CSÁRDI ANTAL, az LMP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! Megint itt van előttünk egy salátatörvény, az állam működésének további egyszerűsítésével összefüggő rendelkezésekről szóló. Ha valaki figyelemmel olvassa végig a módosítás szövegét, akkor nagyon csodálkoznék, ha nem az a gondolata támadna, hogy gyakorlatilag a bürokráciacsökkentés cukormázával leöntött őrület van ebben a törvényjavaslatban, ebben a salátatörvényben, olyan cukordarabokkal kiegészítve, mint az ingyenes jogosítvány, mint a mikrovállalkozások számára egyébként valóban érdemi egyszerűsítés. Ugyanakkor azt gondolom, hogy ki lehet mondani különösebb kockázat nélkül azt, hogy ezek a javaslatok semmi más funkciót nem tartalmaznak, mint hogy aztán majd el lehet mondani, hogy maguk nem támogatták, hogy az emberek hozzájussanak az ingyenes jogosítványhoz, és hasonló.

Én azt látom, hogy ez a salátatörvény úgy néz ki, ahogyan egy fideszes salátatörvény szokott kinézni: lehet látni, hogy vannak olyan részek, amelyek a minisztériumban készültek és vannak olyan részek, amelyek különböző multinacionális vagy nagy cégek irodáiban.

Érdemes kezdeni az elején: a közmeghallgatás elhagyhatósága, amit államtitkár úr a Coviddal hozott összefüggésbe, hogy már akkor lehetővé tették, hogy gyakorlatilag online módon, nem a XXI. századi módokon  tehát hogy ne gondoljon senki videócsetes vagy videós összeköttetésre, hanem egyszerű e-mailes technológiával a háttérben  meg lehet ezt tartani.

(15.10)

Szeretném államtitkár úr figyelmét felhívni arra, hátha sikerül  nem sikerül , tehát arra szeretném felhívni államtitkár úr figyelmét, hogy a Covid alatt, a járvány alatt az volt az alapvető célunk és érdekünk, hogy az emberek közötti kontaktust a minimálisra csökkentsük.

Na, ez a szabály lesz most innentől kezdve törvényerőre emelve. De mi az oka, mi az értelme annak, hogy ezeket a személyes kontaktusokat csökkentjük? Egyértelműen multinacionális, nagycéges érdekek kiszolgálása, kritikátlan kiszolgálása. Merthogy tényleg, innentől kezdve egy nagyvállalatnak nem kell belenézni a településen élők szemébe, hanem ahogy ezt önöktől már megszoktuk, ezt önök társadalmi egyeztetésnek hívják, a törvények társadalmi egyeztetésénél működik ma ez a technika, amit önök ide szeretnének bevezetni, ahol gyakorlatilag egy egyszerű üzenetben, e-mailben elküldöm az észrevételemet állampolgárként a társadalmi vitára bocsátott törvényről, ezt önök gyakorlatilag valószínűleg automatikusan a digitális kukába helyezik, majd egyébként, ahogy egyébként az MSZP elnöke is elmondta, módosítás nélkül benyújtják a törvényjavaslatot.

Hogy ez egyszerűsítése, hogy ez bürokráciacsökkentése, hát, nekem vannak kételyeim. Én azt gondolom, hogy az átláthatóság ott kezdődik, amikor egy beruházó  és igen, itt alapvetően akkumulátorgyárakról, hulladékkezelő üzemek sokaságáról beszélünk  működése kapcsán igenis vannak olyan kérdések, amelyekre válaszolni kell. De önök nem azt csinálták, hogy a közmeghallgatást kiegészítették más egyéb technikákkal, hanem megszüntetik a közmeghallgatás intézményét, kvázi köz nélkülivé teszik, és aztán majd digitálisan már könnyebb.

Na, de menjünk tovább, azt gondolom, hogy itt nem áll meg a dolog! Én beszélnék az ingyenes jogosítványról pár mondatot. Azt hiszem, hogy tényleg nincs olyan értelmes, józan ember ebben az országban, aki ne támogatná ezt a javaslatot, bár emlékeim szerint nem olyan nagyon régen a Jobbiknak volt egy ilyen javaslata, amit önök a bizottsági szakban egyhangúlag szavaztak le, most mégis itt van. Az, hogy semmilyen részletszabály nincs jelen pillanatban kidolgozva az ingyenes jogosítvány megszerzésével kapcsolatban, tökéletes bizonyítéka annak, hogy ennek a szerepe ebben a salátatörvényben nem más, mint hogy majd lehet mutogatni, hogy maguk nem támogatták az ingyenes jogosítványt.

Államtitkár úr, mondja meg nekem, ki fogja fizetni az ingyenes jogosítvány vizsgadíjait! Hol kell jelentkezni? Ki fogja megszervezni? Nincs kidolgozva. Ezt mondta el az expozéjában. Akkor mit keres ebben a törvényjavaslatban? Nem lehetett volna megtisztelni az Országgyűlést azzal, hogy önök egy kidolgozott törvényjavaslatot hoznak ide? Persze, lehetett volna, csak más a cél.

De menjünk tovább! Azt gondolom, hogy nem szabad elmenni amellett szó nélkül, hogy a mikrogazdálkodók és a mikrovállalkozások valóban érdemi segítséget kapnak ebben a törvényben, ugyanakkor azt gondolom, hogy ha ezzel szembeállítom a megint csak láthatóan valami vállalati irodában készült részét ennek a törvénynek, akkor azt gondolom, a dolog elkezd, hát, mondjuk úgy, hogy fénytörést szenvedni.

A hulladékokról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény következő rendelkezését helyezné hatályon kívül az előttünk fekvő törvény, amely úgy szól, hogy „akit hulladékgazdálkodási hatóság egy költségvetési évben összesen 100 millió forint, természetes személy esetén 10 millió forintot elérő bírsággal sújt, két évig nem részesülhet törvény vagy kormányrendelet szerint meghatározott támogatásban”. Önök ezt most kihúzzák. Tehát innentől kezdve lehetővé teszik, hogy azok a környezetszennyező cégek, amelyek még az egészen minősíthetetlenül alacsony minőségben dolgozó hatósági rostán fenn is akadnak, még azok is hozzájuthassanak egyébként ezekhez az állami támogatásokhoz.

Nagy tisztelettel kérdezem, államtitkár úr, hogy miért akarnak önök olyan cégeket támogatni, amelyek környezetvédelmi bírságot kaptak. Kinek volt ez az ötlete? Ki kérte ezt? Ha meg nem akarják, akkor mit keres ebben a törvényben, ebben a salátatörvényben csúnyán elrejtve? Nem véletlen az, hogy sem Répássy Róbert, sem Nacsa Lőrinc, sem Nagy Csaba, a kormánypárti vezérszónokok, illetve az előterjesztő egy hangot nem ejtett erről a passzusról, pedig benne van a salátatörvényben.

Azt gondolom, hogy beszélnünk kell a szakszervezetek további ellehetetlenítéséről is. Ellehetetlenítés: valószínűleg ezzel egy túlzó mondatot mondtam, mert annyira óvatosan és ügyesen, apró pici szeletekkel nehezítik meg a munkavállalói érdekképviseletek helyzetét, hogy igazándiból önmagában nem is az a kérdés, hogy megbízhatjae a szakszervezeti tag a munkáltatóját, hogy ugyan, vonja már le, neki ne kelljen ezzel foglalkoznia  bürokráciacsökkentés, ugye, meg egyszerűsítés , hanem azt mondják, hogy ezt intézze a munkavállaló saját maga.

De, ugye, látjuk, hogy ha megnézzük a munkavállalókkal kapcsolatos törvénykezést az elmúlt tíz évben, akkor lehet látni, hogy folyamatosan csorbítják, nehezítik a szakszervezetek működését, csorbítják és nehezítik a munkavállalói jogok kiteljesedését, és megpróbálják teljesen ellehetetleníteni azt, hogy munkavállaló érdemben kiállhasson saját maga mellett, adott esetben a munkáltatójával szemben. Szerintem a tisztességes magyar államnak az volna az egyértelmű feladata és felelőssége, hogy ebben segíti a munkavállalót. Önök ezzel szemben ezzel teljesen ellentétes módon járnak el.

És ott vannak a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházások, ahol ismételten gyorsítanak, hogy a NER gazdasági elitjéhez tartozó körök minél gyorsabban, minél kevesebb fennakadással tudják megvalósítani a saját céljaikat, hogy a társadalmi vita még véletlenül se tudjon kialakulni, hogy ne lehessen megvitatni vagy érdemben ellenállni, amennyiben olyan, nemzetgazdasági szempontból is kiemelt beruházás akar megvalósulni, ami adott állampolgárok számára nem áll érdekében, vagy fel akarja emelni ellene a szavát.

Önök eladják a nagy cégek és a NER-hez közel álló gazdasági érdekcsoportok érdekeinek az oltárán a magyar állampolgárt. Ezt tudom erről elmondani. Erről szól a közmeghallgatás ellehetetlenítése, erről szól gyakorlatilag a hulladékgazdálkodási bírsággal kapcsolatos tétel, és erről szól a nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházások kérdése, és hogy ez úgy tűnjön, mintha ez ilyen mennyire jó törvényjavaslat lenne, beletettek néhány mikrogazdálkodót segítő egyszerűsítést, ami tényleg jó, beletették az ingyenes jogosítvány megszerzésének az ígéretét, merthogy kidolgozva nincsen. Azt gondolom, hogy ugyanolyan rafinált módon próbáltak eljárni, ahogy a kifüggesztés helyett a holnapon való közzétételt elégségessé teszik.

Szeretném elmondani államtitkár úrnak, hogy szerintem eredetileg helyes az az irány, hogy a honlapon való közzététel kiváltsa a kifüggesztési kötelezettséget. Csak megint kifelejtettek néhány részletszabályt ebből a szakaszból, mert szerintem ennek akkor is ott van helye, hogyha ez egyszerűen elérhető. Ha én felmegyek az önkormányzat honlapjára, és a címlapról el tudom érni ezeket a kifüggesztéseket, nevezzük online kifüggesztésnek az egyszerűség kedvéért, de a helyzet az, hogy ez nincs benne a törvényben.

(15.20)

Ha egy önkormányzat példának okáért valamelyik 23. almenü negyedik további almenüjében helyezi el a kifüggesztéseket, amit mondjuk, 25 perc alatt talál meg egy online rutinnal rendelkező ember, mondjuk így, akkor ő eleget tett ennek a törvénynek. Tehát azt gondolom, hogy megint csak az átláthatóságot csökkentik, megint csak annak az irányába halad ez az egész salátatörvény, amelyről ma tárgyalunk, hogy a multinacionális cégek leadták a megrendelést a kormány számára, a kormány kritika nélkül elvégezte a feladatát és most megpróbálják eladni díszcsomagban, az ingyenes jogosítvány díszszalagjával átkötve és néhány egyéb, valóban pozitív tartalmú módosítással.

A helyzet azonban az, hogy e törvény gerince ettől még az, ami, gyakorlatilag egy újabb példa arra, hogy Magyarországot már nem a Fidesz-KDNP irányítja, hanem a mögöttük álló, vagy egészen precízen, a fölöttük álló multinacionális cégek sokasága. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak.

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage