RÉTVÁRI BENCE belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök asszony. Tisztelt Ház! Köszönöm szépen a vitában hozzászólók észrevételeit. Azokét is köszönöm, akik nem értettek vele egyet, azokét is köszönöm különösen, akik egyetértettek vele. Voltak, akik, úgy látom, mérlegeltek, hogy mi fontosabb számukra, és mi kevésbé fontos, és úgy döntöttek, hogy nem támogatják ezt a javaslatot. Ezek szerint a pozitív dolgok, mint például a béremelés az egészségügyben, nem volt annyira fontos, hogy tudják az egész javaslatot is támogatni.

Nézzünk pár kérdést, amelyek nem először merülnek föl itt az Országgyűlésben, azokat igyekszem helyre tenni vagy pontosítani, a valóságot megosztani önökkel.

Először is a határt védő személyekről. A határvédelemben jelenleg a rendőrök és a határvadászok működnek együtt, ezért is fontos a határvadászok minél jobb anyagi elismerése is.

(15.00)

Többen felvetették azt az igényt, hogy legyen a határvédelemnek egy speciális szervezeti egysége. Hát ez van, ez a Határvadász Ezred. Ezek azok a testületei a rendőrségnek, amelyek gazdaságilag, tehát a háttér tekintetében  bérszámfejtés, HR s a többi, peres ügyek  egy közös háttérrel rendelkezik a rendőrséggel, de teljesen más, vagy nagymértékben más a kiképzés, más mértékű a feladat, az egyenruha is megkülönböztethető, hiszen a rendőrök kék egyenruhájával szemben itt azért a zöld szín is dominál, és nyilván más a szolgálatteljesítésnek is a helye, a körülményei, hiszen ezt elsősorban a határon végzik a határvadászok.

Tehát van egy speciális és most már másfél éve direkt a határvédelemre kialakított erő. Ez növelte a magyar rendvédelmi kapacitásokat, hiszen ezzel legalább körülbelül másfél ezerrel több szerződést kötöttek, mint korábban, tehát ennyivel többen védik a déli határt, és ennyivel többen szolgálják a magyar emberek közbiztonságát.

(Az elnöki széket dr. Latorcai János, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

A határon jelen vannak továbbra is rendőrök a vezetésben, mindig is jelen lesznek, de a határvadászok egyre nagyobb részét vették át a feladatoknak, és ahogy haladunk előre az időben, továbbra is hónapról hónapra indulnak az újabb és újabb kiképzések, folyamatos a toborzás. Tehát továbbra is egyre nő és bővül a határvadászok köre, ezért fontos fenntartani az anyagi elismertségüket is, ezért is fontos ez a törvényjavaslat. Úgyhogy ez a direkt a határvédelemre létrehozott speciális egység a határvadászok tekintetében létre is jött Magyarországon.

A kormány reagált arra, hogy sajnos úgy látszik, hosszú távon kell berendezkedni az illegális migrációval szembeni védekezésre, hiszen Brüsszel nem megállítani, hanem szervezni akarja az illegális migrációt. Az embercsempészek degeszre keresik magukat az illegális migrációval, hiszen egy ember repülőjegye körülbelül 200 ezer forint lenne, ha a Közel-Keletről Európába akarna jönni, de inkább kifizetnek 2-3 vagy 5 millió forintot azért, hogy illegálisan hozzák őket Európába. Tehát sajnos itt egy óriási üzlet alakult ki, és Brüsszel sem állítja ezt meg, ezért fontos, hogy mi hosszú távon igyekezzünk határvadászokkal is védeni a déli határt. Minden elismerésünk a határvadászoké és a rendőröké a déli határon.

Szeretném elmondani önöknek, hogy a közbiztonságra, rendvédelemre fordított források érezhető mértékben emelkedtek az elmúlt években, hiszen amikor elkezdtük a kormányzásunkat, akkor 449 milliárd forint állt erre rendelkezésre. Az idei évben ez 1141 milliárd forint, jövőre pedig 1309 milliárd forint lesz, tehát a 449 milliárdot mi 860 milliárd forinttal toldottuk meg. Közel háromszorosára emeltük a rendvédelemre fordítható források mértékét az eddig elfogadott költségvetésekben, tehát jóval magasabb forrás áll rendelkezésre.

Ha megnézzük a rendőrség állományát, akkor ott is láthatjuk, hogy közel 3 ezer fővel, 2889 fővel 33 450 főről 36 339 főre nőtt a rendőrség állománya. A rendőrök létszáma is nőtt, határvadászok is bekerültek a rendvédelem szervezetébe, tehát érezhető léptékben többen is vannak azok, akik a közbiztonságot védik. Egyrészről tehát a büntető törvénykönyv is szigorúbb, magasabbak a büntetési tételek, az eljárási szabályok is segítik a rendőrök munkáját, Európa legszigorúbb büntető törvénykönyvét fogadtuk el, növeltük a rendvédelem forrásait, és növeltük a rendőrök számát, a rendőrőrsök száma is növekedett 242-ről 263-ra, tehát több mint 20 új rendőrőrs is létrejött.

Ennek meg is lett az eredménye a közbiztonsági mutatószámokban is, hiszen az elkövetett bűncselekmények száma is érezhető mértékben csökkent Magyarországon. A kormányzásunk kezdetén 447 ezer bűncselekményt követtek el egy év alatt Magyarországon, a tavalyi évben pedig ehhez képest jóval kevesebbet, 167 ezret, tehát 447 ezerről 167 ezerre csökkent a bűncselekmények száma, 279 ezerrel kevesebb bűncselekményt követtek el. Így csökkent természetesen a szándékos befejezett emberölések száma is, sok más bűncselekményé is.

Amikor az Ipsos nevű nemzetközi cég felmérést készített arról, hogy az emberek mennyire érzik magukat a bűnözés vagy az erőszak miatt veszélyben, mennyire aggódnak emiatt, akkor itt Magyarország szerencsére nagyon előkelő helyezést ért el, hiszen míg, mondjuk, Svédországban az emberek 58 százaléka érzi magát veszélyben a bűncselekmények miatt, Franciaországban is 24 százaléka, Belgiumban is 20 százaléka, Hollandiában is 20 százaléka, de még Ausztriában is 18 százaléka, Nagy-Britanniában 16 százaléka, addig Magyarországon az emberek 4 százaléka nyilatkozott úgy, hogy veszélyben érzi magát, hogy valamilyen bűncselekmény vagy erőszak áldozata lesz.

Tehát még ennek a francia cégnek a nemzetközi felmérése is, ami világszinten egyébként 26 százalékra hozta ki azok arányát, akik félnek attól, hogy valamilyen bűncselekmény áldozatai lesznek, a világon minden negyedik ember fél attól, hogy erőszak vagy bűncselekmény áldozata lesz, Magyarországon pedig az emberek 4 százaléka, tehát minden 25. ember fél attól, hogy bűncselekmény áldozata lesz. Azt hiszem, ez olyan eredmény, amely nehezen elvitatható, és az emberek a mindennapjaikban is érezhetik ennek a pozitív hatásait.

Az embercsempészek reintegrációs őrizete. Többen felvetették, több félinformáció hangzott el ezzel kapcsolatban, vagy azt mondom, inkább féligazság, de a baloldalnak szokása is, hogy nem fejti ki az igazság minden részét, ezért engedjék meg, hogy erre is pár mondatot szánjak! Egyrészről Magyarország az az ország, amely betartja az európai és a magyar jogszabályokat, és a határon megállítja az illegális migránsokat, nem engedi be őket az országba, elfogja az embercsempészeket, és lefolytatja velük szemben az eljárásokat.

Ezt a többi európai ország nem teszi meg olyan mértékben, mint Magyarország, hiszen mi minden esetben ezeket megtesszük, nem engedjük, hogy átgyalogoljanak Magyarországon, hanem feltartóztatjuk őket a déli határon. Ezt 160 ezer esetben sikerült is megtenni az idei évben. Ha ezeket az embereket az Európai Unió legkülső határánál, a görög vagy a bolgár határon, a Törökországgal szomszédos görög és bolgár határon megtették volna, akkor nem igazán érkezett volna ember a szerb-magyar határhoz, mert már réges-rég egy másik európai uniós országban megállították volna őket.

Mi tehát felléptünk az embercsempészek ellen, felléptünk az illegális migráció ellen. Ennek következtében odáig jutottunk, hogy a magyar börtönökben már minden nyolcadik rab embercsempész volt. A legmultikulturálisabb közeg Magyarországon nem a Soros-egyetem volt, hanem a börtönök, hiszen itt hetvenféle ország állampolgárai voltak, amivel még Soros György sem büszkélkedhet egyik szivárványos konferenciáján sem valószínűleg. Ez a helyzet alakult ki.

Ez egyrészről óriási többletköltséget, milliárdos léptékben mérhető többletköltséget okozott, hiszen egyrészről helyet foglalnak a börtönökben, másrészről speciális étrend, speciális kultúra, nem beszélnek magyarul, nagyobb az agresszivitás veszélye, sokkal nehezebben kezelhetők, mert más kultúra, más napirend, más étkezés, más beosztás, más vallás  sokkal nehezebb volt , egymás közötti konfliktusok, egyes népcsoportok közötti konfliktusok. Ez egy nagyon nehéz feladatot jelentett a büntetés-végrehajtásnak, többletköltséget is jelentett, másrészről pedig egyre zsúfoltabbá váltak a börtönök.

Emlékszünk arra pár évvel ezelőtt, hogy milliárdokat húztak ki a magyar adófizetők zsebéből Magyar György és társai, akik a börtönök túlzsúfoltságára hivatkozással pereket indítottak, és Magyarország után elmentek Strasbourgig, és utána milliós kártérítésekkel a zsebükben távoztak el a börtönökből a büntetésük letöltése után a bűnözők. Tehát még a végén ők jártak jól, mert milliókat kerestek azzal, hogy bűnöző életformát folytattak, és ráadásul legálisan kapták ezeket az összegeket a végén. Ugye, itt tízezres nagyságú perekről és több milliárdos nagyságú összegekről van szó évente. Volt olyan év, hogy 2 milliárd forintot kellett kifizetni. Éppen ezért volt fontos, hogy ezt a túltelítettséget megszüntessük.

Mi mindenkinek felajánlottuk, hogy a saját országa vegye át, és a saját országában töltse le a büntetését. Egy része szomszédos országban, más része európai uniós országban, megint más része Európán kívüli országban, de egyetlenegy ország sem vette át a saját állampolgárait, hogy náluk töltsék le a büntetésüket.

Miért a magyar adófizetők fizetik az osztrák állampolgárságú, a német állampolgárságú, a belga állampolgárságú embercsempészek fogva tartásának költségeit? Miért mi vagyunk azok, akiknek állni kell ezt a számlát más országok helyett? Nem vettek át senkit, nem vettek át egyet sem. Akik most esetleg kritikát fogalmaztak meg, azok se vették át a saját állampolgáraikat, hogy akkor jó, náluk ülik le a saját börtönükben.

Kértük, hogy akkor kapjunk erre, a költségeinkre fedezetet, kapjunk fedezetet egy új börtön építésére, hiszen annyi rab volt már, több ezres nagyságrendben mérhető összességében, ráadásul hosszú büntetések, ötéves büntetések is lehetnek, hogy legyen meg a fedezetünk erre; ezt sem kapta meg Magyarország. Tehát sem nem vették át a rabokat, sem nem fizették ki a rabok fogva tartási költségeit.

Ezután döntött úgy a magyar kormány, hogy minden magyar állampolgárságú embercsempész továbbra is bent marad a börtönben, senki nem kerül ki, aki magyar állampolgár, a külföldi állampolgárok közül pedig aki kimegy, annak 72 órán belül el kell hagyni az ország területét, a büntetése nincs elengedve, abban a pillanatban, ha újra Magyarország területére lép, a legszigorúbb körülmények között megy vissza a börtönbe.

Viszont hogyha nem léptük volna ezt meg, akkor újra milliárdokat kellene fizetnünk az itt ülő embercsempészeknek azért, mert azt mondják, hogy túlzsúfoltak a börtönök, és a többi magyar rabnak is fizetnünk kell, akik nem embercsempészek, mert nekik is túlzsúfolttá váltak a börtönök.

(15.10)

Ha Brüsszel bármilyen számlát a határvédelemmel kapcsolatban kifizetne, sokkal előrébb lennénk, de a határvédelmet nem hajlandó támogatni anyagilag, ezzel szemben az NGO-kat, akik a migránsokat segítik, őket viszont nap nap után támogatják.

A dohányzás kapcsán a Jobbik javasolta a svéd modellt. Nem tudom, megérie nekem írásbeli válaszokban részletes válaszokat adni képviselőtársaimnak, kifejtettem Lukács képviselő úrnak, hogy a svéd modell enyhébb szabályozást tartalmaz a dohányzás kapcsán, mint a magyar modell. Ha bevezetnénk a svéd modellt, azzal enyhébbé tennénk a szabályozást. Dohányiparpártibb lenne a magyar szabályozás akkor, ha a svéd szabályozást vezetnénk be. Előrébb tartunk az egészségvédelemben, mint a svéd modell, úgyhogy szerintem néha érdemes meggondolni, hogy ki mit mond, és nem feltétlenül egy külföldi ország jobb, mint a magyar, de úgy látom, a Jobbikra is átterjedt ez a liberális, általános tulajdonság, hogy mindig a külföldi jobb, a magyar a rosszabb, még akkor is, amikor a magyar a jobb.

A bűnözési számokról elmondtam, hogyan csökkentek a bűncselekmények. Jámbor képviselő úrtól pedig felháborító és arcpirító, amikor Antifa-támogatóként, drogliberalizátorként és általában is az anómiás életformával szemben elnéző személyként itt a rendőröket még ő vonja kérdőre, miközben, amikor a rendőrök a törvényeket betartatják egyes esetekben, ő fizikai erőszakkal ellenáll, vagy ilyen ellenálló akciókat szervez, ezekkel egyetért, amikor politikustársaival ők állnak ellen a rendőröknek. Nem lehet egyszerre ellenállni a rendőrök jogszabályokat betartó magatartásának és a jogszabályok minél erélyesebb betartását követelni a rendőröktől a parlamentben; ez a kettő nem fér össze. Jámbor képviselő úr bölcsebb lett volna, ha ehhez a vitához inkább hozzá sem szól.

A WHO kapcsán szeretnék mindenkit biztosítani arról, hogy természetesen semmilyen döntési kompetenciát Magyarország a WHO-nak nem fog átengedni, ami bármilyen járványkezeléshez vagy egyébhez szükséges, ezeket Magyarország továbbra is gyakorolni fogja.

A déli határon levő tűzparancs és hasonlók kérdése: erről is már többször beszéltünk itt a parlamentben. A határt meg kell védeni a kerítéssel, az ott szolgálatot teljesítők felhatalmazásával. Természetesen a saját védelmükben használhatnak fegyvert, de szerintem nem az a jó irány, ha arra ösztönözzük a magyar rendőröket, a magyar határvadászokat, hogy tűzpárbajokat vívjanak a magyar déli határon.

Az fontos, hogy megvédjük a déli határt az illegálisan belépni szándékozóktól, fontos, hogy az önvédelem lehetőségét teljes mértékben biztosítsuk, de ha elkezdődik az, hogy folyamatos tűzpárbajok lennének a magyar déli határon, óhatatlanul ahhoz vezetne, hogy magyar rendőrök is megsérülnének, vagy még tragikusabb következménye lenne.

Az illegális migráció szervezőinél jól látjuk, hogy ez most már egy eléggé afgán dominanciájú bűnözői hálózat, ahol mindig lesznek újabbak és újabbak, akik az előzők helyére kerülnek, de a magyar emberek életét, legfőképpen pedig a határon szolgálatot teljesítő rendőrök életét a magyar határon meg kell védenünk, ezt nem tehetjük kockára. Ha az Unió egyszer kimondaná, hogy nem fogadja tárt karokkal a migránsokat, sokkal nagyobb visszatartó erő lenne, de Brüsszelben erre hiába várunk.

Egy javaslatot viszont, ami elhangzott, mindenképpen szeretnék elutasítani a leghatározottabb mértékben, ami a Jobbik részéről elhangzott, hogy a magyar állami tb-kasszából a magánellátásban fizessük ki az emberek kezelését. A magyar egészségügy képes arra, hogy ellássa az embereket. A megfelelő ágyszám, a megfelelő orvosszám megvan, több mint 3 ezerrel nőtt a dolgozó, működési engedéllyel rendelkező orvosok száma.

A Jobbik javaslata a klasszikus SZDSZ-es, HospInvest-es modellt hozná ide, hogy a magyar állami tb-kasszából a magánszolgáltatók profitját biztosítsa Magyarország. Ezt mi nem fogjuk elfogadni. Sajnáljuk, hogy a Jobbik odáig jutott, ahol egykor az SZDSZ volt  Horváth Ágnes és Kóka János, azt hiszem, most tapsolnak örömükben, hogy itt a Jobbik hozza elő az ő javaslatukat , hogy a magyar állami kassza a privát szolgáltatóknak teremtsen forgalmat, és így biztosítson profitot.

Kérem tisztelt képviselőtársaimat, még egyszer fontolják meg, hogy támogatni tudjáke ezt a javaslatot, mégiscsak az ápolók esetében egy második lépcsős, érezhető léptékű béremelésről dönthetünk ebben a javaslatban, erősíthetjük a déli határ védelmét, mindenkinek a közbiztonságát.

Kérem, aki ezeket az értékeket fontosnak tartja, azt nézze, ami összeköt minket, ne azt, ami szétválaszt, azt nézze, amit támogathat, és ne azt, amiben esetleg kritikája van. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok soraiban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage