ARATÓ GERGELY, a DK képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Ház! Az a helyzet ezzel a törvényjavaslattal, hogy önök már olyan rutinná fejlesztették a valóság eltagadását, hogy akkor sem bírnak igazat mondani, amikor az igazsággal sem lenne semmi probléma. Mindannyian tudjuk, hogy mi a helyzet. Varga Juditnak le kellett mondania, Tuzson miniszter úr nem vállalta el az európai ügyeket. Ezt a konstrukciót Varga Judit személyére hozták létre, ahol az európai uniós ügyeket és az igazságügyet összekapcsolták. Arról majd később beszélek, hogy mennyire volt sikeres ez a konstrukció. Új miniszter van, új struktúrát akarnak létrehozni. Ezzel nincsen önmagában semmi probléma. Mondhatnák azt, hogy ez a szándék, most úgy gondolják, hogy ezekkel a miniszterekkel ez lesz a legjobb megoldás.

Ehelyett nekiállnak szokás szerint halandzsázni, ez alkalommal az uniós elnökségről. Drága Államtitkár Úr, drága Képviselőtársaim! Egy éve, amikor elfogadták ezt a törvényt az új kormány megalakulása után, nem tudták azt, hogy lesz magyar uniós elnökség? Dehogynem tudták! Amikor utána az ősszel módosították ezt a törvényt, mert a jól megszervezett kormányzati munka keretében gyakorlatilag egy év alatt harmadszor módosítjuk a minisztériumok felsorolásáról szóló törvényt…  tudjuk, hogy egyébként ez minden alkalommal átszervezést és további bonyodalmakat jelent , szóval, az a helyzet, drága képviselőtársaim, hogy fogalmuk nincs, hogy mit művelnek. De hát akkor mondják meg, hogy most épp így gondoljuk, ezen a héten jobbnak, lehet, hogy majd egy hét múlva vagy egy hónap múlva vagy egy év múlva, amikor újabb miniszterről derül ki valamilyen vállalhatatlan korrupciós ügy, akkor majd lesz egy új miniszter, és akkor lesz egy új struktúra.

Azt kérem, hogy az uniós elnökséggel ne jöjjenek már, legyenek olyan drágák! 2011-ben is külön minisztérium nélkül vezényelték le az uniós elnökséget, egyébként önökhöz képest egészen sikeresen. Ahhoz nem kell külön minisztérium. Az a helyzet, hogy ráadásul Magyarország uniós elnökségét nem az veszélyezteti, hogy nincs még egy minisztérium, hanem pontosan az a helyzet veszélyezteti, amibe Varga Judit vezetésével manőverezte magát ez a kormány; Orbán Viktor vezetésével és Varga Judit lelkes segítségével. Az a helyzet, amikor nem képesek egyébként biztosítani Magyarországon a demokrácia és a jogállam működését. Az a helyzet, amikor kisstílű játékokat játszanak, és inkább hagynak veszni minden magyar állampolgárnak járó egymillió forintot, csak hogy ne kelljen a korrupció ellen fellépni, csak hogy ne kelljen a jogállamot helyreállítani. Önöknek fontosabb a fideszes milliárdosok gazdagodása, mint az ország érdeke, ez a helyzet, drága képviselőtársaim! De ezen nem fog segíteni egy új minisztérium, pláne nem azzal a Bóka miniszter úrral, aki meg Varga Juditnak volt a fősegédje ezen a területen, és aki már egy évvel ezelőtt azt mondta, hogy mindjárt jönni fog a pénz. Azóta is várjuk. Biztosan önök is fél lábon állnak azóta, hogy mikor érkezik a pénz.

Tehát az a helyzet, tisztelt képviselőtársaim, hogy a magyar uniós elnökség valóban nagyon rossz helyzetben van. Valóban nagyon rossz helyzetből vág neki a kormány, de nem azért, mert nincsen minisztérium, hanem azért, mert önök folyamatosan elárulják az uniós értékeket, és folyamatosan elárulják az uniós érdekeket. Azért, mert önök hazudoznak az Európai Unióról ész nélkül. Éppen ma hallhattuk ezt napirend előtt tisztelt kollégáinktól. Önök nyilvánvalóan valótlan állítások hosszú sorát teszik az Európai Unióról, az uniós költségvetésről, arról, hogy mi történik az Európai Unióban.

(13.30)

Nincs a magyar kormánynak tekintélye az Európai Unióban, nincsenek szövetségesei, csak ellenfelei és kritikusai vannak. Ebből a helyzetből nagyon nehéz lesz egy sikeres uniós elnökséget lebonyolítani; és ha már államtitkár úr kiemelte a nyugat-balkáni bővítést, úgy is nagyon nehéz lesz Magyarországnak eredményeket elérnie a nyugat-balkáni bővítés ügyében, amikor a magyar kormány egyébként a Nyugat-Balkán bajkeverője, amely támogatja a Dodik-féle boszniai Szerb Köztársaságot, és ilyen módon destabilizálja Bosznia-Hercegovinát, és támogatja Szerbiát abban a fajta küzdelemben, ami Koszovóban magyar katonák megtámadásához vezetett. Ez az önök Nyugat-Balkán-politikája, ez az eredménye az önök nyugat-balkáni politikájának. Hát, elég nehéz lesz a nyugat-balkáni bővítést képviselni ebből a pozícióból!

Azért ha a kormányzati struktúrára egy pillanatra visszatérünk, akkor azt is meg kell kérdeznünk, hogy és tulajdonképpen akkor mit csinál Navracsics Tibor ezek után. Mi az ő feladata? Mi az ő dolga? Ő volt az, akiről azt hallhattuk másfél éven keresztül, hogy ő majd megy az Unióba, azt’ hazahozza a pénzt! Minden hónapban hazahozta egyszer a pénzt, csak egyszer sem érkezett meg!

Az a helyzet, hogy ilyen módon ráadásul egy kettősséget is kialakítanak. Én nem tudom, hogy a két miniszter úr egymással milyen viszonyban van, de ha már hozzányúltak ehhez a struktúrához, akkor talán észszerűbb lett volna egy egységes minisztériumba rakni az európai ügyek fejlesztési részét is, ahelyett, hogy egyébként fönntartanak egy korábban személyre szabottan létrehozott, nem túl szerencsés megoldást.

Az már csak hab a tortán, cseresznye a tejszínhabon, hogy miniszter úr, Bóka miniszter úr már le is tette az esküt most. Ha most véletlenül Magyarországon demokrácia lenne, és előfordulhatna az, hogy a parlament leszavazza az önök által beterjesztett törvényjavaslatot, akkor minek lenne a minisztere Bóka miniszter úr? Árulják már el nekem!

Végül szeretnék szólni arról is, hogy mi az, amit önök nem oldanak meg ebben a törvényjavaslatban, és ezt minden alkalommal kénytelenek vagyunk elmondani. Merthogy a kormánynak nagy szervezetalakítási szabadsága van, minden kormánynak joga van úgy működni, ahogy ezt a leghatékonyabbnak gondolja, bizonyos józan keretek között. De hát ne haragudjanak, az nem fér be a józan keretek közé, hogy ma már a környezetvédelemnek egyáltalán nincs érdemi képviselete a kormányban, nemhogy miniszteri szinten, de semmilyen szinten gyakorlatilag ma nincsen felelőse a kormányban a környezetvédelemnek. Innentől kezdve magyarázhat, már bocsánat, a miniszterelnök úr arról, hogy milyen szigorúak a környezetvédelmi normák, csak nincs, aki betartassa, mert egyszerűen nincsen szervezetrendszer, nincsen minisztérium, nincsen képviselet.

Más oldalról pedig mindannyian azt hittük, amikor az Emberi Erőforrások Minisztériuma ámokfutását láttuk a humán területeken, hogy ennél nem lehet rosszabb, nincs lejjebb. Be kell látnom, hogy ebben az ügyben tévedtünk. Önök tudtak rontani a helyzeten, mert az, hogy a Belügyminisztérium alá rendelték az egészségügyet, az oktatást és a szociális ügyeket, az tényleg minisztériumi struktúra szempontjából még sokkal rosszabb eredményt hozott, úgyhogy ezt sürgősen abba kellene hagyni.

Ezért nyújtotta be a Demokratikus Koalíció  ahogy a képviselő asszony is megemlítette  azt a javaslatát, amely, ha már egyszer megnyitottuk ezt a törvényt, akkor létrehozna önálló oktatási, egészségügyi, szociális és környezetvédelmi minisztériumot, és nem azért, mert önmagában az önálló minisztérium léte megoldaná azt, hogy jobb legyen ezeknek az ágazatoknak a helyzete, hanem azért, mert a felelős ágazati irányítás feltétele annak, hogy egyáltalán el lehessen kezdeni rendbe rakni ezeket az ágazatokat 13 év pusztítás után. Köszönöm szépen, elnök úr. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage