TÓTH ENDRE (Momentum): Köszönöm szépen a szót. Miniszter Úr! Ha már személyesen itt van  amit nagyon köszönünk , árulja már el nekünk, hogy mi a baja tulajdonképpen a budapestiekkel? Miért büntet minket a megszorítások kormánya újra és újra különböző intézkedésekkel?

Fővárosunk már nem bír el több autót, most is túl sok van belőle a budapesti utakon. Önök most mégis fizetőssé akarják tenni a teljes M0-s körgyűrűt. Ezzel pedig több autót akarnak a város belterületére terelni ahelyett, hogy éppen kivezetnék őket a városból. A díj bevezetése ugyanis a főváros útjain többletforgalmat, ezáltal pedig nagyobb légszennyezettséget és balesetveszélyt fog generálni. Becslések szerint napi 6 ezer autóval több fogja választani a budapesti utakat az M0-s körgyűrű helyett.

Ez a döntésük szembemegy minden szakpolitikai állásfoglalással, de magával a józan ésszel is. Nem lehet egy főváros elkerülő útja fizetős, miközben a városon való áthajtás ingyenes, hiszen az elkerülő út pont azért épült, hogy vonzó alternatívát kínáljon a városon keresztül való közlekedéssel szemben. Ráadásul ez a megszorítás választókörzetemet, Dél-Budát kiemelkedően rosszul érinti. A Budaörsi út, az Egér út, a Nagytétényi út, a 6-os főút forgalma mind-mind jelentősen meg fog növekedni, miközben az M0-son kevesebb autó fog hajtani.

Sikeresen behozzák tehát a lakóterületekre a benzingőzt és az állandó dübörgést. Ha valaki például Nagytétényből akar Csepelre utazni, mondjuk, egy bevásárlás miatt, és nem szeretne útdíjat fizetni, annak a duplájára fog emelkedni mind a menetideje, mind pedig a megtett útjának a hossza; mind az önök döntése miatt. Hiszen ez az új megszorítás valójában egy hídvám is, hiszen az M0-s két hídján ezentúl csak díjfizetés ellenében lehet átkelni.

A Momentum, a Fővárosi Közgyűlés és a BKK már 2023 júniusában kiállt az M0-s teljes szakaszának ingyenessége mellett. A szabályozás azonban az önök kezében, a magyar kormány kezében van. Mondja meg őszintén, miniszter úr: miért akarják tulajdonképpen fizetőssé tenni az M0-s körgyűrűt? Tudom, hogy üres a kassza, és Varga Mihály miniszter úr már az állami párnacihát rázza az utolsó elveszett krajcárokért is. De tude bármilyen közlekedésszakmai indokot mondani arra, hogy miért van szükség az elkerülő út fizetőssé tételére? Miért lesz jobb az embereknek ezáltal?

Kérem, ne untasson senkit azzal, hogy másokat hibáztat saját döntésükért, mint ahogy tette 2014-ben Orbán Viktor, amikor az M0-s további szakaszainak fizetőssé tétele miatt az EU-t kezdte el hibáztatni, hogy az EU kötelezi erre a kormányt. Pedig ez akkor is és most is a saját szuverén döntésük.

Kérdezem tehát a miniszter urat: mi áll a háttérben? Miért lesz jobb a budapesti lakosok élete egy fizetős M0-s körgyűrűtől? Várom az egyenes válaszát. (Taps a Momentum padsoraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage