BAKOS BERNADETT (LMP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! A magyarországi vasúti közlekedés válságba került: rossz állapotú, lassújelekkel tűzdelt pályahálózat, 40-50 éves szerelvények, mindennapos késések, és általános rossz utastájékoztatás jellemzi. Augusztusban pedig önök bezártak tíz mellékvonalat, pedig az ellenzékben még a Fidesz a mellékvonalak bezárása ellen tiltakozott, most pedig pontosan az ellenkezőjét csinálják, mint amit akkor képviseltek.

(15.40)

Az 1-es vonal felújítását rosszul előkészítve végzik, nincs vágányzári menetrend, így az osztrákok  megelégelve a rendszeres késéseket  Bécsben kettévágták a Railjet-vonatokat, így már nem lehet átszállás nélkül Münchenbe utazni. A vonal felújítása miatt a tehervonatokat a Komárom-Székesfehérvár vonalra terelték, és erre hivatkozva ideiglenesen megszüntették a vasúti személyszállítást a vonalon. Miközben a forgalmasabb Kisbér-Székesfehérvár szakaszon a kisebb állomástávolságok miatt lenne pályakapacitás a személyvonatoknak. A Pápa-Csorna vasútvonalon indokolatlan lassújeleket vezettek be, és a sort még hosszan lehetne folytatni, elég csak megkérdezni egyébként az utasokat, hogy mennyire elégedettek.

Mindenkinek tisztán kell látnia, hogy az elmúlt 40 évben nagyon komoly forráskivonás történt a Magyar Államvasutaknál, ennek a forráskivonásnak a következménye, hogy hiányosságok vannak; ezekkel a szavakkal írta le miniszter úr a magyar vasút helyzetét egy interjúban nemrég. Miközben az állítás egyébként igaz, az elmúlt 40 évből 17-ben a Fidesz volt kormányon, tehát önök döntöttek úgy, hogy a közlekedésre szánt források nagyobb részét autópályákra költik.

Az LMP-Magyarország Zöld Pártja rendkívül fontosnak tartja a vasút fejlesztését, nincs klímavédelem vasút nélkül. A közlekedési eredetű szén-dioxid-kibocsátás meredeken emelkedik, és ezt a trendet csak a tömegközlekedéssel lehetne megfordítani: egy kilométer megtétele hetedannyi szén-dioxid-kibocsátással jár, mint autóval. Miniszter úr augusztusban bejelentette, hogy egy tízéves, 6000 milliárd forintos vasútfejlesztési programot terjeszt a kormány elé. A programban vasúti pályákat újítanának fel és új járműveket szereznének be, azonban miniszter úr szerint nincs rá költségvetési forrás, alternatív finanszírozásban gondolkoznak.

Tisztelt Államtitkár Úr! Elfogadtae a kormány a vasútfejlesztési programot, milyen konkrét fejlesztések szerepelnek benne, mikor indul ez a program? Ha a Vodafone és a Ferihegyi repülőtér megvásárlására vagy az akkumulátorgyárak támogatására százmilliárdokat fordít a kormány, akkor vasútfejlesztésre miért nincs költségvetési forrás? Válaszát előre is köszönöm. (Taps az LMP soraiból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage