DR. KERESZTES LÁSZLÓ LÓRÁNT (LMP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! Több képviselőtársam hiányolta, hogy mondjuk ki világosan, hogy miért beszélgetünk most erről az indítványról, miért kerül sor erre az átalakításra. Hát, pontosan azért, hogy a korrupció ügye felmerült, mert egy egészen botrányos ügyet tárt fel, tártak fel a hatóságok, tárt fel a sajtó, ami az Igazságügyi Minisztériumhoz kötődött, hát konkrétan az igazság…, bocsánat, az ügyészség szerint az igazságügyi miniszternek a korábbi helyettese, Völner Pál, aki egyébként éveken keresztül itt az arca volt az Igazságügyi Minisztériumnak, az ügyészség szerint éveken keresztül kiszolgálta a végrehajtói maffiát, kenőpénzt tett zsebre, és a hatalmával, a befolyásával visszaélve egészen gusztustalan dolgokban vett részt, és tudjuk, hogy ennek a végrehajtói maffiának a működésének az eredménye az, hogy sok ezer magyar család, magyar ember életét tették tönkre, miközben egyébként milliárdokat tettek zsebre.

Elhangzott az is több hozzászólásban, hogy komoly feladat vár az ilyen módon szétváló minisztérium két miniszterére. Én csak nagyon röviden megemlíteném még ezeket az ügyeket, hogy az Igazságügyi Minisztériumból kiváló minisztériumról beszélünk, és  ugye, itt ül Répássy államtitkár úr, az Igazságügyi Minisztérium államtitkára  hát, bizony nagyon komoly feladatok várnak Tuzson Bence miniszter úrra, én ezt elmondtam a minap a bizottsági meghallgatásán is; ugye, itt teljesen más alapokra kell helyezni a végrehajtásnak a rendszerét, alapvető átalakításokra van szükség, hiszen látható, hogy ez a rendszer a melegágya volt annak, hogy ez a maffiatevékenység kialakulhatott, és minden egyébnek, ami ennek a hatásaként megvalósult Magyarországon. Teljesen világos, hogy fel kell tárni, mi történt a minisztériumban. Ugye, rengeteg olyan dolog, olyan döbbenetes dolog derült ki a különböző tanúvallomásokból a sajtóból is megismerhető információk alapján, ami azt mutatja, hogy bizony az Igazságügyi Minisztériumban  hát, nagyon sokan tudták, hogy mi folyik ott  milyen módon mutyizták le a végrehajtói kinevezéseket, és, ugye, tudjuk azt, hogy azokkal az ügyekkel, amelyek nem kerültek bele a vádiratba, azokkal az ügyekkel nem is fog foglalkozni a bíróság, tehát ezekkel majd foglalkoznia kell az új igazságügyi miniszternek. És hasonlóképpen az egyik legfontosabb feladat az új végrehajtási rendszer kiépítése, felállítása mellett az, hogy azok számára, akik esetében korrupt végrehajtók igazolhatóan törvénytelenül vettek el vagyontárgyakat, az ő esetükben a kártalanítást meg kell valósítani. Remélem, hogy Tuzson Bence miniszter úr, ha nem is válaszolt konkrétan erre a kérdésre, ezt a feladatot majd magáénak érzi.

És akkor az európai ügyekkel foglalkozó minisztérium felállításáról röviden. Az valóban így igaz, hogy a felhatalmazást megkapó kormánynak joga van meghatározni, hogy milyen minisztériumi struktúrában akarja a munkát végezni, önöknek nyilván meg is van a kellő többségük, hogy ezt meg fogják szavazni, bár valóban, én is furcsának tartom azt, hogy a miniszter az imént letette az esküt, de minisztérium még nincs, arra majd pénteken kerül sor, hogy az Országgyűlés erről szavazzon. Nyilván nem férhet hozzá kétség, hogy önök ezt meg fogják tudni szavazni, az LMP-frakció nyilván nem fogja ehhez a szavazatát adni.

(14.00)

Azt is elismerem és elfogadom, hogy egyáltalán nem ördögtől való dolog egy európai ügyekkel foglalkozó minisztérium felállítása, ez akkor is így van, ha a minisztériumi struktúra tekintetében igen jelentős a véleménykülönbség. Annak idején, a múlt évben is ezt részletesen kifejtettük a vitákban, illetve nem oly rég például egy környezetvédelmi minisztérium, egy ilyen ügyekkel foglalkozó minisztérium felállításának fontosságát is igen részletesen taglaltuk. Tehát összességében egyáltalán nem probléma, ha van egy ilyen jellegű minisztérium, de az valóban nem oldja meg, nem segíti vagy érdemben nem befolyásolja az uniós elnökségre való felkészülést.

A felszólalók szavaival abban is mélyen egyet tudok érteni, hogy a veszélyek korába léptünk, egészen elképesztő kihívások előtt állunk, és valóban minden erőnkkel azért kell dolgozni, hogy a nemzeti érdekeket az Európai Unió politikájában érvényesíteni lehessen.

Még azzal is egyet tudok érteni, hogy az Európai Unió jelen formájában, mondjuk úgy finoman szólva, hogy rendkívül súlyos problémákkal terhelt, alapvető reformokra szorul. Mi mindig amellett voltunk, hogy természetesen Magyarországnak a helye az európai integráció, az Európai Unió tagjai között van, de alapvető változásokra van szükség, átláthatóbbá, demokratikussá kell tenni az Európai Unió működését, és egyáltalán olyan módon kell átalakítani a működését, hogy képes legyen a legfontosabb sorskérdésekre, a legfontosabb kihívásokra választ adni, ami látható, hogy sajnos sok esetben nincs így, sok esetben bénultan szemléli az európai uniós politikai elit, hogy miképpen történnek globális folyamatok, amelyek bizony kihatnak minden európai polgár, így minden magyar ember életére és jövőjére.

(Z. Kárpát Dánielt a jegyzői székben Bakos Bernadett váltja fel.)

Az is látható, a legutóbbi példák alapján is alátámasztható, hogy bizony a korrupció beleágyazta magát mélyen az Európai Unió működésébe, és azt is tudjuk, hogy különböző gigantikus, óriásvállalatok lobbiérdekeit hány ezer lobbista képviseli, mondhatjuk, jelentős mértékben átláthatatlan módon. Tehát bizony az Európai Unió működésében ott lapul a korrupció. Itt alapvető változásokra van szükség, hogy átláthatóbbá és valóban demokratikussá lehessen tenni az Európai Unió működését.

Óriási kihívásokat látunk egyébként az európai politikában a természeti kincseink védelme terén. Nagyon-nagyon sokszor megbukik az Unió működése, és azt is láthatjuk, hogy a határon átnyúló környezeti ügyekben a Kárpát-medence közepén hányszor vagyunk mi is nehéz helyzetben. Szemlélhettük nem oly rég és sajnos még most is azt a folyamatot, hogy a szlovák kormány alkalmatlansága, felkészületlensége miatt milyen szörnyű természeti katasztrófa valósult meg a Sajó folyón, és azt is láthatjuk, hogy a Tisza erdélyi mellékfolyóin milyen súlyos szennyezések vannak, nem oly rég a Beszterce folyót érintően volt egy döbbenetes szennyezés. Láthatjuk, hogy mennyi bányaterület és különböző zagytározó jelent rendkívül súlyos veszélyt ezekre a folyókra és e folyók magyarországi szakaszára is.

Hasonlóan óriási kihívások terhelik az Európai Uniót a munkavállalói érdekvédelem tekintetében. Az is egy fontos kérdés, amiben, azt gondolom, talán a legnagyobb mértékben egyetértünk, hogy az őshonos nemzeti kisebbségek ügyével kapcsolatban mondhatjuk, hogy az európai uniós politikai elit egyáltalán nem mutat érzékenységet, egyáltalán nem úgy áll ehhez a kérdéshez, ami az elvárható lenne. Ennek kárvallottja sok tekintetben nyilván a külhonban élő magyarság. Láthatjuk, hogy az európai uniós országokban és szomszédos országokban milyen megdöbbentő magyarellenes kirohanásoknak vagyunk tanúi, és amikor ilyen ügyekről van szó, akkor félrenéz az európai uniós politikai elit. Egyébként döbbenetes volt az is, hogy az Európai Bizottság például a Minority SafePack esetében, az Európai Parlament helyes döntését sem követve megint csak mosta kezeit, és úgy gondolta, hogy nincs jogalkotási kényszere, jogalkotási lehetősége. Bizony az európai politikának sokkal inkább képesnek kell lennie az őshonos nemzeti kisebbségek jogainak védelmére.

Említette államtitkár úr az expozéjában a migráció kérdését. Azt gondolom, hogy ezt rendkívül komolyan kell venni. Sok éve beszélünk erről, mondhatjuk, hogy szinte állandó jelleggel az Országgyűlésben. Ez egy nagyon régi, tetten érhető probléma, de 2010 előtt került be, mondjuk úgy, a politikai gondolkodás homlokterébe. Azt gondolom, az legyen világos mindenkinek, hogy ez nem egy-két év alatt vagy akár egy-két évtized alatt megoldható probléma. Ha nem tudunk érdemben tenni az éghajlatváltozás hatásai, vagy éppen a mezőgazdasági termelés kihívásai tekintetében, az ivóvízellátás ügyében, akkor elképesztő számban válnak újabb és újabb milliók klímamenekültté, és az óriási kihívás lesz globálisan, óriási kihívás lesz az Európai Unióra nézve is.

Abban mi mindig következetesek voltunk, hogy az Európai Unió külső határait meg kell védeni, az illegális migrációt meg kell állítani, és abban is nagyon határozott a véleményünk, hogy a bevándorláspolitikát mindig is nemzeti hatáskörben kell tartani. Ezért mi mindig elutasítottuk és most is elutasítjuk ezeket a kötelező elosztási kvótákat. E tekintetben is következetesek vagyunk. Ugyanakkor nagyon kritikusak vagyunk mindenkivel, így a magyar kormánnyal is, amikor nem szentel kellő figyelmet arra, hogy a migrációt, ezt a válságot kiváltó okokat mélységében kezelje, és ezekre megpróbáljon valamiféle érdemi együttműködést kialakítani. Valóban az a legfontosabb, hogy ezeket a kiváltó okokat kezeljük. Nyilván elvárjuk az új minisztertől, hogy ennek érdekében, amit nemzeti szinten meg lehet tenni, döntéseket meg lehet hozni, azokat képviseljék, hozzák meg ezeket a döntéseket, és ilyen módon adjanak keretet Magyarországnak az európai politikai térben való működésre.

A migráció mellett egy rendkívül fontos kihívás és a kormánynak a színeváltozásait erőteljesen mutatja ez a folyamat, amelyet most láthatunk, hogy egy ilyen iparstratégiához mérten elképesztő mértékben és elképesztő számban akarnak Magyarországra idegen vendégmunkásokat betelepíteni, nemcsak tízezres, hanem, mondhatjuk, százezres számban akarnak Magyarországra vendégmunkásokat hozni. Nagyon sokszor elmondtam már a plenáris ülésen a viták során, hogy a nemzet számára legsúlyosabb kihívás a magyar fiatalok, magyarok százezreinek elvándorlása, és az, hogy nagyon sokan egyszerűen az alacsony bérek, megélhetési problémák miatt elhagyták az országot kényszerűségből.

Néhány évvel ezelőtt az önök egyik államtitkára azt mondta, hogy nincs ezzel semmi probléma, mert csak működik a közös európai munkaerőpiac, és ez a világ legtermészetesebb dolga. Láthatjuk, hogy egyik oldalról százezrek mentek el a hibás gazdaságpolitika miatt Magyarországról kényszerűségből, magyar családok ezrei szakadtak szét emiatt, másik oldalról pedig önök az alapvetően az idegen akkumulátorgyárak és más veszélyes üzemek munkaerő-ellátása érdekében most tömegével akarnak vendégmunkásokat toborozni. Mi azt gondoljuk, hogy ez elfogadhatatlan és alapvető érdeke Magyarországnak, alapvető nemzeti érdek, hogy a magyarok ma a szülőföldön tudjanak boldogulni, azoknak pedig, akik kényszerűségből elmentek, elvándoroltak, a visszatérés lehetőségét meg tudjuk adni, és nem vendégmunkások százezreire van szüksége Magyarországnak.

Bizony, azt általánosságban is meg lehet fogalmazni, ami az Európai Unió működésével kapcsolatban az egyik legsúlyosabb kritika szintén, hogy nem biztosítja kellőképpen a kiegyensúlyozott területi fejlődést, nem biztosítja kellőképpen azt, hogy mindenki a szülőföldjén maradhasson, és általában jellemző az, hogy a vidéki térségek Európai Unió-szerte, nem csak Magyarországon egyébként rendkívül súlyos kihívásokkal küzdenek, és bizony ezekkel a kérdésekkel sem tudott érdemben szembenézni az európai politika. Ezekre a kérdésekre kell majd választ adnia az új minisztériumnak is.

A fejlesztési pénzekről még egy mondatot engedjenek meg! Nagyon határozott volt mindig is a véleményünk, hogy ezek a pénzek járnak Magyarországnak, ezek a pénzek járnak a magyar embereknek, és mi soha nem támogattunk és nem is támogatnánk olyan politikát, amely azt célozná, hogy egy korrupt kormány miatt vagy elhibázott kormányzati döntések miatt megvonják a magyar emberektől ezeket a pénzeket. Tehát mi elítéljük az ilyenfajta politikát, de a magyar kormányt is, aki egyébként a korrupció történelmi szintjével és az elhibázott döntésekkel veszélybe sodorta ezeket a forrásokat, amelyek, ismétlem, járnak Magyarországnak. Nyilván alapvető nemzeti érdek, hogy ezek a fejlesztési források mielőbb megérkezzenek Magyarországra, mielőbb megérkezzenek a magyar emberekhez. Köszönöm szépen, elnök úr.

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage