideszes hűséges pártkatona különben , hogy ő személy szerint és Debrecen városa önkormányzatként képtelen arra, hogy üzemeltesse a városi iskolákat. Hozzá kell hogy tegyem, hogy Debrecen azért mégiscsak egy hatalmas iskolaváros volt. És ehhez képest államosítják az összes debreceni önkormányzati iskolát  megtehetik.

Aztán utána eltelt néhány vadregényes hónap, és közölték a debreceni polgármesterrel, hogy de jó lenne, ha építenének Debrecen legszebb részére egy nemzetközi iskolát, ami egy fából vaskarika dolog, hiszen állami pénzből épült, az önkormányzat fogja fönntartani, az önkormányzat támogatásával lehet működtetni, azonban úgy fog működni, mint egy magániskola, és pénzt kell kérni a tandíjért, nem is keveset, több millió forintot, és ezzel el lehet érni azt, hogy gyakorlatilag egy szűk kivételezett kör tudja ennek az iskolának az áldásos XXI. századi vívmányait használni. Tehát ilyen a világon nem létezik sehol, Magyarországon sem, ez debreceni sajátosság, megtörtént.

Most ott tartunk, hogy valóban szerintem nemhogy Debrecen, nemhogy Magyarország, de Európa legkorszerűbb iskoláját építették oda föl, a Nagyerdő legszebb részén, a legcsendesebb részén, az egészet 5 hektáron, 7200 négyzetméter hasznos alapterülettel. Ebbe az 5 hektáros, 7200 négyzetméteres hasznos alapterületű iskolába nagyjából 200 diák jár, 43 tanár tartozik hozzájuk, és 20 irodai dolgozó. Amíg Magyarországon egy diákra 2 négyzetméter jut, addig ebben az iskolába 36 négyzetméter  36 négyzetméter! Külön szolgálati autó hozza-viszi a diákokat. Fideszes pártkatonák gyerekei ülnek ott, és olyan nagyvállalkozók, akik a Fideszhez köthetők, azoknak a gyerekei. Debreceni kisdiákot elvétve lehet ott találni, mégpedig azért, mert azt is mi harcoltuk ki, hogy valamifajta pályázati rendszer legyen oda. Ehhez képest a debreceni iskolákban nincs kréta, nincs vécépapír és nincs nyomtatópapír. Ez a valóság, ez az önök nyomorult rögvalósága Magyarországon. Köszönöm szépen. (Taps az ellenzéki sorokban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage