DR. APÁTI ISTVÁN, a Mi Hazánk képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! Engedjék meg, hogy azzal kezdjem  anélkül, hogy bárkit a személyében akarnék megsérteni , hogy a legtöbb eddigi felszólalás teljesen hiteltelen volt ebben a vitában, hiszen az előttem felszólaló képviselők többsége minden politikai és legtöbbször erkölcsi alap nélkül fogalmazta meg az álláspontját.

Ennek egyszerű oka van. A Fidesz-KDNP megszólalói úgy tesznek, mintha ellenzékben lennének, vagy még gyakrabban az ellenzék ellenzéke szerepét játsszák itt el a parlamentben, míg a baloldali, illetőleg szélsőbaloldali pártok részéről felszólalók pedig úgy tesznek, mintha soha egyetlen percig sem irányították volna ezt az országot, és nem lenne felelősségük abban, hogy 33 év után ide süllyedtünk, ahová. Akinek nem inge, természetesen ne vegye magára. Na, de hát azért, ha jól számolok így fejben villámgyorsan, akkor a baloldali pártok legalább három cikluson keresztül irányították vagy vezették félre ezt az országot és a magyar nemzetet, a Fidesz pedig még hosszabb ideje regnál, és gyakorlatilag az elmúlt 13 évben  kisebb megszakítással  kétharmados felhatalmazással gyakorlatilag teljhatalmat, totális hatalmat gyakorolt ebben az országban. Mindegyikőjüknek volt bőven ideje arra, hogy bizonyítsanak, tisztelt képviselőtársaim. Hát bizonyítottak is, csak nem úgy, ahogy szerettük volna. Közös, nem egyenlő mértékű, de mégis valamilyen szinten közös a felelősségük abban, hogy ez az ország idáig süllyedt, és ez látszik a 2022-es költségvetés zárszámadásán is.

E tekintetben is azt látjuk, hogy egyedül a Mi Hazánknak van erkölcsi és politikai alapja ahhoz, hogy éles kritikát fogalmazzon meg. Ennek pedig egyszerű az oka: egyedül  talán még néhány volt képviselőtársamat leszámítva, akik egy hajdan jobb sorsra érdemes pártban élik végnapjaikat, politikai végnapjaikat  mi nem voltunk még kormányon, mi nem voltunk még egyedül döntéshozó pozícióban. A Mi Hazánkat tehát a legnagyobb rosszindulattal sem lehet azzal vádolni, hogy megvolt ugyan a bizonyítási lehetősége, de ezzel rosszul élt, félrevezette, becsapta a magyar embereket. Ebből a szempontból is vizsgáljuk ezt a törvényjavaslatot, tisztelt képviselőtársaim.

Ennek kapcsán is azt látom, hogy abszolút szélsőséges álláspontok fogalmazódnak meg. A baloldal  benne a balközéppel és a szélsőbaloldali pártokkal  azt állítja, hogy mindenért a kormány a felelős, és a külső körülmények nem, vagy csak csekély mértékben játszanak szerepet például a két legnagyobb ellenség, az infláció és az államadósság alakulásával kapcsolatban. Ez nyilvánvalóan egy szélsőséges álláspont.

A kormány szélsőségessége pedig abban mutatkozik meg, hogy azt állítja, hogy ő csak a külső körülmények áldozata, az inflációról, az államadósságról nem tehetnek, hiszen ők nagyon jól végezték a munkájukat, mindent kiválóan csináltak, minden döntésük helytálló, vagy a döntéseik többsége, no de hát a külső körülmények. Erre szoktam azt mondani, hogy ez ugyanaz, mint amikor egy focistának nem megy a játék, akkor hivatkozik mindenre, a páratartalomra, a pálya talajára, csak a saját képességeinek a hiányosságait nem veszi figyelembe.

Ez a kormányzati álláspont is egy szélsőséges álláspont, és nagyon jó, hogy a Mi Hazánk egy kiegyensúlyozott állásponttal tud ebben a vitában megjelenni. Az indokok vegyesek, tisztelt képviselőtársaim, hiszen valóban van szerepe, hatása az inflációban az ukrán területen zajló orosz-amerikai háborúnak, valóban van szerepe a Covid áthúzódó hatásának, de azért itt már óvatosabban kell fogalmazni, hiszen valljuk be, nem volt még olyan régen 2020 és 2021, hogy itt a Covid nevű irányított világprojekt kapcsán  amely egyfajta próbaüzeme volt az új világrend megteremtésének, vagy annak egy fontos eleme  azért önök kormányzati hatáskörben hoztak olyan észszerűtlen, a józan paraszti ésszel szembemenő és nagy károkat okozó tilalmakat, korlátozásokat, amelyek a 2022-es költségvetésben is megjelentek, és éreztették hatásukat mind a mai napig.

Ha megnézzük azt, hogy önök a 2022-es költségvetési évre 3 százalékos inflációval terveztek, és 14,5 százalék lett belőle, akkor itt befejezhetném a mondandómat, megihatnám ezt a pohár vizet, ami a jobb kezem felől van, és nyugodtan helyet foglalhatnék. Azért a 3 százalék és a 14,5 között többszörös eltérés van. Ez már önmagában is indok lenne komoly személyi konzekvenciák levonására. Az, hogy 2022-ben a háztartási energia ára 21,6 százalékkal, az élelmiszerek ára 26 százalékkal emelkedett, az önmagában felháborító, főleg az utóbbi adat, hiszen kiváló adottságokkal rendelkező, alapvetően mezőgazdasági beállítottságú országban élünk.

Az is rémisztő, tisztelt államtitkár úr, hogy 2022 novembere óta nálunk a legnagyobb, a legmagasabb az infláció az egész Európai Unióban. Az is felháborító, hogy a 2022-es év áthúzódó hatásainak eredményeként idén szeptemberben azt láttuk, hogy már csak nálunk van két számjegyű infláció a 27 EU-s tagállam közül. Azért ezek meglehetősen nehezen magyarázható tények, mint ahogy az a kijelentés is, amely a Mi Hazánk Mozgalom iránti elfogultsággal aligha vádolható Matolcsy Györgytől származik, miszerint az inflációt legalább 3-4 százalékkal növelte az ársapkák bevezetése.

Persze ezt le lehet tagadni, és látható ebben egy óriási politikai, személyi meg szakmai ellentét az MNB és a kormányzat között. Még egyszerűbben lefordítva, a két erős ember, Orbán Viktor és Matolcsy György között a régi nagy barátság valószínűleg megszűnt, megtört vagy legalábbis rossz irányba változott. Na, de hát e két ember közötti viaskodásnak  most nem akarok erősebb kifejezéseket mondani, azért mégiscsak a parlamentben vagyunk, és itt mond az ember vezérszónoklatot, ezért próbálom visszafogni magam, hogy milyen méregetések közepette , tehát két ember egymás méregetésének a következményét 10 millió magyar ember viseli és 10 millió magyar ember issza meg ennek a levét.

Önök sok esetben, amikor nehéz helyzetbe kerülnek, főleg az infláció kapcsán, akkor mutogatnak az Európai Unióra. Akkor hadd mondjak önöknek néhány példát azzal kapcsolatban, hogy hogyan tehették volna könnyebbé a magyar emberek vagy a magyar vállalkozások életét! A nálunk is rosszabb helyzetben lévő Bulgáriában 2024 decemberéig a kisvállalkozásoknak nem kell áfát fizetniük. Önök miért nem segítenek így legalább a mikrovállalkozás kategóriájába tartozó sok százezernyi magyar vállalkozónak? Hiszen nem a multik, hanem ezek a többségében tisztességes magyar vállalkozók biztosítják a munkahelyek és a munkabérek nagy részét. Vagy Lengyelországban meg tudták oldani, hogy 6 hónapig az élelmiszereket áfamentessé tették. Önök meg ehhez képest egy nagyon szűk körű kedvezményt biztosítanak a magyar emberek számára, és mivel nem elég tág ez a kör, gyakorlatilag az történik, hogy néhány élelmiszer árát befagyasztották az ársapkák kapcsán, más élelmiszerekben pedig ez sokszorosan megjelent.

Azzal együtt, hogy nagyon érdekelne rajtam kívül még sok millió magyar embert többfajta számítási módszer, hogy abban a képzeletbeli virtuális fogyasztói kosárba milyen termékeket raknak bele önök, mert hogy egyébként nem 26 százalék volt a valóságban az élelmiszer-infláció 2022-ben, arra elképesztő nagy összegben mernék fogadni. Idén ebben a hónapban is volt olyan, amikor csak egy adott hónapban 44 százalék volt, ugyanis a magyar emberek többsége azt tapasztalja, hogy a leggyakrabban vásárolt élelmiszertípusok körében szorzószámokban lehetett, vagy legalábbis több tíz százalékban lehetett mérni az infláció valós mértékét. Hát, ha a fogyasztói kosarat úgy rakják össze, úgy állítják össze, hogy abban a mindennapi életvitelhez, akár a biológiai létfenntartáshoz, hogy így fogalmazzak, nem feltétlenül szükséges termékek vannak benne, akkor persze ki lehet ilyen bűvésztrükkel hozni ezeket a számokat.

Pár héttel ezelőtt elmondtam, abban is biztos vagyok, hogy decemberre, ha belepusztulunk, akkor is egy számjegyű lesz az infláció. Teljesen mindegy, hogy mi a valóság, önök majd kibűvészkedik, hogy legalább 9 százalékot kihozzanak. Mindenképpen egy számjegyű lesz a vége, mindegy, hogy mi van a valóságban. De attól még a magyar emberek pénztárcájában nem fog több pénz maradni a hó végén.

(10.50)

És hát, fogalmazzunk kellően nyersen és nyíltan, tisztelt képviselőtársaim! Legalábbis szerintem tegyen így mindenki, aki legalább egy kicsit komolyan gondolja, hogy konzervatív, jobboldali értékeket vall. Az elmúlt 33 év eredményeként  erre az elmúlt 13 év különösen ráfűtött  minden korábbinál durvább kasztrendszer alakult ki Magyarországon. Ha azt nézzük, hogy egy nemzetgazdasági nettó átlagkereset többszörösét is akár  nagyon ritka ez  hány magyar fiatal tudja megkeresni, de még a nemzetgazdasági nettó átlagkeresetnek a többszöröséből is teljesen esélytelen, hogy önálló lakása lesz, hogy családi házat tud építeni, vagy akár egy jelentős mértékű felújításba bele tud kezdeni, ha esetleg jelentős szülői segítség mellett meg tud vásárolni egy ingatlant. Hogy egyik társadalmi rétegből a másikba, hogy csak eggyel följebb tudjon lépni, arra teljesen esélytelenné vált. Nagyon komoly szülői háttérrel kell ahhoz rendelkezni, vagy nagy szerencsének kell bekövetkeznie az életben  például jóban lenni a miniszterelnök úrral, mint ahogy történt ez Mészáros Lőrinccel is, aki sűrűn fohászkodott az Úrhoz, és aztán megismerkedett miniszterelnök úrral  ahhoz, hogy komoly előrelépést tudjon valaki realizálni. Még ha az átlag felett vannak a szellemi képességei, a szorgalma, minden rendben van, ebben a kasztrendszerben egyik rétegből a másikba lépni szinte lehetetlen. Az elmúlt 13 évnek ebben óriási felelőssége van.

Mint ahogy azt is látjuk, akár a költségvetés, akár annak zárszámadása kapcsán, a korrupció helyzete kapcsán, az energiaárak kapcsán, a mezőgazdasági termelők ellehetetlenítése kapcsán  ezekről mindjárt fogok még bővebben is beszélni , hogy amit itt koprodukcióban előállított a baloldal, és egyre nagyobb mértékben egyébként, ez tagadhatatlan, a jobbközép kormányzat, az egészen furcsa, extrém egyvelege Latin-Amerikának, a Balkánnak és Közép-Ázsiának. Valljuk be őszintén, hogy ez is rendkívül távol áll, fényévnyi távolságra van az igazi keresztény-konzervatív  ha most a klasszikus politikai skálát nézzük , jobboldali értékektől. Ez a Mi Hazánk Mozgalomnak és személy szerint nekem is nagyon nagy szívfájdalmam, tisztelt képviselőtársaim.

Nézzük meg azt az ágazatot egy kicsit közelebből, ami igazából húzóágazat kellene hogy legyen, mert szilárd meggyőződésünk, hogy az rövid távon sem lesz célravezető, hogy német autóipari multiknak vagyunk az összeszerelő üzeme, meg a kínai hitelek folyósítási feltételeként meghatározott kínai akkumulátorgyárak élharcosaivá válunk. Ezzel pontosan a termőföldet, a vízkészletet tesszük mennyiségi és minőségi szempontból is tönkre, és egyébként még a vendéglátásunknak és a turisztikai üzletágnak is jelentős bevételt hozó termálvízkészletünket is tönkretehetjük, tehát egy nagyon rövid távú előnyért feláldozunk, tönkreteszünk véglegesen, hosszú évtizedekre vagy talán évszázadokra erőforrásokat.

Őszintén! Hosszú távon mi haszna lesz a magyar embereknek abból, hogy önök, mondjuk, 350 milliárd forintot adnak annak a debreceni akkumulátorgyárnak, amely nem épülne meg soha, ha önök hagynák, hogy ott népszavazás legyen? A Mi Hazánk Mozgalom többször próbálkozott népszavazási kérdések megfogalmazásával, az önök által politikailag kézivezérelt  Debrecenben ez aztán extrém erős  helyi választási bizottság mindig elmeszelte. Nem engedik, hogy a debreceniek véleményt mondjanak, mégpedig azért nem engedik, mert tudják, hogy ha a népszavazást kiírnák, azon a részvétel megfelelő lenne, érvényes és eredményes lenne, és elutasítanák az emberek az akkumulátorgyárat.

Mert miért visznek önök Debrecenbe annyi beruházást? Egyszerű: mert önök a Fidesz fővárosának tekintik Debrecent minden szempontból, és önök eleve úgy gondolkodnak, hogy a párt megbukhat, a rendszer nem  ez a logika vezérli önöket , és ha egyszer megbuknak, akkor Debrecenben tartósan, az ottani különösen erős Fidesz-hatalom miatt hosszú távon biztosított a túlélésük. Ezért áramoltatnak oda pénzt, fegyvert, paripát, energiát, nem kímélve rengeteg forrást, olyan forrásokat, amiből, mondjuk, a magyar termelők, főleg a magyar családi gazdaságok és a magyar kisvállalkozók ki tudnák húzni az ország szekerét ebből az egyre mélyebb, fogalmazzunk így finoman, kátyúból.

A mezőgazdaságban 2022-ben kifizettek 1017 milliárd forint támogatást. Ez nem hangzik rosszul, de ennek 80 százaléka Csányi Sándorhoz, Mészáros Lőrinchez, az ő csatolt részeikhez és egy Somogy megyei külföldi érdekeltségű klánhoz vándorolt. Így már kicsit rosszabbak az arányok. 2027-ig, ha igazak a hírek, akkor 5000 milliárd forint támogatást lehet megpályázni. Ha ez 80 százalékban a kis és közepes családi gazdaságokhoz kerülne, akkor azt hiszem, hogy vidámabban vagy optimistábban gondolnánk a jövőre, azonban, ha ugyanez a 80 százalékos ráta megmarad, akkor azt látjuk, hogy az 5000-ből úgy 4000 milliárdot ugyanez az érdekkör fog megkapni.

További probléma, amin valahogy nem nagyon akarnak önök segíteni, hogy általában 50 százalék a támogatásintenzitás, tehát 50 százalék önerőnek kell jelen lenni. Tőkeszegény a magyar családi gazdaságok döntő többsége, tehát már eleve el sem indul a pályázatokon, hiszen tudja, hogy nem tudja az 50 százalék önerőt hozzátenni, vagy ilyen magas kamatkörnyezetben nem mer eladósodni. Ez is teljesen érthető, hiszen azokat a kamatokat azokon a felvásárlási árakon, amelyeken önök szintén nem akarnak javítani  bár ez nemcsak a Pénzügyminisztérium hatásköre, a korrektség kedvéért ezt is el kell mondani , nem lehet kigazdálkodni. Az 50 százalék támogatásnál is azt látjuk, hogy ha ezt előfinanszírozásban kell megoldani, és nem megfelelő az előleg mértéke, tehát nem adnak akár egy 100 százalékos előleget, akkor bizony már a sokadik olyan érvvel találkozunk, amelyből egy is elég ahhoz, hogy valaki ne vegyen részt egy ilyen többségében fejlesztési célú pályázaton.

És a „szegény embert még az ág is húzza” alapon, valóban, ebben teljesen igazuk van, 2022-ben rég nem látott mértékű aszály pusztította az országot, a termőterületek 80 százalékát érintette, és összesen 1,5 millió hektáron jelentettek be aszálykárt. Bár megjegyzem, hogy nem minden területen elég gyors az aszálykárok kifizetése. Talán egy ebből a szempontból kevésbé érdekes, de azért mégsem teljesen jelentéktelen területet, mondjuk, az erdőgazdálkodást hadd mondjam önöknek: általában a tárgyévet követő második évben fizetik ki átlagban  és nem feltétlenül csak a magyar hatóság hibájából, hanem az Európai Unió teljesen észszerűtlen gondolkodású döntéshozói miatt  az erdőgazdasági területekben esett aszálykárokat. Lehetséges, hogy a szántóföldi kultúrákban sem sokkal gyorsabb a kifizetés, holott itt a pénz minél gyorsabb megérkezése szó szerint életet menthet. Nem azért, mert a magyar parasztemberek mohók, meg extraprofitra törekednek. Ők nem bankárésszel gondolkodnak, ők csak nagyapáik földjén szeretnének tisztességesen megélni. Egyre nehezebb ez.

Nem tűnik ki a 2022-es zárszámadási törvényből, tisztelt államtitkár úr, hogy mondjuk, 2017-től kezdve, vagy azzal összehasonlítva, amikor egy átlagos méretű  és saját tapasztalatból is mondom, elég keserűen  gyümölcstermelő családi gazdaság, mondjuk, képes volt olyan profitot termelni szerencsésebb esetben, hogy akár abból, mondjuk, három családot, vagy kicsit fogalmazzunk közgazdásznyelven, három nagyobb fogyasztási egységet is el lehetett vagy fenn lehetett tartani, ez 2022-23-ra jó, ha egy. Ugyanis az input anyagárak elképesztően megemelkedtek, a hivatalos számítások szerint  ezek megint ugyanolyanok, mint általában az inflációszámítás, hogy mit teszünk bele a fogyasztói kosárba; ezzel szélsőségesen tudnak önök játszani  44,7 százalékos az emelkedés. Tehát átlagban 44,7 százalékkal emelkedtek a mezőgazdasági termeléshez kapcsolódó kiadások. A valóságban ez sokkal nagyobb. Hiszen itt nemcsak a munkadíjak emelkedése  ennek akár még örülni is lehet, hiszen nagyon kemény, többségében fizikai munka a mezőgazdaságban elvégzett munka, én biztos nem sajnálom senkitől, aki ezt a munkát tisztességesen elvégzi, az egyre nagyobb béreket , nem is csak ez okozott költségnövekedést, hanem különösen a vegyszerek és a műtrágyák árának emelkedése. Persze erre is rá lehet fogni azt, amire majd megint mindjárt kitérek, az energiaárak emelkedését, hiszen a műtrágya ára, és mondjuk, a gáz világpiaci ára valóban szorosan összefügg egymással.

De hadd mondjak még egy szempontot. Várunk még néhány laboratóriumi eredményre, és ha az történt, amitől tartunk vagy amire gyanakszunk, akkor országos botrányt fogunk belőle keríteni, vagy országos botrány lesz, hogy nemcsak az a probléma, hogy a vegyszer meg a műtrágya ára megemelkedett, hanem hogy milyen minőséget akarnak eladni meg adnak el a magyar parasztembereknek. Egyre több termelő keres meg engem is azzal, hogy a hatóanyag-tartalom a csomagoláson láthatóhoz képest egyharmad. Tehát 70 százalékkal kisebb a hatóanyag-tartalom, mondjuk, műtrágya esetében; az atyaúristennek nem akar a műtrágya elolvadni, felszívódni, és hasonló problémák lehetnek egyre drágább vegyszereknél is. Méregdrága mérgeknél, ha egy ilyen furcsa kifejezéssel akarnék élni. Csak itt a különböző mérési módszerek, laborvizsgálatok nem biztos, hogy a magyar parasztember érdekeit fogják szolgálni, mutatván a valóságot  hiszen mi csak az objektív valóságot szeretnénk megmutatni , hanem, mondjuk, akár a német, akár más multik érdekét kívánják szolgálni.

(11.00)

Amennyiben a laboratóriumi eredmények alátámasztják a gyanúnkat, a másodperc törtrésze alatt nyilvánosságra fogjuk hozni ezeket az ügyeket.

Aztán nézzük azokat az energiaárakat, amelyek többségben tényleg nem az önök hibájából emelkedtek. Bár azért itt az áram árával kapcsolatban érdemes óvatosnak lennünk, meg azzal kapcsolatban is, hogy 2022 februárja és 2022 nyara között  maradjunk a 2022-es évnél  mi is történt. 2022 februárjában az orosz cár és a magyar miniszterelnök bejelentette, hogy ötödáron kapja Magyarország az orosz gázt. 4,5 milliárd köbméter orosz gáz megvásárlásáról állapodtak meg, ha hinni lehet ezeknek a híreknek. Hozzátette ekkor egyébként egy korábban önöknek dolgozó, kiváló energetikai szakember, hogy őszintén kételkedik ebben az ötödnyi árban, hiszen ennyiért legfeljebb Fehéroroszország szokott kapni az oroszoktól gázt. Aztán még 1 milliárd plusz, a 4,5 milliárdon kívül plusz még 1 milliárd köbméter gáz megvásárlásáról tárgyaltak.

2022 februárjáról beszélünk, a választások előtt voltunk négy-öt héttel  persze, nyilván, a kampányüzemmód miatt ilyeneket kellett mondani , aztán azt láttuk, hogy 2022 júniusa közepére, amikor már több mint két hónappal voltunk a választások után, a magyar gáztározók kevesebb mint fele töltöttséggel rendelkeztek, mint a korábbi években. 2022. július 13-án, ha jól emlékszem, villámgyorsan le kellett kötni világpiaci áron, szinte csúcsáron 700 millió köbmétert, elvileg stratégiai tartalékot vagy stratégiai készletet. Lőtéren vánszorgó bolhás kutya legyek és ugassak, ha értem, hogy akkor miért kellett egy ilyen helyzetben a 700-ból 500 millió köbmétert eladni a szerbeknek. Tehát lehet, hogy itt megjelennek olyan érdekek, amelyek akár a titkosítások miatt vagy más okokból kevésbé érthetők, de azért ez finoman szólva sem a magyar érdekeket szolgálta.

2022 nyarára kiderült, hogy akkor mégsem olyan kedvezményes az orosz gáz, mert lényegében a holland tőzsdei árakhoz van kötve, és nem tudtunk meg nem is tudunk az oroszoktól rögzített áron, fix áron gázt vásárolni. Ekkor kezdett kiderülni a valóság minden apró részlete  hogy egy másik nagy klasszikust idézzek , és így jutottunk el tavaly nyáron az akár 1000 forint fölötti vagy 1100 forint fölötti gázárakhoz. Ugye, tudjuk, hogy 340 euró/megawattóra volt a csúcsára a gáznak, amely egyébként azóta egész sokáig meredeken elkezdett visszaesni.

Nyilván fontos a rezsicsökkentés. Tehát mi nem tartozunk azon pártok közé, akik ezt egy haszontalan vagy látszatintézkedésnek tartják, mert az is egy szélsőség, de az a másik szélsőség, az meg az önök szélsőséges véleménye, hogy ez aztán milyen egyoldalúan szolgálta az emberek érdekeit. Nyilván segített az embereknek, ez tagadhatatlan, de azért mondjuk el azt is, hogy 2012 végétől egészen tavaly nyárig általában a gáz világpiaci ára jóval alacsonyabb volt  102 vagy 110 forint körüli , mint a rezsicsökkentett ár, volt, amikor 40-50 forint volt átszámolva, egy köbméterre kivetítve a gáz ára, önök akkor is 110-ért vagy 120-ért adták. Ehhez képest azért nem nevezném annyira kedvezményesnek.

Az is kevésbé érthető, hogy most az 1729 köbméteres kedvezményes mérték fölött miért adják 767 forintért. Illetőleg arra is kérném államtitkár urat, hogy legyen szíves akár a Gazdasági Versenyhivatalnál meglévő kapcsolatait latba vetni, mert nemcsak jómagam, hanem több százezer vagy talán milliónyi magyar ember nem érti, hogy miért úgy számolják jelleggörbe meg egyéb alapon a gáz árát, amikor az 1729 köbméteres kvótán belül, annak el nem fogyasztása esetén is kiszámláznak akár 747 forinttal is az éves leolvasások után gázárat. Tehát, amikor egyértelműen még a kedvezményes árat kellene adni, vitán felül áll, hogy a fogyasztó nem fogyasztotta el a korábbi éves leolvasástól az aktuális éves leolvasásig az 1729 köbmétert, akkor is van bőr a képükön, kvázi teflonarc, hogy kiszámlázza a szolgáltató  most a szolgáltatókra mondom, hogy teflonarcúak  a magas gázárat.

Ugyanez a helyzet a villanyárnál. Elvileg 11-12 forintért megtermeli Paks, mégis azt mondják, hogy már a 36 forint is milyen kedvezményes mérték, és amikor ebben az esetben a 2523 kilowattórát elfogyasztja a tisztelt magyar választópolgár, akkor utána 70 forintot vernek a nyakába. De ez sem igaz! Ez sem igaz! Mindenki nézze meg a saját villanyszámláját itt a képviselőtársak közül, a munkatársak közül, mindenki, aki hallja ezt a vitát! Én nem nagyon találtam még olyan villanyszámlát, ahol 36 forintért kaptam volna, és ez nem az én személyes sztorim, mert nyilván engem meg minket, az itt ülőket nem vágja földhöz a villanyszámla, de azért ne felejtsük el, hogy honnan kezdtük, honnan gyüttünk, meg azt se felejtsük el, hogy nagyon sok magyar embernek ez igencsak húsba vágó kiadás. Ha megnézzük, és visszaosztjuk a számla végösszegét és az elfogyasztott mennyiséget, akkor azt látjuk, hogy havonta változó, a hatvanegynéhány forinttól az 52 forintig, a 44 forintig bezárólag itt mindenféle számok repkednek.

Ahelyett, hogy önök az orosz gáztól való függőség csökkentését valóban komolyan gondolnák, igazából akadályozzák, és mindjárt meg is indokolom. Ez egyébként főleg az Energiaügyi Minisztérium hiányosságaira vezethető vissza  azért mégse lenne helyes, ha mindent a PM nyakába varrok, tehát igyekszem igazságosan mérni a kritikát , hiszen mi vagyunk az egyetlen párt, a Mi Hazánk az egyetlen párt, amelyik a hibrid energiapolitika híve. Van helye a hagyományos energiaforrásoknak, mint ahogy természetesen mi is fontosnak tartjuk a megújuló energiaforrásokat, de Magyarország adottságai, legfőképpen beszűkült gazdasági lehetőségei miatt csak az egyik vagy csak a másik irányba aránytalanul elbillenni, az egy szélsőséges álláspont, tisztelt képviselőtársaim.

Meghirdették most önök, hogy még talán 200 ezer háztartás számára 2026. január 1-jéig elérhetővé teszik az igazi, a legjobb menekülési útvonalat jelentő napelemeknek a telepítési lehetőségeit. Amennyiben önök nem hajlandóak azt az intézkedést  az Energiaügyi Minisztériumra gondolok, de azért mégiscsak, ennek nagyon komoly költségvetési meg pénzügyi, gazdasági hatásai vannak , ha önök nem hajlandók a jogszabály erejénél fogva valamennyi 2023. szeptember 7-éig benyújtott kérelem alapján kiadott engedély érvényességi idejét 2026. január 1-jéig meghosszabbítani  így, körülbelül ezzel a megfogalmazással , akkor, amit önök 2026. január 1-jének mondanak, az valójában legkésőbb jövő ősszel le fog járni, ugyanis az érvényességi idő, az engedélyek érvényességi ideje egy év. 200 ezer, főleg tavaly benyújtott 200 ezer kérelem alapján nem lehet egy év alatt a kivitelezéseket elvégezni, ez fizikai, időbeli képtelenség, újabb áremeléseket fog generálni, és lehetetlen helyzetbe hoz rengeteg magyar családot.

Nagyon jó, hogy meghirdették a napelem-támogatási programot, csak arra hívnám fel az önök szíves figyelmét, hogy a háztartásonként 4 kilowattnyi napelemes rendszer legfeljebb egy háztartás alapszükségleteit tudja fedezni. Ha valaki levegő-levegő hőszivattyúval vagy levegő-víz hőszivattyúval akar fűteni vagy éppen hűteni, akkor ez nem lesz rá elég, ahhoz legalább ennek a kétszeresére, két és félszeresére van szükség. És a levegő-levegő hőszivattyúk eléggé elterjedtek, ezt az alacsonyabb jövedelmű honfitársaink is meg tudják vásárolni. Gyakorlatilag mindegyik alkalmas hűtésre és fűtésre, és ez az, ami az emberek mindennapjait érinti, hiszen a magyar háztartásokban az energiaköltségek 65 százaléka fűtési költség. Tehát a magyar emberek mindennapjait érintő, húsba vágó kérdésekről beszélek.

Lehet, hogy akinek magas fizetése van, erről hajlamos elfeledkezni, de végül is mégiscsak az lenne itt a célunk  gondolatom szerint és a Mi Hazánk elképzelései szerint , hogy hogyan tudjuk megkönnyíteni az emberek életét, hogyan tudjuk elérhetővé, hozzáférhetővé tenni számukra az olcsóbb vagy a korszerű energiaforrásokat, hogyan lehet leválni az orosz gázról, ami valóban rövid, közép- és hosszú távú stratégiai érdek, áramalapú fűtéssel vagy fafűtéssel.

Az utóbbit sem vetném el, hiszen azért magam is szívesen fűtök olyan eszközökkel meg olyan módszerrel, amivel a nagyszüleim is fűtöttek. Az áramtól teljesen független faalapú fűtés, amilyen irányba most alakul a világ, azért nem elvetendő, és a legnagyobb biztonságok egyikét jelenti, míg a korszerű, megújuló energiaforrásokra alapuló, áramalapú fűtési módokhoz komoly, az előbb elmondottak szerint komoly segítséget kell adni az embereknek, és az aprónak tűnő, de valójában kizáró okot képező akadályokat is illene elhárítani annak érdekében  ha már önök a nagy számok, a száraz közgazdasági adatok és számok tekintetében elég szomorú és szerény eredményeket produkálnak , hogy legalább a mindennapokat próbáljuk valahogy, valamilyen formában élhetőbbé tenni.

Önökkel ellentétben mi nem a német autóipari multik és nem az akkumulátorgyárak országává akarjuk varázsolni Magyarországot, mi a mezőgazdaságra és az élelmiszeriparra alapoznánk.

(11.10)

Mi abban hiszünk, hogy a magyar parasztemberek, a magyar családi gazdaságok által megtermelt nyersanyagokat Magyarországon kell feldolgozni és ezeket Magyarországon kell értékesíteni. Az biztos jó üzlet, csak nem nekünk, hogy a magyar nyersanyagokat kiviszik külföldre, ott feldolgozzák, a színe-javát eladják Nyugat-Európába, a gyakran daganatképző meg rákkeltő hulladékot meg visszaszállítják nekünk, szintén aranyáron. Sokszor érezzük azt, hogy ezt is csak velünk, magyarokkal lehet megcsinálni, ráadásul a saját hazánkban. Ez aztán igazán fölháborító. Csak azért említettem ezt a nagyon fontos ötletet, mert itt a baloldali felszólalóktól kritikát, savazást, fikázást, valljuk be őszintén, bőven lehetett hallani, de azt, hogy ők mit csinálnának abban az esetben, ha kormányzati felhatalmazást kapnának, arról mélyen hallgatnak, talán azért, mert ötlettelenek, illetve ők is hasonlóan, mint egy rossz focista: arra rúgnák a labdát, amerre éppen az orruk van, vagy éppen az orruk áll. A Mi Hazánk Mozgalom e tekintetben is különb tőlük: mi azt is elmondjuk, hogy mit tennénk másként, és milyen egyéb ötleteink vannak ahhoz képest, ahhoz a tévúthoz képest, amiről önök egyelőre nem akarnak letérni. Köszönöm a megtisztelő figyelmet. (Szabadi István tapsol.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage