DR. GURMAI ZITA (MSZP): Köszönöm szépen. Tisztelt Miniszter Úr! Képviselőtársaim és természetesen Elnök Úr! A tények ismertek. A vasúti pálya leromlott állapota miatt a MÁV-nak nem sikerült pontosan közlekedtetnie a Budapest-Győr fővonalon a nemzetközi vonatokat, ezért az osztrák vasút többszöri figyelmeztetés után egyoldalúan bejelentette: levágta a magyar vonatokat a nyugat-európai hálózatról. A MÁV végül néhány nap haladékot kapott, de ez még nem oldja meg a kialakult helyzetet.

Hasonló okok miatt forrnak az indulatok a Szombathely és Budapest között közlekedők körében is, éppen a Bécs felé menő vasúti pálya állapota indokolta ugyanis a sürgős felújítási munkálatokat, de annak időzítése nem volt a legszerencsésebb. Sajtóhírek szerint ugyanis heves indulatokat váltott ki, hogy a Szombathely-Csorna-Budapest vonalat egy időben két pályafelújítás is érinti. A Szombathely-Csorna, valamint a Budapest-Tatabánya-Győr vasútvonalon a Biatorbágy és Szárliget közötti szakaszok felújítására ugyanis egy időben kerül sor. Ez azzal jár, hogy az utazóknak kétszer is járművet kell váltaniuk, ezért sokan káoszként érzékelik a kialakult helyzetet.

A Szombathely-Csorna szakaszt üzemeltető GYSEV szerint a MÁV egyébként régóta tudott a tervezett munkálatokról, ennek ellenére mégis egy időben indult el a Budapest-Tatabánya-Győr vasútvonal felújítása is. Mivel a két szakasz felújítása párhuzamosan zajlik és várhatóan decemberig egészen biztosan eltart, így az utasoknak hosszú ideig rendkívül kényelmetlen utazási feltételekkel kell szembenézniük.

Félreértés ne essék: minden, a magyar családok érdekeit szolgáló felújításnak, beruházásnak örülni kell. De mégis azt gondolom, hogy megéri egyeztetni, megéri a lehető legkevesebb kényelmetlenséget okozni a munkálatok során. Okkal merül fel a gyanú, hogy az érintett vasúti pálya felújítását azért kell most rohammunkában elvégezni, mert erre az elmúlt években nem került sor.

Az utasok joggal várnak magyarázatot arra, hogy hogyan jutottunk el idáig. Ezért kérdezem tisztelettel a miniszter urat  és köszönöm, hogy személyesen jelent meg , hogy mi az oka annak, hogy hagyták annyira leromlani a Budapest-Bécs közötti vasúti pályát, hogy már a menetidőt sem tudják tartani. Miért egy időben végzik a Szombathely-Csorna, valamint a Biatorbágy-Szárliget közötti szakaszok felújítását? Miért az utolsó pillanatban gondoskodtak a karbantartásról? És  zárásképpen  egyeztetette a két vasúttársaság annak érdekében, hogy minél kevesebb fennakadással járjon a felújítás? Köszönöm szépen megtisztelő válaszát, miniszter úr. (Szabó Szabolcs tapsol.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage