ÁGH PÉTER építési és közlekedési minisztériumi államtitkár: Tisztelt Képviselő Úr! Engedje meg, hogy először is adatokat ismertessek arra vonatkozólag, hogy a közlekedésbiztonság milyen kihívásokat jelent a magyar embereket érintően, és milyen számokat láthatunk. A 2022-es év folyamán összesen 14 748 baleset történt a magyar utakon. Ez valóban 3,4 százalékkal több, mint 2021-ben, viszont a 2019-es és az azt megelőző évekhez képest még mindig jóval kevesebb.

Az elmúlt 2010-es évtized átlagához képest  16 187 baleset volt évente  a friss, 2022-es adat csaknem 9 százalékos csökkenést jelent. A személyi sérüléses közúti közlekedési balesetek hátterében 93,4 százalékban a járművezetők hibája állt, 2022-ben a gyalogosok hibájából ehhez képest 4,6 százalékban történt baleset. Az utasok 0,3 százalékban tehettek a balesetekről, műszaki hiba pedig 0,4 százalékban fordult elő. Pályahiba vagy egyéb okok miatt 1,3 százalékban történt baleset. Ezek tehát a számok.

Mi az, ami történik? 2009-ben történt utoljára egy komoly KRESZ-módosítás, tehát 2009 óta nem esett át a KRESZ általános felülvizsgálaton, ezért azt gondoljuk, hogy megérett az idő a szabályozás áttekintésére, illetve új javaslatok beépítésére. Egyúttal hadd fejezzem ki örömömet az iránt, hogy a Magyar Szocialista Párt is felébredt, hiszen annak idején, amikor a büntető törvénykönyv szigorításáról volt szó, akkor az MSZP frakciója azt nem szavazta meg, tehát mindaz, amit elmondott, a szavazataikban nem tükröződött.

Engedje meg, képviselő úr, hogy arról tájékoztassam, hogy a hatályos joganyag felülvizsgálatára két fázisban kerül sor. A felülvizsgálat első fázisában a gyalogosokkal, kerékpárosokkal kapcsolatos jogszabályok kerülnek felülvizsgálatra, illetve a motoros és e-rollerek szabályozásának kérdése is megvizsgálásra kerül. Ezt a munkát az ÉKM a Belügyminisztériummal együtt végzi.

A KRESZ felülvizsgálatának második fázisában a KRESZ-hez kapcsolódó jogszabályi felülvizsgálatra kerül sor szerkezeti és jogtechnikai szempontból. Ezenfelül a második fázisban kerülne felülvizsgálatra a gyorsforgalmi úthálózatot érintő sebességhatárok mértékének a kérdése is. Az Építési és Közlekedési Minisztérium, ahogy mondtam, jelenleg a Belügyminisztérium munkatársaival folytat egyeztetéseket, azonban hamarosan több, közlekedéssel foglalkozó szakmai szerv véleményét is ki fogjuk kérni. Célunk az, hogy egy olyan jogszabálycsomagot fogadjunk el, amely hozzájárul a biztonságos közlekedéshez. Addig is mindenkinek a szíves türelmét szeretnénk kérni az ügyben, a kollégák jelenleg is aktívan dolgoznak a jogszabály kidolgozásán.

Ami pedig az emberek életét érinti, mondtam már, hogy a büntető törvénykönyv módosítása kapcsán mi az, amit az MSZP tett. Azért azt se felejtsük el, emlékeztetni szeretnék mindenkit arra, hogy annak idején a baloldal milyen módon lépett fel például a kínai vakcinák ügyében, azon kínai vakcinák ügyében, amelyek nagyon sok magyar honfitársunk életét mentették meg. A világjárvány idején, azt gondolom, bizonyították önök, hogy mennyire nem az emberi élet védelme mellett állnak.

Ugyanakkor azt gondolom, hogy a KRESZ módosítása alkalmat ad majd arra, hogy önök is azon szereplők táborába álljanak, akik egyértelműen kifejezik támogatásukat az emberi élet védelme mellett. Mi ezen dolgozunk folyamatosan. Úgyhogy azt tudom önöknek mondani, öröm, hogy az emberi élet védelmét tették a most már halványodó piros zászlajukra, sajnos azonban, ahogy elmondtam, sem a büntető törvénykönyv módosítása kapcsán, sem pedig a világjárvány idején ezt nem bizonyították tettekkel. Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypárti padsorokból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage