ARATÓ GERGELY, a DK képviselőcsoportja részéről: Tisztelt Ház! Először is azt a kérdést kell tisztáznunk: milyen háború? Hol van itt háború? Ugye, önök azt mondják, hogy háború miatt kell veszélyhelyzetet kihirdetni. Na de hát, az önök miniszterelnöke, Orbán Viktor Pekingben, hogy kedvére járjon Putyin elnöknek  majdnem megmondtam, hogy micsodája neki Putyin elnök; szóval, hogy kedvére járjon Putyin elnöknek , katonai műveletről beszélt, átvette az orosz terminológiát. Szerinte nincs háború Ukrajnában. Szerinte csak katonai művelet zajlik. Akkor miért van szükség veszélyhelyzetre? Hogyan hivatkozhatott államtitkár úr is az expozéban, az indoklásban is az Ukrajnában zajló háborúra? Ha önök már a háború tényét is tagadják, hogy az oroszok kedvében járjanak, hogy Putyin kedvében járjanak, akkor hogyan hozhatnak a magyar Országgyűlés elé egy olyan javaslatot, amely a szomszédban zajló háborúra hivatkozva akarja korlátozni a magyar emberek jogait?

Mert erről van szó, tisztelt képviselőtársaim. Ennek a javaslatnak a lényege, az alapja ismét az, hogy korlátozni kívánják a magyar állampolgárok jogait. Korlátozni kívánják azt a jogukat, hogy átláthatók legyenek a döntések; korlátozni kívánják azt a jogukat, hogy ellenőrizzék a kormányt, hogy ellenőrizzék a törvényhozást.

Tisztelt Képviselőtársaim! 2015 óta van Magyarországon tömeges bevándorlás okozta válsághelyzet; folyamatosan meghosszabbítják. 2020 eleje óta van Magyarországon különböző indokokból veszélyhelyzet; önök ezt folyamatosan meghosszabbítják. Önök minden lehetőséget és eszközt megragadnak arra, hogy az Alaptörvény által biztosított, fékezett habzású demokráciát is megkerüljék, korlátozzák, meggyalázzák. Erről szól ez a javaslat is. Erről szól ez a javaslat is: hogy ne legyen világos és ne legyen nyilvános a működésük; hogy kormányrendeletekben változtathassanak meg törvényeket. Mondok egy nagyon egyszerű példát, ez a legújabb kedvencem. Azt ígérte a kormány, hogy visszavonja a vendégmunkástörvényt  ugye, emlékeznek erre? Most ne menjünk abba bele, hogy mi lesz helyette, és hogy mit trükköznek ezzel tovább. Tudják, itt mit csináltak? Nem vonták ám vissza a vendégmunkástörvényt! Találkozott, mondjuk, Nacsa képviselőtársam  aki most következik majd  azzal a törvényjavaslattal, amelyik a vendégmunkástörvényt visszavonná, hatályon kívül helyezné? Szó nincs erről! Egy veszélyhelyzeti rendeletben trükkösen felfüggesztették, ami azt is jelenti, hogy ha majd véget ér a veszélyhelyzet, akkor majd suttyomban vissza lehet vezetni, vagy fel lehet, meg lehet…  majd eldöntik. De a lényeg ebben a dologban az, hogy ismét kikerülik a nyilvános parlamenti folyamatot; kikerülik azt, hogy felelősséget kelljen vállalniuk azért, hogy egyébként mit követnek el, mit csinálnak, mit rontottak el.

Ez a felelősségelhárítás, a titkolózás a hatalom demokratikus kontroll nélküli gyakorlásának eszköze. És mondhatja államtitkár úr  és nagyra becsülöm, hogy ezt nevetés nélkül ki tudta mondani , hogy a parlamenti kontroll érvényesül. Államtitkár úr, már azt is kiszedték, ami korábban kötelező volt, hogy itt a parlamentben érdemi tájékoztatás legyen! Onnan tudjuk, hogy önök mit művelnek veszélyhelyzeti kormányzás alatt, hogy elolvassuk a Magyar Közlönyben. De az indokokról, az intézkedések szükségszerűségéről nemhogy vitatkozni nem lehet, de tájékoztatást sem kap a parlament! Az első veszélyhelyzetnél ez még nem volt így, akkor Szijjártó külügyminiszter úr, rejtélyes okokból ő, de minden alkalommal érdemi tájékoztatást adott a parlament ülésein; most már ez sincs. Formális alkotmánybírósági kontroll van, az Alkotmánybíróság érdemben nem foglalkozik vele, lesöpri az ezzel kapcsolatos beadványokat, és semmilyen parlamenti kontroll nincs az önök rendeleti kormányzása fölött. Majd a végén hoznak egy jó kis salátatörvényt, amelyben egyben elvarrják a szálakat  ha el nem rontják; egyébként el szokták rontani, akkor majd ötödik módosítással megoldják, de jó esetben elvarrják a szálakat , de ezt sem átláthatóságnak, sem demokráciának, sem parlamenti kontrollnak nem lehet nevezni.

Önök nagyon szívesen beszélnek háborús inflációról. És valóban van összefüggés, csak nem úgy, ahogy önök mondják. Tudják, mi az összefüggés? Önök a háborúra hivatkozva hirdetnek veszélyhelyzetet, és aztán a veszélyhelyzet leple alatt hozzák sorban az átláthatatlan, káros, téves gazdasági döntéseket. Na, ezért van Magyarországon infláció! Azért van infláció, mert önök rossz gazdasági döntéseket hoznak. Ezért zuhan a gazdaság, mert önök rossz gazdasági döntéseket hoznak. Azért esik a forint árfolyama, mert önök rossz gazdasági döntéseket hoznak. A veszélyhelyzet arra jó, hogy ezeket a rossz gazdasági döntéseket átláthatatlan módon, kontroll nélkül, nyilvánosság nélkül hozhassák meg. Ilyen módon a veszélyhelyzet az embereknek nemcsak a jogait veszi el, hanem bizony a pénztárcájukat és a megélhetésüket is.

Van egyébként Magyarországon veszélyhelyzet, valóban van. Megmondom, milyen: korrupciós veszélyhelyzet van. Az a veszélyhelyzet van, hogy önök visszaélnek az állami forrásokkal; az a veszélyhelyzet van, hogy önök az oligarchákat gazdagítják; az a veszélyhelyzet van, hogy a fideszes milliárdosok egyre gazdagabbak lesznek, az emberek pedig egyre szegényebbek. Ez ellen a veszélyhelyzet ellen valóban föl kell lépni, persze nem különleges jogrenddel, hanem független igazságszolgáltatással, független rendőrséggel, független bíróságokkal, a jogállam helyreállításával és az európai uniós ügyészséghez való csatlakozással. Na, ha önök erre hoznak ide javaslatot  persze nem fognak , azt mi támogatni fogjuk.

De ne aggódjanak, a Dobrev Klára által vezetett szociáldemokrata árnyékkormány a háborús veszélyhelyzet, a jogállam megszüntetése, a jogállam félretétele nélkül is képes lesz arra, hogy rendet rakjon ebben az országban, és föllépjen többek között az önök korrupt milliárdosai ellen is. Köszönöm szépen.

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage