DR. PANYI MIKLÓS, a Miniszterelnökség államtitkára: Felhívnám a figyelmet, hogy az üzem bezárása esetén ezek az emberek elveszítenék munkájukat. A több mint tízezer család bevétele egyik napról a másikra megszűnne, ami egyben a dunaújvárosi régió gazdasági ellehetetlenülését is eredményezné.

Szeretném jelezni, hogy a kormány és különösen a Gazdaságfejlesztési Minisztérium az elmúlt időszakban jelentős erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy a 2004-ben a Gyurcsány-kormány alatt elhibázottan privatizált, majd évekig rosszul irányított, s a háború miatt nehéz gazdasági helyzetben lévő Dunaferr helyzetét rendezze, és ezáltal több mint tízezer munkahelyet megőrizzen.

(13.20)

Ez a munka eredményes volt, van új befektető, így a cég, több mint 10 ezer munkahely és a város megmenekülhet. S gondolhatnánk, tisztelt képviselő úr, ha valamiben, akkor ebben a kérdésben nemzeti konszenzus van. Önök mégis támadják a kormány eljárását.

Azt is kiemelném, tisztelt képviselő úr, hogy a vállalatot átvevő cég, a Liberty Steel cég azt is bejelentette, hogy stratégiai céljuk a zöldátállás, és ennek keretében 80 százalékkal csökkenteni fogják a cég szén-dioxid-kibocsátását. Azt gondolhatnánk, hogy ezzel is egyetértünk, tisztelt képviselő úr, önök mégis támadják a kormány eljárását.

Szintén kifejezném annak a fontosságát, hogy acélipari termékek magyarországi előállítása nemzetstratégiai érdek. Amennyiben ilyen képességek vannak Magyarországon, akkor az a magyar külkereskedelmi egyenlegre jó hatással van, és Magyarországról lehetne ellátni a magyar építőipart, ami szintén jelentősen csökkenti a szektor karbonlábnyomát. Azt gondolom, hogy ebben is egyetértünk.

Tisztelt Képviselő Úr! A jogintézményt ért kritikák kapcsán engedjen meg néhány gondolatot! Szeretném felhívni a figyelmét arra, hogy ez az intézmény nem új a magyar jogrendszerben, az közel húsz éve alkalmazható, ráadásul ez még 2010 előtt, Gyurcsány Ferenc kormánya alatt került bevezetésre. A Gyurcsány-kormány alatt elfogadott törvény indoklása kiemeli, hogy a jogintézmény többek között a környezetvédelmi hatósági eljárásokban lehet eredményes. Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény ezt a szempontrendszert csak megtartotta valamennyi garanciájával együtt. A szerződést a törvény rendelkezései szerint akkor lehet megkötni, ha jogszabály azt lehetővé teszi vagy előírja, emellett pedig a hatóság hatáskörébe tartozó ügyben fennáll a közérdek. Vitán felüli, hogy ez a közérdek fennáll.

A jogintézmény célja nem az, hogy az ügyfél mentesüljön a jogkövetkezmények alól, épp ellenkezőleg, a szerződés azt szolgálja, hogy az ügyfél olyan többletvállalást tehessen, amelyet a hatóság a határozatában egyébként jogszerűen nem írhatna elő. Mind a szerződés, mind a határozat esetén a vonatkozó jogszabályok biztosítják a jogorvoslati lehetőséget. Minden ilyen szerződés megkötése esetén a közigazgatásért felelős miniszter engedélye lesz szükséges, az erre vonatkozó utasítás pedig hamarosan meg fog jelenni.

Határozottan kérem önöket, hogy támogassák a kormányt abban, hogy a Dunaferrt, Dunaújvárost, több mint 10 ezer munkahelyet és közvetetten több 10 ezer család megélhetését megmenthessük. Kérem önöket ezért, hogy fejezzék be a hangulatkeltést, fejezzék be az önök által kreált hisztériát a kormány Dunaferr-mentő eljárása körül. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage