VARGA FERENC (független): Köszönöm szépen. Tisztelt Ház! Fontosnak tartom én is rögzíteni, hogy itt nem arról van szó, hogy a Fideszt megszállta valamiféle szentlélek, és rájöttek arra, hogy a magyar oktatásban hatalmas probléma van, és hatalmas probléma van a szegregációval ezen belül. Itt gyakorlatilag arról van szó, hogy az Európai Parlament állásfoglalásban felszólította az uniós tagállamokat, így a magyar kormányt is, hogy sürgős intézkedésekkel számolják fel az iskolai szegregációt, és ennek tesz vagy próbál eleget tenni a kormány az előttünk fekvő javaslattal.

A hátrányos helyzetű gyermekeket érintő diszkrimináció megszüntetésével és a társadalmi integrációra irányuló törekvéseivel a javaslatnak, azt gondolom, hogy egyet is lehetne érteni, ha nem tekintenénk az elmúlt 13 év oktatáspolitikai intézkedéseit, amelyek gyakorlatilag szembemennek minden uniós elvárással, vállalással, diák- és tanárellenesek, illetve ellentétesek, meggyőződésem, az ország érdekeivel is. Nem véletlen, hogy gyakorlatilag 2011-től nem volt olyan év, hogy pedagógusok, diákok együtt vagy külön-külön ne tüntettek volna azért, hogy tiltakozzanak a kormány oktatást érintő intézkedései ellen.

A szegregáció súlyos társadalmi következményekkel jár nemcsak a roma lakosságra, hanem az egész magyar társadalomra nézve. Számos kutatás kimutatta, hogy a szegregáció együtt jár az oktatás színvonalának csökkenésével, ez nem motiválja arra a gyermekeket, hogy még nagyobb végzettséget szerezzenek, tehát arra sem, hogy továbbtanuljanak. Ha pedig a romák nem végzik el az általános iskolát, nem szereznek piacképes végzettséget, akkor benne maradnak a szegénység ördögi körében, amely munkanélküliséget, alacsony jövedelmet, rossz munkaerőpiacot teremt számukra, illetve a gazdasági és versenyképességi mutatók romlását eredményezi az országban. Magyarul: ez a helyzet senkinek nem jó.

Önök azonban ahelyett, hogy azon lennének, hogy az országban minden gyermek piacképes szakmát kapjon, amivel elhelyezkedik majd a munkaerőpiacon, inkább most is indiai, vietnámi, Fülöp-szigeteki vendégmunkásokat hoznak be az országba. Ez, azt gondolom, hogy szégyen az önmagát nemzetinek valló kormányra nézve.

A felzárkóztatás területén pedig volt már számos alkalmam elmondani, hogy önöknek hatalmas elmaradásaik vannak, meggyőződésem, hogy nyomorban tartanak, megvezetnek és szavazógépnek használnak társadalmi csoportokat ebben az országban. Mindezt azért teszik, hogy megtartsák a hatalmukat. Ugyanis a XXI. század Magyarországán még mindig ott tartunk, hogy Európában nálunk, Magyarországon a legmagasabb nemcsak az oktatási, hanem a romák lakóhelyi szegregációja is, tehát magyarul: nálunk van a legtöbb romatelep. Ezeknek a telepeknek pedig hatalmas elmaradásai vannak, sok helyen nincs víz, villany vagy infrastruktúra. Na most, akkor gondoljunk bele, hogy egy innen érkező gyermeknek milyen esélyei vannak kitörni az egyébként is a különbségeket még jobban felerősítő magyar oktatási rendszerben. Ráadásul ezeken a romatelepeken  kimutatások és kutatások bizonyítják  a gyermekek 80 százaléka a szüleivel egy közös szobában él.

Vannak itt önök között jócskán egyéni körzetet nyert képviselők, én javaslom nekik, a saját körzeteikben biztosan jó sok romatelep van, menjenek le, nézzenek szét ezeken a romatelepeken; ne csak akkor járjanak ide, amikor választás van, és szavazatokat kell vásárolni, hanem nézzék meg, hogy a 13 év alatt nemhogy csökkentették, hanem még jócskán növelték is az iskolai szegregációt. Mindezt egyébként annak ellenére tették, hogy az elmúlt időszakban jelentős összegű uniós támogatást kaptak a szegregáció felszámolására, tágabb értelemben a romák felzárkóztatására.

Az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat Közgazdaság-tudományi Intézete 2021-es kiadványában rámutatott arra, hogy 2010 és 2020 között jelentős mértékben emelkedett az iskolai szegregáció mértéke a hátrányos helyzetű és a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek körében. A hátrányos helyzetű tanulók esetében 27,2-ről 40,7-re, a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók esetében 29,2-ről 37,5-re nőtt a szegregációs index, melynek mértéke az iskolai elkülönülés nagyságát jelzi. Magyarul: Orbán Viktor és a kormánya jelentősen növelte a szegregációt.

(16.40)

Fel kell tennünk a kérdést, hogy hova lett ez a rengeteg forrás, mi lett ezeknek a pénzeknek a sorsa. Az elmúlt 13 évben a felzárkóztatásra szánt uniós forrásokra önök úgy tekintettek, mint a lehető legkönnyebben ellopható forrásokra. Lombkorona nélküli lombkoronasétány, víz nélküli csónakázótó és több százezer felzárkózás nélküli magyar ember országa lettünk, tisztelt képviselőtársaim. A romák felzárkóztatásából éppen csak a romák nem éreztek semmit. Persze, akadtak olyanok, akik ebből a bizniszből nagyon jól jártak, nem kell említenem például Farkas Flóriánt meg azokat a különböző főigazgatóságokat, amelyeken keresztül kamuképzéseket szerveztek, napocskát rajzoltak, aláíratták a jelenléti íveket, öltözős-vetkőzős programokat csináltak, és gyakorlatilag kilopták a rendszerből a felzárkóztatásra szánt pénzeket.

Azt gondolom, abban mindannyian egyetértünk, hogy a felzárkózás legfontosabb eleme az oktatás. A magyar oktatási rendszer valahogy mégsem képes a szegénységből eredő hátrányokat kompenzálni, és nemhogy nem kompenzálja, hanem gyakorlatilag a világon majdhogynem egyedülálló módon még növeli is azokat. Azért nem csodálkozom ezen, mert az Orbán-kormány a milliárdos elitet szolgálja az oktatásban is. Miközben a milliárdos elitnek magániskolákat épít, addig a hátrányos helyzetű roma diákokat gyakorlatilag magukra hagyják. A kérdés már csak az, tisztelt képviselőtársaim, hogy 13 év korlátlan hatalmú kormányzás után mégis ki a felelős. Önök ahelyett, hogy nekiláttak volna már évekkel ezelőtt a szegregáció felszámolásának és az egyenlő esélyek biztosításának, inkább bűnbakszerepben tüntették fel a cigányságot, és nem is olyan régen Gulyás Gergely miniszter úr a magyar oktatás siralmas állapotát is és a rossz oktatási mutatókat, például azt, hogy a nyolcadikos diákok 40 százaléka funkcionális analfabéta, a roma diákokra fogta.

Mekkora szégyen ez az önök 13 éves kormányzására nézve?! Mi ez, ha nem a felzárkóztatás kudarcának a beismerése és az önök oktatáspolitikájának bukása? Gyűlöletet szítani és ellenségképet gyártani profi módon tudnak, kormányozni viszont nem. Egyébként véleményem szerint ez eredményezi azt is, hogy a 2010-es népszámláláshoz képest a magukat roma nemzetiségűnek vallók száma több mint százezer fővel csökkent.

Szokatlan megoldás, hogy a javaslat hatálybalépéséről és az átmeneti rendelkezések megállapításáról külön törvény rendelkezik majd. Tehát jelenleg nem ismert, hogy mikortól kell majd alkalmazni a szabályokat, így egyelőre csupán egy szimbolikus gesztusnak tekinthető ez a szegregációellenes javaslat.

Aztán Pintér Sándor minisztériumának szokásához híven ismét a büntetés eszközével él: meg fogják vonni a költségvetési támogatást majd azoktól az intézményektől, amelyek érintettek ebben, és igyekszik ösztönözni az oktatási intézményeket a szegregáció felszámolására.

A Demokratikus Koalíció a törvényjavaslatot a jelenlegi formájában elfogadhatónak tartja, azonban szeretnénk megvárni a törvényjavaslat végleges szövegét, és ennek ismeretében fogjuk majd kialakítani az álláspontunkat. A Dobrev Klára vezette árnyékkormány az oktatásban is szociáldemokrata fordulatra készül a kormányváltás után, elkötelezettek vagyunk az esélyegyenlőséget biztosító iskolarendszer, az erős állami oktatás mellett, amelyben minden gyermek egyformán fontos. Én jómagam pedig szeretnék egyszer egy olyan országban élni, ahol ugyanolyan eséllyel lesz egy borsodi vagy egy szabolcsi roma gyermekből is a jövő közgazdásza, jogásza vagy piacképes szakmával rendelkező egyén, netán parlamenti képviselő, mint a nem hátrányos helyzetű társaiból. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Barkóczi Balázs tapsol.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage