NACSA LŐRINC, a KDNP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! Az előttünk fekvő törvényjavaslat-csomag a közlekedési ágazathoz kapcsolódó egyes törvények szükséges módosításait tartalmazza.

A törvényjavaslat központi részét alkotja a közösségi autóbérlő rendszerek szabályozása. Az elmúlt években világszerte, Európa-szerte és hazánkban is rohamos léptékben tör előre a közlekedés egyik legújabb formája, az autómegosztás, vagyis a carsharing. Az autómegosztás a közösségi közlekedés és a klasszikus autózás keveredése, mely egyfelől praktikus és kényelmes, mint az autózás, másfelől pedig az egyéni autózásnál sokkal fenntarthatóbb, klímabarátabb közlekedési alternatíva.

Mivel egy megosztott autó akár egy tucat személygépkocsit is tud helyettesíteni, zöldebbé, élhetőbbé válik a nagyvárosok környezete, mivel egy megosztott autó akár 12 tonnával csökkentheti évente a szén-dioxid-kibocsátást. Ezt ajánlom az MSZP vezérszónokának a figyelmébe, hogy ez egy zöldintézkedés, erre szeretne az MSZP most nemet mondani. Majd meghallgatjuk a többi itt nem jelen lévő párttól  Jobbiktól, DK-tól, Momentumtól, Párbeszédtől, LMP-től, hogy mit …  bocsánat itt a DK, tehát a többi párttól, hogy mit gondolnak, vagy nem gondolnak erről a kérdésről. Szerintünk a carsharing egy zöldintézkedés alapvetően, hiszen napjainkban, amikor energiaválság, háborús szankciók vannak körülöttünk, akkor az autófenntartás költségei egész Európában jelentősen megdrágultak, és kifejezetten vonzó alternatívát nyújtanak az autómegosztó szolgáltatások, amelyeknek csupán eseti használati költségei vannak.

Nem meglepő, hogy az autómegosztó szolgáltatások itthon is rohamléptekkel terjednek, a közösségi autóbérlő rendszert Magyarországon éves szinten már több mint 200 ezer fő használja. Az autómegosztás a 25-34 éves korcsoport körében a legeslegnépszerűbb, valamint a tapasztalatok alapján a rövid idejű városi bérlés a leggyakrabban előforduló felhasználási forma. Az autómegosztás elterjedése tehát praktikus, kényelmes és előnyös a felhasználók számára. Összhangban áll a kormányzat és a nemzeti oldal klímavédelmi céljaival, ugyanakkor ezt látjuk, és erről szól a törvényjavaslat is, államtitkár úr is érintette ezt, számos problémának, konfliktusnak is a forrása.

A közösségi autóval való parkolás kifejezetten nagy ellenérdeket tud okozni a kerületi önkormányzatok és a helyi lakók irányába. Az egyes autómegosztó szolgáltatások esetében probléma, hogy a közösségi autómegosztó járművei átalánydíj megfizetése ellenében szabadon parkolhatnak a fővárosi kerületekben, ám ezt eddig nem minden kerület ültette át a napi gyakorlatba. Továbbá a kizárólag lakossági parkolóhelyeken nem parkolhatnak a megosztott autók, amivel pont azok a lakók kerülnek egyébként hátrányba, akik a megosztott mobilitást választanák a saját autójuk fenntartása helyett.

Éppen ezért egyetértek államtitkár úrral, szükséges a jelenleg is működő, ugyanakkor csak részben szabályozott közösségi autóbérlő rendszerek működtetési és felhasználási keretrendszerének a továbbfejlesztése, továbbgondolása. Ezt szolgálja a parkolási szabályok, a kijelölt várakozási helyek szabályozásának módosítása, továbbá a helyi lakosság számára kizárólagosan fenntartott parkolóhelyeknek és kedvezményeknek a közösségi autóbérlő rendszer keretében üzemeltetett gépkocsikra történő kiterjesztése is.

A módosítások célja, hogy javuljanak az alternatív, fenntartható közlekedési módok igénybevételi lehetőségei. Fontos módosításról van szó véleményem szerint, hiszen az elfogadásával nagyobb rend valósulhat meg, és kiszámíthatóbb, egyértelmű parkolási feltételek lehetnek a budapesti parkolókban, különösen is a forgalmas belvárosi utcákban, ahol ez a probléma talán még fokozottabb volt.

A törvényjavaslat a közösségi autómegosztás szabályozása mellett a várakozási díj és pótdíjfizetési kötelezettség érvényesülését biztosítja a külföldi forgalmi rendszámmal rendelkező járművek esetében is. Mindannyiunk előtt van a kép, ahogy mennek Budapest vagy más nagyváros utcáiban, és teljesen tilos helyen parkolnak külföldi rendszámú autók, szlovák, német vagy akár még messzebbi országokból érkező autók, akiknek nagyon nehéz volt a bírság kiszabása, és nagyon sokszor a közterület-fenntartóknak kerékbilincset kellett alkalmaznia, de így ott maradt a tiltott helyen, akár a forgalmat akadályozva, a gyalogosforgalmat akadályozva az az autó, amely így szabálytalanul parkolt.

Továbbá lehetővé teszi a törvényjavaslat a tengelysúlymérő rendszer meghatározott adatainak közvetlen rendszerkapcsolaton alapuló lekérdezését, valamint a földútépítés-bejelentést kötelessé teszi abban az esetben, amikor az nem kizárólag az építtető tulajdonában álló területen valósul meg.

(11.40)

Én egy fontos részletet emeltem ki kicsit részletesebben, tisztelt képviselőtársaim, mert a törvényjavaslat leghangsúlyosabb részének az autómegosztó szolgáltatások szabályozását tekintem, természetesen a többi módosítás  ahogy elhangzott államtitkár úrtól  is előremutató, és továbbgondolja a mostani közlekedési, különösen az autóval történő közlekedési rendszert.

Ugyanakkor mégis azt gondolom, hogy a közösségi autómegosztó szolgáltatások egységes rendszerbe terelése és a felhasználók számára felhasználóbarátabbá és könnyebben használhatóvá tétele egy olyan fontos zöld-, előremutató és egyszerűsítő rendelkezés, hogy a KDNP-frakció a törvényjavaslatot mindenképpen támogatni fogja. Köszönöm a lehetőséget, elnök asszony. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage