NAGY BÁLINT építési és közlekedési minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Az önök előtt lévő törvényjavaslat célja a légi járművek fedélzetén elkövetett bűncselekményekről és egyéb cselekményekről szóló, Tokióban, 1963. év szeptember 14. napján kelt egyezményt módosító, 2014. április 4-én, Montrealban elfogadott jegyzőkönyv kötelező hatályának elismerése és kihirdetése. A jegyzőkönyv a joghatóság kérdésére, a légi jármű parancsnokának jogkörére és a bűncselekményt elkövető utas által okozott károk megtéríttetésére vonatkozó módosításokat tartalmaz.

(Az elnöki széket Dúró Dóra, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

Tisztelt Ház! A légi közlekedés fejlődése során mindig újabb és újabb veszélyek merülnek fel, a rádióforgalom megzavarásától kezdve az engedetlen utasokon keresztül egészen a légi járművek eltérítéséig. A nemzetközi közösség szereplőinek szorosan együtt kell működniük a repülésbiztonság terén, ki kell alakítani egy egységes szabályozást, amely lehetővé teszi, hogy az ilyen bűncselekmények elkövetőinek felelősségre vonása ne maradhasson el a joghatóság hiánya miatt. Fontos továbbá, hogy az elkövetőt olyan súlyos büntetéssel sújtsák, ami a generális prevenciót is szolgálja.

1963-ban a nemzetközi polgári repülési szervezet égisze alatt a részes államok megkötötték a légi járművek fedélzetén elkövetett bűncselekményekről és egyéb cselekményekről szóló egyezményt, ismertebb nevén a tokiói egyezményt, amely a légi járművek fedélzetén elkövetett bűncselekményekkel kapcsolatos rendelkezéseket tartalmazza.

A tokiói egyezménynek jelenleg 187 állam a részese, köztük hazánk is. 2014-ben a nemzetközi polgári repülési szervezet égisze alatt Montrealban elfogadták a részes államok a tokiói egyezményt kiegészítő jegyzőkönyvet, amely az azt aláíró államok vonatkozásában 2020. január 1-jén lépett hatályba.

A tokiói egyezménynek az 1963. évi megalkotása óta felmerült több hiányossága, hibája is. Ennek kiküszöbölésére jött létre a montreali jegyzőkönyv, amely három fontos módosítást tartalmaz.

Az első a joghatóság kérdésére vonatkozik. A jegyzőkönyv joghatóságot biztosít a légi jármű üzemeltetője székhelye szerinti államnak, továbbá a leszállás helye szerinti államnak is, függetlenül attól, abban az esetben is, ha ez eltér a tervezett leszállási helytől. Ez a rendelkezés azért szükséges, hogy már a leszálláskor felelősségre vonható legyen a renitens utas, és az eljárás gyorsabb legyen.

A második jelentős változás a légi jármű parancsnokának könnyebb fellépését teszi lehetővé annak érdekében, hogy a fedélzeten megbomlott rend és fegyelem a lehető leghamarabb helyreálljon. Intézkedés megtételéhez ugyanis a montreali jegyzőkönyv alapján már az is elegendő, ha a jogellenes magatartást tanúsító személy a parancsnok véleménye szerint követett el súlyos bűncselekményt. A jegyzőkönyv példákat is ad az intézkedésre okot adó cselekményekre: a személyzet elleni fizikai támadás vagy ezzel való fenyegetés, a parancsnoknak a légi jármű vagy az azon lévő személyek és vagyontárgyak biztonságának megóvása és védelme érdekében kiadott jogszerű utasításainak megtagadása.

A harmadik változás az, hogy a légitársaság megtéríttetheti az ilyen utas által okozott kárt, költségeket, például ha a leszállítás miatt kell a tervezettől eltérő államban leszállnia a légi járműnek.

Tisztelt Országgyűlés! A montreali jegyzőkönyv most kihirdetendő módosításait a tokiói egyezmény több évtizedes gyakorlati alkalmazásának tapasztalatai indokolják, amelyek egyértelműen a repülésbiztonság fejlődését szolgálják. Az Európai Unió repülésbiztonsági ügynöksége több ízben felhívta a tagállamok figyelmét a montreali jegyzőkönyv kihirdetésének fontosságára. Az ügynökség is jelezte, hogy egyre több az engedetlen utas, például a koronavírus-járvány kapcsán, akik nem tesznek eleget a szabályoknak, például a járványügyi intézkedéseknek, és korlátozottak a lehetőségek a velük szembeni eljárásra. Ezt orvosolja nemzetközi jogi szempontból a montreali jegyzőkönyv, amelyhez a kormány indokoltnak tartja hazánk csatlakozását.

Tisztelt Országgyűlés! Az elmondottak alapján kérem önöket, hogy a benyújtott törvényjavaslatot támogatni szíveskedjenek. Köszönöm a megtisztelő figyelmüket. (Szórványos taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage