ÁGH PÉTER építési és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót. Tisztelt Képviselő Úr! Izgalmas volt a felszólalásának a vége, kár, hogy nem hallottuk. Azt gondolom, hogy mindent elmond egy alacsonyan mérhető pártnak a támogatásáról, amikor már önmaguknak kell magyarázkodni a közvélemény-kutatási adatok kapcsán.

No de rátérve a felszólalásának a szakmai részére: én azt gondolom, hogy akkora vita nincs köztünk, hiszen az, hogy a vasút fontos, hogy a vasútnak jövője van Magyarország szempontjából, az talán nem lehet vita senkik között, akik számára fontos az a több mint 4,5 millió ingázó, akik Magyarországon akár vasúttal, akár pedig busszal közlekednek.

Az ő helyzetükön, az ő mindennapi életükön akart javítani a kormányzat akkor, amikor Lázár János miniszter úr bevezette az ország- és vármegyebérletet. Ön elég lesajnálóan beszélt erről a bérlettípusról, de kérem, ne sajnálja le azt a több millió vásárlót, aki élt ezzel a lehetőséggel, hiszen az ország- és vármegyebérletből több mint kétmilliót adtak el. Azt gondolom, ez pedig azt mutatja, hogy nemcsak a mi részünkről van szándék a vasút jövőjét érintően, hanem az emberek is hisznek ebben a szolgáltatásban, élni kívánnak vele és használják is.

A magyar vasút helyzetével kapcsolatban azt a tájékoztatást tudom önnek adni, hogy 2010-2022 között nagyon komoly munkálatokat végeztek el nagyon komoly szakaszokon, annak érdekében, hogy akár a pályák minőségét, akár pedig járműbeszerzéseket el lehessen végezni, ilyeneket tudjunk a közszolgáltatásba bevonni. Az elmúlt húsz évre tekintve azt láthatjuk, hogy 1500 kilométert tudtunk felújítani, így viszont  fontos kimondani  több mint 5 ezer kilométer felújítása még hátravan. Ugyanis a magyar vasút vágányhálózata, amit használnak, az 6760 kilométer. Mindez pedig azt mutatja, hogy természetesen van feladat.

A minisztérium tisztában is van ezzel a feladattal, és be akarja pótolni azokat az elmaradásokat, amelyek az elmúlt évtizedben összegyűltek. Ezért is készítette el a magyar vasút jövőjéről szóló koncepciót, amit a kormány hamarosan tárgyalni fog, és ezen belül két világos célt kívánunk elérni. Az egyik az, hogy évről évre ütemesen forrásokat tudjunk bevonni akár a pálya minőségének javítása érdekében, a lassújelek csökkentése érdekében, és ezen túl pedig természetesen a járműbeszerzéseket is folytatni kell, hogy minél inkább minőségi körülmények között tudjanak utazni azok, akik ezt a módot választják.

Ugyanakkor a tisztelt baloldalnak és mindenkinek, aki azon az oldalon ül, azért rá szeretnék mutatni a felelősségére. Hiszen itt jó, hogy arról beszélünk, hogy a vasút egy közös ügy, a vasút egy olyan ügy, amelyet mindenki fontosnak tart, de ha önök ezt így látják, akkor miért küzdenek Magyarország ellen akkor, amikor az uniós forrásokat igenis fel lehetne az IKOP-on keresztül használni arra, hogy a vasút fejlesztése tekintetében is ezeket bevonjuk. Gyurcsány Ferenc elmondta világosan, hogy az a dolguk a baloldali képviselőknek, hogy megakadályozzák, hogy azok a bizonyos források hazajöjjenek, és azokat a bizonyos forrásokat a magyar közlekedés javítása, minőségi javítása érdekében lehessen felhasználni.

Úgyhogy, tisztelt képviselő úr, nagy tisztelettel arra kérném önt, hogy ha önnek olyan fontos a vasút, ha önnek olyan fontosak azok az emberek, akik vasúton utaznak, mindannyiuknak, akkor azért harcoljanak, hogy azok a források hazajöjjenek, és azokat is be tudjuk vonni a magyar vasút fejlesztésébe. Hiszen, ahogy ön mondta: a vasút a közös ügyünk. (Taps a kormánypártok padsoraiból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage