VAJDA ZOLTÁN (MSZP): Nagyon szépen köszönöm a szót, elnök úr. Most ez 15 perces, ugye, elnök úr? (Jelzésre:) Igen. Köszönöm szépen. Akkor hosszabban tudok kifejteni gondolatokat a magyar oktatási rendszerről.

Hozzászólásomat három teljesen elkülönült blokkra gondoltam, hogy szerkesztem. Elsőként egy összefoglalót adok önöknek a magyar oktatási rendszer problémáiról, a második részben egy kis szépirodalmi blokkot is hoztam ide, a harmadik részben pedig az államtitkár úr által felvetett hazugságokra fogok reagálni. De azért tartsunk egy helyzetértékelést! Kicsit elmúlt hét óra, ha jól számolom, 15-16. órája tart ez a vita, a 135 bátor bábból jelenleg négy bátor báb tartózkodik itt a teremben fideszes színekben, a KDNP-s most éppen nincs is itt, és a bátor államtitkár pedig hátul dumál.

Három részből áll akkor a hozzászólásom. Az elsőben a magyar oktatásrendszer problémáiról fogok beszélni. Itt felhívom a figyelmét az államtitkár úrnak  aki észhez tért, hogy figyeljen rám , hogy az oktatási rendszernek van egy fontos része, amelyet önök nem nagyon ismernek, a mesterséges intelligencia. Az IA-jel kapcsolatos nagyon komoly kihívások is vannak az oktatási rendszerben, amelyet az a rendszer, amelyet most éppen önök alkotnak, biztos, hogy nehezen fog tudni kezelni.

Hogy illusztráljam önnek, kedves, Rétvári vezetéknevet hordozó államtitkár úr, hogy a mesterséges intelligencia milyen érdekességekre tud fényt deríteni, én most éppen ebben a másodpercben beütöttem a laptopomba a ChatGPT-n azt, hogy mi a gond a magyar oktatási rendszerrel, és a ChatGPT által elmondottakat most megosztom önnel, mert én értékelem az ön idejét és gazdálkodom az ön értékes idejével, úgyhogy a ChatGPT által mondottakat osztom meg önnel:

A magyar oktatási rendszerrel kapcsolatos gondokat és kritikákat különböző nézőpontokból lehet megközelíteni. Fontos megjegyezni, hogy az alábbiakban bemutatott állítások általánosítások, és nem minden esetben vonatkoznak minden iskolára vagy diákra. Az oktatási rendszerrel kapcsolatos kihívások a következők lehetnek  csak közben éppen generálja a ChatGPT a válaszokat.

Az első a szűkös források és infrastruktúra. Az oktatási rendszerben gyakran hiányoznak a megfelelő források és az infrastruktúra, az iskolában előfordulhatnak rossz állapotú épületek, hiányozhatnak a megfelelő taneszközök, laboratóriumok és technikai felszerelések, emiatt nehezebbé válhat a hatékony tanítás és a diákok kiegyensúlyozott fejlődése.

A második probléma a ChatGPT mesterséges intelligencia szerint: a rendszerbeli problémák. Az oktatási rendszerben léteznek olyan problémák, amelyek strukturálisak és nehezen megoldhatók. Például az érettségi rendszer hosszú ideig kritikák tárgya volt, mivel sokan úgy vélték, hogy a vizsgák túl elméletiek, és nem mindig tükrözik a diákok valós tudását és képességeit.

A harmadik probléma a ChatGPT mesterséges intelligencia szerint a magyar oktatási rendszerrel: az alacsony bérek és a pedagógusok elvándorlása. A pedagógusok alacsony bére és a magas munkaterhelés komoly problémát jelent a magyar oktatási rendszerben. Az alulfizetés és a nehéz munkakörülmények miatt sok pedagógus dönt úgy, hogy elhagyja az oktatási szektort, ami hosszú távon negatív hatással lehet a tanítás minőségére és a diákok fejlődésére.

A negyedik probléma az oktatási rendszerben a ChatGPT által imént generált válaszoknál: rigiditás és kevésbé interaktív tanítási módszerek. Az oktatási rendszer hagyományosabb és gyakran frontális oktatási módszerekre épül, amelyben a diákok passzív szereplők. Az interaktív problémamegoldás és a kreativitásra ösztönző tanítási módszerek kevésbé elterjedtek, ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a diákok kevésbé aktívak és kevésbé fejlődik a kritikus gondolkodásuk, problémamegoldó képességük.

És végül az ötödik, ha jól látom, az utolsó probléma itt, amit a ChatGPT mesterséges intelligencia éppen imént generált a magyar oktatási rendszer problémáira: a túlzott versenyközpontúság. Az oktatási rendszerben erős versenykörnyezet alakult ki, amelyben a diákokat folyamatosan rangsorolják és értékelik. Ez gyakran túlzott stresszt és nyomást gyakorol a diákokra, ami negatívan befolyásolhatja az egészségüket és a tanulási motivációjukat. Emellett az iskolák nagy hangsúlyt fektetnek a felvételi vizsgákra és a jó eredményekre, ami a tanulás mélyebb értelmezését néha háttérbe szoríthatja.

Az utolsó gondolata a ChatGPT-nek, ha ezt gondolatnak lehet minősíteni, hiszen ez a mesterséges intelligencia által generált válasz a magyar oktatási rendszer problémáira, az utolsó két mondat: ezek az általános kritikák és gondok, amelyeket a magyar oktatási rendszerrel kapcsolatban fel szoktak vetni. Fontos azonban megjegyezni, hogy az oktatás terén is történnek változások és kezdeményezések a problémák kezelésére, és számos olyan tanár és intézmény van, akik kiemelkedő munkát végeznek a diákok oktatása és fejlesztése terén.

Úgyhogy, államtitkár úr, ezek nem az én gondolataim voltak, hanem a mesterséges intelligencia által mondottak a magyar oktatási rendszerről.

Mint említettem, 15 perces hozzászólásomat három elkülönült blokkra taglaltam. Az elsőt elmondtam, a második, mint jeleztem önnek, egy szépirodalmi blokkot is beleillesztettem a beszédembe. A tüntetések során, amelyeken mindig szeretettel emlegették az ön nevét  ezért is mondom így, hogy Rétvári vezetéknevű , az ön nevét nagyon sokszor emlegették a tüntetéseken, tegnap is a Kossuth téren szeretettel várták önt és kedves kollégáit, valamiért nem jöttek. Például az egyik, amit a tüntetéseken nagyon sokszor elszavaltak, az Arany János: A walesi bárdok című verse volt, amit most megosztok önnel itt, a parlament üléstermében.

Edward király, angol király

Léptet fakó lován:

Hadd látom, úgymond, mennyit ér

A velszi tartomány.

Vane ott folyó és földje jó?

Legelőin fű kövér?

Használte a megöntözés:

A pártos honfivér?

S a nép, az istenadta nép,

Ha oly boldoge rajt’

Mint akarom, s mint a barom,

Melyet igába hajt?

Felség! valóban koronád

Legszebb gyémántja Velsz:

Földet, folyót, legelni jót,

Hegy-völgyet benne lelsz.

S a nép, az istenadta nép

Oly boldog rajta, Sire!

Kunyhói mind hallgatva, mint

Megannyi puszta sir.

Edward király, angol király

Léptet fakó lován:

Körötte csend amerre ment,

És néma tartomány.

Montgomery a vár neve,

Hol aznap este szállt;

Montgomery, a vár ura,

Vendégli a királyt.

Vadat és halat, s mi jó falat

Szem-szájnak ingere,

Sürgő csoport, száz szolga hord,

Hogy nézni is tereh;

S mind, amiket e szép sziget

Ételt-italt terem;

S mind, ami bor pezsegve forr

Túl messzi tengeren.

Ti urak, ti urak! hát senkisem

Koccint értem pohárt?

Ti urak, ti urak!... ti velsz ebek!

Ne éljen Eduárd?

Vadat és halat, s mi az ég alatt

Szem-szájnak kellemes,

Azt látok én: de ördög itt

Belül minden nemes.

Ti urak, ti urak, hitvány ebek!

Ne éljen Eduárd?

Hol van, ki zengje tetteim -

Elő egy velszi bárd!

Egymásra néz a sok vitéz,

A vendég velsz urak;

Orcáikon, mint félelem,

Sápadt el a harag.

Szó bennszakad, hang fennakad,

Lehellet megszegik. -

Ajtó megől fehér galamb,

Ősz bárd emelkedik.

Itt van, király, ki tetteidet

Elzengi, mond az agg;

S fegyver csörög, haló hörög

Amint húrjába csap.

„Fegyver csörög, haló hörög,

A nap vértóba száll,

Vérszagra gyűl az éji vad:

Te tetted ezt, király!

Levágva népünk ezrei,

Halomba, mint kereszt,

Hogy sírva tallóz aki él:

Király, te tetted ezt!”

Máglyára! el! igen kemény -

Parancsol Eduárd -

Ha! lágyabb ének kell nekünk;

S belép egy ifju bárd.

„Ah! lágyan kél az esti szél

Milford-öböl felé;

Szüzek siralma, özvegyek

Panasza nyög belé.

(7.20)

Ne szülj rabot, te szűz! anya

Ne szoptass csecsemőt!...”

S int a király. S elérte még

A máglyára menőt.

De vakmerőn s hivatlanúl

Előáll harmadik;

Kobzán a dal magára vall,

Ez íge hallatik:

„Elhullt csatában a derék -

No halld meg, Eduárd:

Neved ki diccsel ejtené,

Nem él oly velszi bárd.

„Emléke sír a lanton még -

No halld meg, Eduárd:

Átok fejedre minden dal,

Melyet zeng velszi bárd.”

Meglátom én!  S parancsot ád

Király rettenetest:

Máglyára, ki ellenszegűl,

Minden velsz énekest!

Szolgái szét száguldanak,

Ország-szerin, tova.

Montgomeryben így esett

A híres lakoma. -

S Edvárd király, angol király

Vágtat fakó lován;

Körötte ég földszint az ég:

A velszi tartomány.

Ötszáz, bizony, dalolva ment

Lángsírba velszi bárd:

De egy se birta mondani

Hogy: éljen Eduárd. -

Ha, ha! mi zúg?... mi éji dal

London utcáin ez?

Felköttetem a lord-majort,

Ha bosszant bármi nesz!

Áll néma csend; légy szárnya bent,

Se künn, nem hallatik:

„Fejére szól, ki szót emel!

Király nem alhatik.”

Ha, ha! elő síp, dob, zene!

Harsogjon harsona:

Fülembe zúgja átkait

A velszi lakoma...

De túl zenén, túl síp-dobon,

Riadó kürtön át:

Ötszáz énekli hangosan

A vértanúk dalát. (Taps.)

Köszönöm szépen.

Pontosan a kétharmadát tudtam eddig elhasználni a hozzászólásomra adott 15 percnek, mint mondtam, három egyenlő blokkra gondoltam, hogy tagolom. Az elsőnél összefoglaltam a ChatGPT által a magyar oktatási rendszerről mondott problémákat. A másodiknál ezt az irodalmi kitekintést adtam, önökkel megosztottam azt az egyik verset, amit a tüntetéseken sokat mondtak. A harmadik, bár ha jól látom, államtitkár úr csicsikálni készül, de még megosztanám önnel, hiszen ön vont be engem a beszélgetésbe, amikor arról vádaskodott, hogy mintha mi azon dolgoznánk, hogy az uniós pénzek ne érkezzenek meg. (Megszólal a telefonja.) Bizonyára Soros György hív, de azért most még nem veszem fel a telefont. (Derültség.)

Államtitkár úr, ön, amikor mozog a szája, akkor alapvetően hazudik. Az én gondolatom az, hogy önök, fideszesek vagy Fidesz-KDNP, a kormány az, amely mindent megtesz annak érdekében, hogy a minket megillető uniós források ne érkezzenek meg hazánkba. Jól értette, az én álláspontom az, hogy önök minden erővel azon dolgoznak, hogy ne érkezzenek meg azok a források  és itt egyébként van köztünk egy nézetazonosság , amelyek megilletik az én szeretett hazámat.

De fogadjuk el, hogy a Brüsszelben ülő döntéshozók, akik az uniós adófizetők pénze fölött őrködnek, ezeket bizonyos feltételekhez kötik. Én nem vagyok jogász, én közgazdász vagyok, én ezeket a feltételeket nagyjából magamnak három témára tudom fölfűzni. Az egyik az, hogy legyen demokrácia, legyen egy működő jogállam, és hogy ne lopják el ezeket. Nagyjából ezek a bizonyos feltételek, mérföldkövek, az én szememben ezt a három dolgot próbálják elérni.

Nekem nem az a meglepetés, hogy most vannak ilyen feltételek, őszintén mondom, inkább az, hogy korábban miért nem voltak, vagy miért nem vették ezeket komolyan. De ami a lényegi gondolatom ennél, hogy önök, a kormány, az utóbbi időben számomra nyilvánvalóvá vált, hogy mindent megtettek és megtesznek annak érdekében, hogy szeretett hazámnak ne érkezzenek meg a minket megillető uniós források.

Amit én látok az önök kormányzásából, az elmúlt 10-12-13 évből, hogy mindig keresnek egy támadható felet, egy ellenséget, egy hol külső, hol belső ellenséget. Nem sorolom föl, hogy kik voltak már ezek, most éppen Brüsszelt találták meg, amely persze egy szép belga város, az Európai Uniót, mint így, ilyen kifejezéssel nem szeretik támadni, mert hazám honfitársai az Európai Unióról egy nagyon pozitív élménnyel vannak, akármilyen propagandájuk van, szeretném hinni, hogy ez megmarad.

Önök brüsszeleznek, Brüsszelt támadják, és összekötnek két nem összetartozó dolgot. Totál arcátlanság az, hogy önök nem képesek a nemzeti költségvetésből megadni a pedagógusok által jogosan követelt béremelést, és az Uniótól, vagy ahogy önök mondják, Brüsszeltől várják. Tehát találnak egy témát, összekötnek két nem összetartozó dolgot, és ezt teszik.

Önök mindent arra tettek most már föl, hogy ezek az összegek, a minket megillető pénzek ne érkezzenek meg hazámnak. Érvelni tudok, hogy miért van igazam, és csak a költségvetés szempontjából érvelek, hogy miért van nekem igazam. Azért van nekem igazam, hogy önök azon dolgoznak, hogy ne érkezzenek meg, hiszen például a különadóknak nem a kivezetéséről döntöttek, pedig azt várta az Európai Bizottság, hanem az emelésükről, amit persze áthárítanak majd a magyar emberekre, és tovább emelik az inflációt és drágábbak lesznek.

Igazam van, hogy önök azon dolgoznak, hogy ne érkezzenek meg az uniós források, hiszen a költségvetést júniusban, és nem, mondjuk, novemberben, egy elfogadott zárszámadás alapján tárgyalják. Azért is tudom, hogy igazam van, hogy önök azon dolgoznak, hogy ne érkezzenek meg az uniós források hazámnak, hiszen Lázár János miniszter ahelyett, hogy mondjuk, 270 beinduló, új uniós projektről beszélne, most 270 törölt fejlesztésből álló listát hozott nyilvánosságra.

És az utolsó érv, ami a legárulkodóbb, hogy önök azon dolgoznak, hogy ne érkezzenek meg az uniós források, hogy Nagy Márton miniszter nem arról beszél, hogy szuper jó a működő tőke, de nem mondhatunk le az uniós pénzekről sem, az is érkezik nemsokára. Nem, ő nem erről beszél, hanem hogy a működő tőkével helyettesítenék az uniós forrásokat.

Úgyhogy, amit ön mond, az természetesen hazugság. Önök dolgoznak azon, hogy ne érkezzenek meg az uniós források. Tényleg, mikor érkeznek az uniós források? Köszönöm szépen, hogy elmondhattam. Éppen letelt a 15 percem. Köszönöm szépen, elnök úr. (Taps az ellenzéki padsorokban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage