DÖMÖTÖR CSABA, a Miniszterelnöki Kabinetiroda államtitkára: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Asszony! Engedje meg, hogy ha már a programjára utalt, akkor emlékeztessem annak a pártnak a korábbi állásfoglalására, amelyben ön is politizált korábban: „a Lehet Más a Politika az elektromos autók, a megújuló energia nyerteseivé akarja tenni a magyar embereket”, aztán rögtön egy másik: „Az elektromos autózás megállíthatatlanul terjed, és a várakozások szerint tíz éven belül a globális autóértékesítés 20-25 százalékát adja majd. Ehhez képest mi mit teszünk? Bezárjuk magunkat a múlt struktúrájába.”  idézet vége. Tehát volt pár évvel ezelőtt egy pillanat, amikor önök is nagyon jól tudták, hogy nagy átrendeződés van nemcsak az európai autóiparban, nemcsak a világ autóiparában, hanem az egész iparban, és követelték azt, hogy mi ebben részt vegyünk.

Most ez az átalakulás, ez a változás, ez nem majd valamikor bekövetkezik, hanem már zajlik, olyannyira, hogy az a döntés született uniós szinten, hogy 2035-től csak nem hagyományos meghajtású járművet lehet majd forgalomba hozni. Ez azt is jelenti, hogy most dől el, hogy mely európai országokban lesznek a jövő iparágai, és most dől el, hogy mely európai országban lesznek a jövő autógyárai. És 2035-re sokan mondhatják, önök is mondhatják, hogy az még odébb van, több mint tíz év, de nagyon sok gyár már most megkezdte az átállást.

(13.40)

Hogyha például megnézi a Suzuki-gyárat, ott már a termelési kapacitások jelentős részét most is hibrid autók gyártására használják, és 2025-től új, teljesen tisztán áramos meghajtású autót is gyártanak majd valószínűleg az esztergomi üzemben.

Sokadjára tesszük fel önöknek a kérdést, hogy ami jó Franciaországban mint iparág, jó Németországban mint iparág  ahol egyébként a Zöldek is üdvözlik , ami jó Lengyelországban, az önöknek miért nem jó. És csak merjük remélni, hogy ennek a nagyon furcsa álláspontnak semmi, de semmi köze nincs ahhoz, hogy hónapok óta külföldről kapnak jelentős összegű támogatást.

Felhívom a figyelmét arra, hogy a tíz legnagyobb akkumulátorgyár közül hat kínai, három dél-koreai és egy japán. Ez azt is jelenti, hogy a nyugat-európai autógyárak is nagyban fognak építeni ezekre a kapacitásokra. Ezek most már megkerülhetetlen technológiák a világpiacon.

Ami a környezetvédelmi szabályokat illeti, teljesen egyértelmű az álláspontunk: aki Magyarországra jön befektetőként, kutya kötelessége betartani a szabályokat (Szabó Rebeka közbeszól.), és ha nem teszi, akkor a hatóságok a lehető legnagyobb szigorral (Szabó Rebeka közbeszól.  Tordai Bence: Akkor sincs semmi!) kell hogy lesújtsanak.

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage