BEDŐ DÁVID, a Momentum képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen. Nagyon érdekes és szórakoztató, de inkább szomorú, amikor Nacsa képviselő úr felmegy a pulpitusra, és rezzenéstelen arccal hazudja azt, hogy ez a kormány az adócsökkentések kormánya, miközben a választások óta, a szűk elmúlt másfél évben húszféle adót emelt meg ez a kormány, és ötvenféle megszorítást vezetett be. Szóval, hogy is mondjam, érdekes így kezdeni a felszólalást.

Na, de nézzük ezt a konkrét törvényjavaslatot! Kezdjük azzal, hogy ennek az adócsomagnak, ami, azt gondolom, hogy ennek az országnak az egyik legfontosabb dokumentuma gazdasági szempontból a költségvetés mellett, és adózással foglalkozik, többek között érinti az áfát, többek között érinti a személyi jövedelemadót, a társasági adót, a társadalmi egyeztetésére mindössze öt, azaz öt darab nap volt. Öt napot kapott mindenki, hogy ezt a 130 oldalas, adózásról szóló dokumentumot átolvassa, értelmezze és szakmai véleményt alkosson róla.

De nemcsak ezzel az igazságtalanul szűkös határidővel volt a gond, az is jól mutatja a kormánynak a hozzáállását, hogy az előkészítő munka során született dokumentumokból semmit sem tettek nyilvánossá. Továbbá ehhez a nehezen áttekinthető salátatörvényhez semmiféle tartalomjegyzék nem született, nehogy véletlenül el lehessen benne igazodni, és akkor arról már nem is beszélek, hogy hiányoznak a törvénytervezet által érintett régi és most bevezetni kívánt új szöveg összehasonlítását segítő kiemelések, vagy hogy nem jelentették meg a jogszabályok szövegét a változtatásokkal egységes szerkezetben.

Összefoglalva tehát a kormány mindent megtett annak érdekében, hogy senki ne tudja értelmezni és érdemben átnézni a törvénytervezetet. Jól jellemzi ez az önök igazságtalan hozzáállását és embertelen stílusát.

De térjünk rá a tartalmi problémákra, mert az még lényegesebb, hiszen azokból is van bőven. Ezt a dokumentumot gyakorlatilag hívhatjuk a kiszámíthatatlanság és az igazságtalanság törvénytervezetének is, hiszen egy erős és stabil gazdaságnak az alapja épp a kiszámíthatóság lenne. De ez a kormány évente többször is belenyúl az adózási kérdésekbe, legyen szó különadókról vagy a katának az eltörléséről. Ez ellehetetlenítené a tervezés lehetőségét mind a piaci, mind a magánszereplőknél, ezzel pedig az egész gazdaságot kár éri.

A kiszámíthatatlanság mellett pedig igazságtalan is ez a tervezet, kísérletet sem tesz a kormány, hogy a magyar adórendszert igazságosabbá tegye, és segítsen azoknak, akiknek igazán szükségük van rá. Pedig azt gondolom, hogy a Coviddal és egy megélhetési válsággal sújtott országban, ahol emberek százezreinek, ha nem millióinak lett az élete hatványozottan nehezebb, ott igazán lenne mit és kin segíteni.

Tehát a törvényjavaslat előkészítésével és értékrendszerével kapcsolatban is problémák merülnek fel. Akkor nézzük meg részleteiben is a legproblémásabb pontokat!

Az átalányadózás, ami a kata helyett lett bevezetve, illetve azt akarja helyettesíteni, egyáltalán nem csökkenti érdemben az adminisztratív terheket, hiába a kétszintű adózásnak az eltörlése. További súlyos probléma, hogy igazságtalan módon gyakorlatilag adómentessé válik a vagyonkezelésbe, magánalapítványba történő vagyonátruházásból származó nyereség öt év tartás után. Ez azt jelenti, hogy ha valaki évekkel ezelőtt 3 millió forintért alapított egy kft.-t, most bizalmi vagyonkezelésbe adja, mondjuk, 15 milliárd forintért, és öt éven belül nem történik meg bevitt vagyontárgy kiadása, akkor 14 milliárd 997 millió forint nyereség adómentessé válik. Szokásához híven a Fidesz itt is azt célozta meg, hogy magánvagyonná alakuljon a közvagyon, megkárosítva ezzel az államot, azaz mindannyiunkat.

Sajnos, a problémás pontok listája itt még nem ért véget, foglalkoznunk kell ugyanis a termékimporttal is. A javaslathoz kapcsolódó indoklás szerint a közvetett vámjogi képviselő igénybevételével elkövetett adócsalások visszaszorítása érdekében a javaslat szűkíti azon esetek körét, amikor a megbízó helyett a közvetett vámjogi képviselő jogosult gyakorolni a megbízó helyett a termékimporthoz kapcsolódó levonási jogot.

Ez mind jól hangzik, de a pénzügyi kormányzat is hosszú évek óta jogsértő gyakorlatot folytat a termékimport áfalevonásával kapcsolatban, ugyanis az álláspontja, illetve a hatályos áfatörvény 120. §-a ellentétes a közösségi joggal és az Európai Unió Bíróságának döntésével is. Jelenleg a termékimport utáni áfa csak a megfizetés után vonható le, ez pedig több tízezer vállalkozásnak jelent komoly finanszírozási gondot, tehát a versenyképességüket rontja más tagállami adóalanyokhoz viszonyítva.

A termékimporton túl beszélnünk kell a jövedéki adóról is. Ahogy a felszólalásom elején is említettem, itt volt a lehetőség a kormány részére, hogy igazságosabbá tegyék az adózási rendszert, és hogy megsegítsék magyarok százezreit. Nincs szó viszont a tervezetben az üzemanyagok jövedéki adójának csökkentéséről, vagyis ennek hiányában jelentős áremelkedés várható az üzemanyagok árában. Már most is Magyarországon a legmagasabb a benzin ára, ez viszont újabb komoly terhet fog róni a magyarokra. Drágább lesz a tankolás, és közvetetten sok-sok termék ára is drágulni fog, hisz a vállalkozásoknak is nehezebb lesz, ami folytán a nagyobb költség beépül a termékek árába. Ennyit a családbarát politikáról.

Végezetül beszéljünk a reklámadóról! Ki kell mondani az igazságot: a reklámadó egy diszkriminatív különadó, tehát ellentétes az adósemlegesség elvével, éppen ezért az egyetlen helyes út lenne, hogy azt hatályon kívül helyezzük, a jogbiztonság elve is ezt követeli meg.

A Momentummal viszont nemcsak kritizálunk, hanem alternatívát is képzünk. Nézzük meg tehát, hogy milyen megoldásokkal tennénk kiszámíthatóvá és igazságosabbá a magyar adórendszert, megkönnyítve így vállalkozók és munkavállalók százezrezeinek helyzetét!

(10.10)

A kormány adópolitikája haszonelvű, propagandacéloknak és szavazatszerzési céloknak alávetett, szelektív és diszkriminatív. A mi alternatívánk ezzel szöges ellentétben áll, hisz igazságos és emberséges.

Vannak ezek az elvi különbségek. De hadd mutassam be a konkrét négy plusz egyes javaslatot, ami a Momentum adópolitikai csomagja a jelenlegi helyzetben. Elsőként és talán ez a legfontosabb: kiszámítható adórendszerre van szükség, ezért a javaslatunk az, hogy évente egyszer lehessen csak adótörvényt módosítani, azt pedig széles körű és megfelelő társadalmi egyeztetés kell hogy megelőzze.

Ezen túl: a minimálbért keresők szja-mentességben kell hogy részesüljenek adójóváírás formájában. Az alapból nehéz helyzetben lévő magyarokra még nagyobb terhet rótt a Covid és a kormány okozta megélhetési válság, így ezzel a javaslattal közvetlenül azokat lehetne megsegíteni, akiknek a legnagyobb szükségük van rá.

A Momentum továbbá megőrizné értékállóságát az egygyermekes családi adókedvezménynek, és az alacsony keresetű szülőket további támogatásban részesítené. Hisz egy igazán családbarát adópolitika nem csak a többgyermekeseket segíti, és nem csak a házasokat segíti. Emeljük a gyermekes családok adókedvezményét 100 százalékos mértékkel!

Az egygyermekes és egyedülálló szülők támogatásán túl a Momentum csökkentené a női higiéniás termékek és a pelenkák áfáját 5 százalékra a jelenlegi 27 százalékról. A csecsemőgondozás, az idős- és betegellátás költségeinek csökkentésével a javaslatunk célzottan azokat a csoportokat találja meg, akiknek a legnagyobb szüksége van rá, és ebben a válságban leginkább érzik a bőrükön: gyermekes családok, egyedülálló anyák és idősek.

A Momentum adópolitikai javaslatának utolsó pontja pedig a magántőkealapok megadóztatása. A magántőkealapok  szemben a legtöbb vállalkozással  nem társaságiadó-alanyok, ezért adózás előtti eredményüket semmilyen adó nem terheli. Az adómentesség azzal az előnnyel is jár számukra, hogy a NAV a gyakorlatban csak nagyon korlátozottan ellenőrizheti a gazdasági tevékenységüket.

Az adómentesség következtében ezen alapokban jelentős adózatlan vagyon halmozódott fel. A legnagyobb magántőkealapoknál az adózatlan vagyon jelentős részének végső forrása végeredményben nem a piaci verseny körülményei között folytatott gazdasági tevékenységből származó nyereség, hanem közpénz, amely jelentős piaci versenyelőnyt jelent a magántőkealapok és az általuk tulajdonolt cégek számára.

Ezt a piaci torzulást ki kell küszöbölni, ezért indokolt, hogy a legnagyobb, a 250 millió forint feletti induló vagyonnal rendelkező magántőkealapok tulajdonosai egy progresszív, rendkívüli adót, más néven NER-adót legyenek kötelesek fizetni vagyongyarapodásuk után. Elég a magántőkealapokkal való visszaélésekből!

Ez tehát a Momentum alternatívája és javaslata, összességében pedig magát a törvénytervezetet a Momentum nem fogja tudni támogatni. Köszönöm szépen. (Varju László és Csárdi Antal tapsol.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage