DR. KONCZ ZSÓFIA energiaügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Talán azzal szeretném kezdeni, hogy ön egy kicsit így lesajnálkozva beszélt a munkaalapú társadalomról. Azért szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy azért ez egy óriási eredmény, hiszen 2010-ben, amikor átvettük a kormányzást, akkor olyan kilátástalan volt a helyzet, hogy magyar emberek és magyar családok nem tudták, hogy hogyan fognak az egyik napról a másikra megélni, nem volt munkalehetőség, 12 százalékos volt a munkanélküliség. Szerintem ez egy olyan érték, amit nem ilyen szövegkörnyezetben kellene használni, ez valóban egy óriási eredmény, és akármilyen válságos időket éltünk  mert az elmúlt időszakban több válsággal is szembe kellett néznünk , nekünk a munkahelyek védelme mindig az 1.0-s prioritásunk volt, hiszen azt gondolom, és jó lenne, ha ebben a képviselő úrral egyet tudnánk érteni, a munkahelyek megőrzése minden magyar ember és magyar család számára kiemelten fontos. Úgyhogy kérem, hogy a képviselő úr ezzel tudjon azonosulni, hiszen 2010 előtt ez valóban egy óriási probléma volt.

Itt a zöldenergiával kapcsolatban van egy olyan érzésem, hogy az LMP-nek van egy ilyen folyamatos harca lehet, hogy önmagával, nem tudom, mert itt a zöldenergia kérdése azért egy évvel ezelőtt még nem volt ennyire kérdéses, hiszen önök inkább a mindenáron akkumulátorgyártásra, elektromos autóra való áttérésre próbálták biztatni (Rétvári Bence: Így van!) a társadalmat. Ebből hadd idézzek néhányat! (Rétvári Bence: 180 fokos fordulat!) Tudom, hogy ezt nem jó hallani, de ez az igazság, és ez így történt, úgyhogy engedje meg, hogy ezeket hadd mondjam el!

A következő hangzott el 2017-ben: „A Lehet Más a Politika az elektromos autók, a megújuló energia, a zöldfordulat (Rétvári Bence: Húha, de kínos! De kínos!), az okoseszközök és az okosvárosok korszakának a nyerteseivé akarja tenni a magyar embereket.” Ezt tudjuk folytatni, 2018-ban szintén az LMP: „Az elektromos autózás megállíthatatlanul terjed, és a várakozások szerint tíz éven belül a globális autóértékesítés 20-25 százalékát adja majd. (Rétvári Bence: Jaj, de kínos!) Ehhez képest mi mit teszünk? Bezárjuk magunkat a múlt struktúrájába.” Ez folytatódott 2019-ben is, most nem mondom, hogy melyik idézet kitől származik, de egyet biztosan tudok mondani, mindig a Lehet Más a Politika fogalmazta meg ezeket az üzeneteket (Rétvári Bence: Lett is más a politika!): „A valódi rezsicsökkentés ugyanis az lenne, ha az állam több pénzt költene az elektromobilitás növelésére.”

És itt a jó hírem, itt egy nagyon jó hírem van, hiszen éppen egy friss hírt hadd hozzak ide: a kormány novemberben egy 60 milliárd forintos programot az elektromos autók elterjedésének támogatására fog fordítani  remélem, hogy a képviselő úr és az LMP is fogja majd ezt üdvözölni, hiszen pont ezért küzdöttek , ebből egyrészt a töltőhálózatot fejleszti, másrészt kedvezményt nyújt elektromos járművek vásárlására. Ezért fogunk programot indítani.

És amikor az energiaátmenetről, illetve a célkitűzéseinkről van szó, akkor azért szintén egy friss hírt hadd emeljek ki, és hadd ajánljam a képviselő úrnak a figyelmébe! A magyar energiaátmenetet kritizáló képviselőtársaim figyelmét szeretném felhívni a svájci Világgazdasági Fórum tanulmányára, amely az egyes országokat az energiaátmenettel kapcsolatos szempontok szerint hasonlítja össze. Na, itt mit látunk? Azt mondja: a 120 országból álló mezőnyben Magyarország a 18. helyet szerezte meg, megelőzve például Kanadát és Luxemburgot. Külön említést érdemel, hogy szabályozás és politikai elköteleződés szempontjából kiemelten magas pontszámokat kapott hazánk.

Ugye, itt a zöldenergiával kapcsolatban még néhány fontos dolog, amit szerintem érdemes kiemelni, mivel nyilván az Országház falain belül is sokszor beszélünk erről a kérdésről. A Bizottság javaslata érdekében és értelmében 2035-től már csak nullakibocsátású új gépjárművet lehet az uniós piacon forgalomba hozni; a Bizottság javaslatát az Európai Parlament is megszavazta, az Európai Parlament közleménye szerint a javaslat ösztönzi az innovációt és a beruházásokat, a fogyasztók így olcsóbban tudnak majd kibocsátásmentes gépjárműveket vásárolni és üzemeltetni. Frans Timmermans, az európai zöldmegállapodásért felelős korábbi, időközben lemondott uniós biztos úgy fogalmazott: szorgalmazta a tömeges európai akkumulátorgyártás megindítását.

Szeretném kérni a képviselő urat, hogy ebben a helyzetben támogassa a magyar kormány elképzeléseit. Nekünk a legszigorúbb környezetvédelmi szabályok betartása igenis fontos minden beruházás esetében, és hogyha kell, akkor ezen a téren is felfüggesztjük egy-egy üzemnek a működését, amire már volt is példa. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage