DR. KONCZ ZSÓFIA energiaügyi minisztériumi államtitkár: (A mikrofonja nem működik.  Hordozható mikrofonba:) Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Az akkumulátorgyár kérdésében az elmúlt időszakban már sokszor volt lehetőségünk a véleményeket kicserélni, megvitatni ezt a helyzetet. Mi a kezdetektől azt mondjuk, hogy Magyarországon a legszigorúbb környezetvédelmi, építési, munkavédelmi szabályokat kell betartani minden beruházó esetében. Az akkumulátorgyártás előzetesvizsgálat-köteles tevékenység, és azt lehet látni  mert itt a képviselő úr Bátonyterenyét hozta szóba , hogy amennyiben olyan helyzet áll elő, akkor a működést felfüggesztjük. Tehát igazából a képviselő urat csak meg tudom abban erősíteni, hogy az elmúlt időszak is bebizonyította azt, hogy mi nagyon komolyan gondoljuk azt, hogy a környezetvédelmi, munkavédelmi szabályokat mindenki tartsa be.

Ebben az ügyben azért vagyok mindig nehéz helyzetben  ugye, itt szóba kerültek a német Zöldek és ez a bajor eredmény is, illetve itt azért miniszterelnök úr is ezzel kapcsolatban reagált , mert megszületett az a döntés, hogy 2035-től már csak nulla kibocsátású új gépjárművet lehet az uniós piacon forgalomba hozni. Azt látjuk, hogy nagy verseny folyik azért, hogy ebben a technológiai váltásban mindenki részt tudjon venni. A magyar autóipar sikerességét szerintem senki nem tudja kétségbe vonni, és azt sem, hogy több százezer magyar családról van szó, akik ott dolgoznak.

Ebben a témában az önök szövetségesei vagy akik ott zöldként tevékenykednek, nagyon hangos szószólói annak, hogy mindenféle szempontból tömeges európai akkumulátorgyártást tudjanak megvalósítani; ilyen Frans Timmermans is, erről is már beszéltünk. De verseny van ezzel kapcsolatban azért itt a mi közép-kelet-európai régiónkban is: Csehország és Románia is ösztönzi az akkumulátorgyártást, Európa legnagyobb akkugyára Lengyelországban van, és a volt szlovák pénzügyminiszter úgy fogalmazott, hogy a magyarok mennek, mint a rakéta, mi meg úgy nézünk ki mellettük, mint a szegény rokonok. Tehát vannak ilyen megfogalmazások, amelyek azt mutatják, hogy ebbe a versenybe Magyarország nagyon élesen beállt, és azon vagyunk, hogy ennek a 2035-ös elvárásnak mindenféle szempontból meg tudjunk felelni.

Az LMP-vel kapcsolatban az az egyik szívfájdalmam…  egyébként ebben minden ellenzéki párt részt vett, 2021-ben közös sajtótájékoztatót tartottak. Ezt azért szoktam elmondani, mert ezért olyan hihetetlenül furcsa az ember érzése, hogy mi változott meg az elmúlt fél évben Dunaújvárosban azzal kapcsolatban, hogy miért Iváncsára települ az aksigyár; ezt a kérdést azóta sem tudták igazából megválaszolni. Az elmúlt fél évben igazából nem azzal van a probléma, hogy bizonyos kérdéseket beszéljünk meg  nyilván ezek nagyberuházások, ezeket végig kell venni , hanem sokkal inkább azzal van a probléma, hogy nemcsak az önök pártja, de a többi ellenzéki párt is ezt abszolút politikai hangulatkeltésre próbálja használni, és ezzel már van probléma.

Klímapolitikai célokról beszélünk, átállásról, arról, hogy Magyarország, ahogy a miniszerelnök úr is elmondta, büszke arra, hogy klímabajnok, a kibocsátását úgy tudta csökkenteni, hogy közben a gazdaság növekedett, de nekünk fontos az, hogy a magyar családok munkahelyét meg tudjuk őrizni, hiszen azért mégiscsak egy kiemelkedően nagy dolog az, hogy egymillió új munkahelyet létre tudtunk hozni, és ahogy ma már elhangzott, bármilyen válság idején is ezeket meg tudtuk védeni.

Egyébként önök és ön is korábban nagyon hangzatos dolgokat mondtak azzal kapcsolatban is, hogy milyen fontos az elektromobilitás növelése, úgy fogalmazott, hogy a valódi rezsicsökkentés ugyanis az lenne, ha az állam több pénzt költene az elektromobilitás növelésére. Azt gondolom, az LMP fontos klímapolitikai témákat szokott idehozni a Ház elé, és ezekben az ügyekben sokszor véleményt cserélünk, illetve azt gondolom, hogy ezek tényleg hasznos viták, viszont az egész elektromobilitást, aksi kérdését, úgy látom (Az elnök csengetéssel jelzi az időkeret leteltét.), az LMP abszolút mint egy ilyen politikai haszonszerzés lehetőségét találta meg, és úgy ült fel erre a vonatra.

Úgyhogy arra szeretném kérni a képviselő urat, hogy próbáljanak meg visszatérni ebben a témában is a klímapolitikai célok mellé. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage