DR. SZEBERÉNYI GYULA TAMÁS, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! A víziközmű-szolgáltatásról szóló 2011. évi CCIX. törvény szabályozta a víziközmű-szolgáltatás alapelveinek, ellátási feltételeinek és  tekintettel az ivóvízellátás és a szennyvízelvezetés és -tisztítás kiemelt jelentőségére  a víziközmű-szolgáltatókkal szembeni szakmai, gazdasági és jogi követelmények meghatározását. A több mint egy évtizedes tapasztalatok indokolják a törvény módosítását, a víziközmű-szolgáltatás zavartalan működése, illetve a lakosság biztonságos ellátása érdekében.

A kormányt felhatalmazó rendelkezések közül törli a víziközmű-szolgáltatás díja szerkezetére vonatkozó felhatalmazást, mivel a díjak tartalmát, illetve az abban elismerhető költségek körét, valamint a díjak lehetséges fajtáit a törvény már tartalmazza. A díj szerkezetére vonatkozó kormányrendeleti szintű szabályozás fenntartása normatakarékossági okokból tovább már nem indokolt.

Ugyancsak törölni szükséges az átadási ár szabályozása tekintetében adott kormányzati felhatalmazást, mivel a törvény átadási árra vonatkozó rendelkezései módosítása nyomán a víziközműves kapcsolódó szolgáltatás feltételeit, köztük annak díját, az érintett víziközmű-szolgáltatók a szerződéses szabadság keretei között maguk jogosultak meghatározni.

A külön díj ellenében végezhető szolgáltatások tekintetében a gyakorlati tapasztalatok alapján szükséges a szabályozandó terület szűkítése, ezáltal a víziközmű-szolgáltatók piaci viszonyokhoz jobban igazodó, rugalmasabb szabályozási lehetőségének biztosítása, amely fölött a közvetett hatósági kontroll továbbra is fennmarad az üzletszabályzatok jóváhagyására irányuló hatósági eljárás során.

A módosítás értelmében a működési engedélyek kiadhatók lennének a vagyonértékelések hiányában akkor is, ha az engedély módosítására az ellátásért felelős személyében beállt változás miatt kerül sor, és a korábbi ellátásért felelős a vagyonértékelés elkészítéséről nem gondoskodott. Erre az esetre a hivatalnak törvényi lehetőséget szükséges biztosítani arra, hogy a vagyonértékelések hiányában feltétel tűzésével, határidő tűzésével adhasson ki működési engedélyt. A határidő kitolását indokolja az a tény, hogy az integrációval érintett víziközműrendszerek esetén a vagyonértékelések hiánya nem az újonnan a települési önkormányzatok helyébe lépő magyar államnak róható fel, hanem a korábbi ellátásért felelős mulasztásából ered, továbbá a vagyonértékelések elkészítése, figyelemmel a kötelezően lefolytatandó közbeszerzési eljárásokra is, rendkívül időigényes folyamat.

Tisztelt Országgyűlés! A hatályos szabályozás szerint a 2012. július 15. napját megelőzően keletkezett üzemeltetési szerződések szövegezése a törvényben foglaltaktól eltérhet. Bár annak törvénnyel ellentétes rendelkezései nem alkalmazhatók, mégis indokolt a hatályos jogszabályi rendelkezéseknek megfelelő szerződés rendelkezésre állása, különösen a szerződés típusának egyértelmű feltüntetése mellett. Ezért indokolt a módosítási javaslat, mely szerint a 2012. július 15-ét megelőzően megkötött üzemeltetési szerződések egységes szerkezetbe foglalt módosítását 2024. december 31. napjáig el kell végezni.

A tervezet egyértelművé teszi továbbá, hogy az állami tulajdonú költségvetési szerv kezelésében lévő bérlakások és szállók üzemeltetését végző gazdálkodó szervezetnek ne kelljen víziközmű-fejlesztési hozzájárulást fizetnie, tekintettel arra, hogy egyes szolgáltatók abban az esetben is megállapítják a fizetési kötelezettséget, amikor az adott ingatlan állami tulajdonban van.

Indokolttá vált továbbá a veszélyhelyzet során kiadott rendeletek áttekintése, ugyanis a veszélyhelyzet elmúlása esetén is fennáll a törvény módosításának integrációval összefüggő indoka, ezért szükséges a vonatkozó veszélyhelyzeti rendeletekben meghatározott szabályok törvényi szintre emelése, ezzel egy időben pedig a jelzett veszélyhelyzeti rendeletek hatályon kívül helyezése.

Törvényi szinten indokolt, hogy korlátozható legyen azon műszaki és gazdasági adatok megismerése, melyek kiadása nemzetbiztonsági kockázatot hordozhat.

Tisztelt Ház! A kormány elkötelezett a jó minőségű ivóvíz-szolgáltatás fejlesztése és korszerűsítése iránt. Közös célunk, hogy minden magyar ember tiszta és egészséges ivóvízhez jusson. A víziközmű-szolgáltatásról szóló törvény hatálybalépésével megkezdődött az ágazat integrációja, amely a rendszer működését átláthatóbbá, költséghatékonyabbá tette, és szabályozottá vált a szolgáltatói árképzés is.

Az előttünk fekvő törvényjavaslat is ezen elvek mentén, ezen célok szem előtt tartásával készült, éppen ezért a Fidesz-frakció támogatja a javaslatot, és kéri képviselőtársainkat, hogy szintén támogassák. Köszönöm a figyelmüket. (Nacsa Lőrinc tapsol.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage