BAKOS BERNADETT (LMP): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Miniszter Úr! A klímaváltozás már nem egy távoli fenyegetés, hanem nap mint nap láthatjuk a hatásait. Tavaly soha nem látott aszály sújtotta az országot, és az idei szokatlanul meleg ősz is azt mutatja, hogy valami nagyon nincs rendben. Az ENSZ főtitkára szerint elkezdődött a klímaösszeomlás.

Sürgősen el kellene kezdeni az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentését és az alkalmazkodást, ez azonban nem történik meg. A kormány kommunikációjával szemben Magyarország nem klímabajnok. 2014 és 2021 között 5 százalékkal nőtt a kibocsátás, miközben az Európai Unió egészében 7 százalékkal sikerült mérsékelni az üvegházhatású gázok kibocsátását.

A közlekedési ágazat fogyasztja az Európai Unióban felhasznált kőolaj 70 százalékát, és ez az Unióban az üvegházhatású gázok kibocsátásának közel 30 százalékát teszi ki. A közlekedés az egyetlen olyan szektor, ahol nem sikerült csökkenteni a kibocsátást európai szinten, és ehhez Magyarország is jelentősen hozzájárult, hiszen 1995 és 2021 között a belföldi közlekedésből származó kibocsátás közel duplájára, 85 százalékkal nőtt. Nem csoda, hiszen ebben az időszakban az ország több mint kétszer annyit költött közúti fejlesztésekre, mint a vasúti fejlesztésekre, korszerűsítésekre. 1400 km autópálya épült, miközben a vasúti infrastruktúra állapota inkább romlott. Mellékvonalakat zártak be és még az ország legfontosabb, Budapest-Hegyeshalom közti vasútvonalára sem költöttek elegendő mennyiségű pénzt, ezért most kapkodva rendelték el a felújítását.

A közösségi közlekedés és főleg a vasút fejlesztése kulcsfontosságú lenne a klímavédelmi és környezetvédelmi célok eléréséhez. Egy átlagos vonatút Európában utaskilométerenként 77 százalékkal kevesebb kibocsátással jár, mint egy ugyanolyan hosszú autóút. Az adatok azt mutatják, hogy a jól kiépített vasúti hálózat elengedhetetlen ahhoz, hogy a közösségi közlekedés vonzó alternatívát nyújtson az emberek számára, mely nagyban hozzájárul a kibocsátások csökkenéséhez.

Miniszter úr is egy nyilatkozatában elismerte, hogy a vasút forráshiányos és a pályahálózat közel felén lassújelek vannak. „Nem tudom azt mondani a kedves honfitársaknak, hogy elképesztő jó szolgáltatást biztosítunk, gyertek és utazzatok. Ezzel szemben azt tudom nekik mondani, hogy nézzétek, ez olyan, amilyen, de a miénk, és olcsón adom ezt a szolgáltatást”  így idéztem önt. Az LMP-Magyarország Zöld Pártja nem tudja elfogadni ezt a hozzáállást. A vármegyebérlet bevezetése ugyan előrelépés, de önmagában kevés, ráadásul nem is vonatkozik a helyi tömegközlekedésre. Nem elég a kedvező tarifarendszer, mellé kell tenni a jó minőségű szolgáltatást is.

Tisztelt Miniszter Úr! Mit tesz a kormány azért, hogy a vasút segítse a klímavédelmi célokat? Mikor fog csökkenni Magyarországon a közlekedési eredetű kibocsátás? Válaszát előre is köszönöm.

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage