DR. FÓNAGY JÁNOS gazdaságfejlesztési minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Tisztelt Elnök Asszony! Köszönöm a szót. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! A kormány következetesen törekszik a gazdaság fehérítésére, elkötelezett a pénzmosás és terrorizmus finanszírozása elleni fellépés mellett. Az ezek érdekében korábban meghozott intézkedésekhez illeszkedik a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvény és egyes kapcsolódó törvények módosításáról szóló törvényjavaslat.

A javaslat célja, hogy koncepcionális változások nélkül, de a felügyeleti szervek és a piaci szereplők jogalkalmazási tapasztalatait figyelembe véve pontosabbá és ügyfélbarátabbá tegye a szabályozást. A tervezet egyes elemei a pénzmosás elleni nemzeti kockázatkezelési akcióterv végrehajtását is szolgálják azzal a céllal, hogy az érintett szereplők hatékonyabban tudjanak fellépni a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozásának fenyegetéseivel szemben.

Tisztelt Ház! A T/5881. számú törvényjavaslat központi eleme a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvény rendelkezéseinek módosítása.

A szabályozás piac- és ügyfélbarát átalakítása érdekében a tervezet könnyített ügyfél-azonosítási rendelkezéseket fogalmaz meg az alacsony pénzmosási kockázatú önkéntes kölcsönös biztosítópénztárak, a kockázati életbiztosítási tevékenység és az utalványkibocsátók esetében.

Szintén az egyszerűbb ügyintézést szolgálja, hogy természetes személy ügyfelek ilyen tartalmú kérése esetén kötelező legyen biztosítani az elektronikus ügyintézés lehetőségét, az ügyfél-átvilágítás online felületen keresztül történő elvégzését. A felügyeleti tapasztalatok alapján, valamint a nemzetközi előírások teljesítése érdekében a tervezet egyes ágazatok esetében a jelenleginél szigorúbb szabályokat állapít meg. A székhelyszolgáltatási tevékenység, valamint a virtuális fizetőeszközökhöz kapcsolódó szolgáltatások magasabb pénzmosási kockázata miatt szigorodnak e szolgáltatók nyilvántartására és felügyeletére vonatkozó szabályok.

A szolgáltatók belső pénzmosás elleni rendszerének megerősítése érdekében a tervezet új funkciókat vezet be és rögzíti a hozzájuk tartozó fő feladatköröket. Összhangban a nemzetközi elvárásokkal, a tervezet előírja, hogy vállalatcsoportok esetében a pénzmosás elleni csoportszintű politikákat és eljárásokat az anyavállalat határozza meg a csoport minden tagja számára. E csoportszintű politikáknak ki kell terjedniük a pénzmosás elleni tevékenységben közreműködő személyek szakmai és személyes alkalmasságának biztosítására is. A tervezet megadja a lehetőségét, hogy a szolgáltató indokolt esetben, a további bűncselekményekben való közreműködés kizárása érdekében, azonnali hatállyal megszüntesse az üzleti kapcsolatot, például felmondja a bankszámlaszerződést.

A fentieken túl a tervezet megteremti a Pmt., valamint a készpénz ellenőrzéséről szóló, egyébként új, 2021. évi XLI. törvény és a kapcsolódó európai uniós szabályozás közötti összhangot is.

Tisztelt Ház! A T/5881. számú törvényjavaslat második pillére a pénzügyi és egyéb szolgáltatók azonosítási feladatához kapcsolódó adatszolgáltatási háttér megteremtéséről és működtetéséről szóló 2021. évi XLIII. törvény, az úgynevezett Afad-törvény egyes rendelkezéseit módosítja a gyakorlati tapasztalatok, valamint a megváltozott nemzetközi előírások alapján.

Az Európai Bíróság által meghozott ítéletnek megfelelően a visszaélések elkerülése érdekében harmadik személyek csak jogos érdekük igazolását követően ismerhetik meg a gazdasági társaságok és más szervezetek tényleges tulajdonosi nyilvántartásban rögzített tényleges tulajdonosi adatait. A jogos érdeket fennállónak kell tekinteni, ha az adatigénylő és valamely tényleges tulajdonos szoros üzleti vagy hozzátartozói kapcsolatban van vagy vagyonjogi perben áll.

Az Európai Bíróság állásfoglalása szerint a pénzmosás és a terrorizmusfinanszírozás megelőzésével és az azok elleni küzdelemmel kapcsolatban álló szervezeteknek jogos érdekük fűződik ahhoz, hogy hozzáférjenek a tényleges tulajdonosokra vonatkozó információkhoz.

A tervezet pontosítja azon adatok körét, amelyeket a központi bankszámla- és széfszolgáltatási nyilvántartásoknak tartalmaznia kell az érintettek egyértelmű beazonosíthatósága érdekében.

(15.00)

Tisztelt Képviselőtársaim! Az előterjesztés szerinti törvénymódosításokkal Magyarország javítja a hazai pénzmosás és terrorizmusfinanszírozás elleni rendszer hatékonyságát, áttekinthetőségét és működőképességét.

A törvénymódosításokkal biztosítható továbbá egyes kiemelt kérdésekben a nemzetközi sztenderdeknek történő teljes körű megfelelés, alátámasztva ezzel Magyarország elkötelezettségét a pénzmosás és a terrorizmusfinanszírozás elleni harc mellett, szűkítve a hazai pénzmosás elleni rendszer támadhatóságát a nemzetközi fórumokon.

A korszerű pénzmosás elleni szabályozás és annak hatékony végrehajtása továbbra is azt a célt szolgálja, hogy megnehezítse, és ha lehet, meggátolja a gazdasági bűncselekmények hozamának tisztára mosását a bűnözők számára, és így az eddigieknél is erősebben védje pénzügyi rendszerünket és a társadalom egészét.

Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Az egyes gazdasági és vagyongazdálkodási tárgyú törvények módosításáról szóló T/5887. számú törvényjavaslat részét képező, a csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló törvény, valamint az e törvényekkel összefüggő veszélyhelyzeti szabályozás módosítását elsődlegesen a felszámolási eljárásokban felmerült gyakorlati tapasztalatok indokolják.

A törvényjavaslatban szereplő változtatások a felszámolási zárómérleg elkészítésére és a reorganizációs kérelmek benyújtására megállapított határidőre, valamint a reorganizációs és felszámolási eljárásban a leválasztás határidejére vonatkozó rendelkezéseket érintik, továbbá jogtechnikai jellegű pontosításokat is tartalmaznak.

A postai szolgáltatásokról szóló törvényt módosító rendelkezések egyes postatechnológiai változások átvezetéséhez, a megváltozott lakossági igényekhez való alkalmazkodás elősegítéséhez kapcsolódnak, technikai pontosításokat tartalmaznak a jogszabályok közötti koherencia biztosítása érdekében.

A javaslat pontosítja az Európai Unió tagállamai közötti átfutási idő megállapítására vonatkozó rendelkezést a magyarországi szakasz kezdőnapjának számítására vonatkozóan. Továbbá, mivel az illetékbélyeggel való illetéklerovás 2024. január l-jétől megszűnik, törli a postapartneri együttműködés keretében a pénzügyi intézmények által nyújtható szolgáltatások köréből az illetékbélyeg továbbértékesítését.

Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Ház! A javaslat vagyongazdálkodást érintő rendelkezései a jogalkalmazói tapasztalatokra figyelemmel egészítik ki és pontosítják az elmúlt években bevezetett jogintézményekre, a kivezetésre szánt állami vagyonnal való gazdálkodásra, illetve az állami elhelyezési célú ingatlanhasználati jogviszonyra vonatkozó szabályokat. Az egységes jogértelmezés elősegítése érdekében megújulnak, pontosításra kerülnek a vagyonjogi szabályokban használt fogalmak.

Az ingyenesen átadott nemzeti vagyon tekintetében a vagyont átadó szervezet hozzájárulásával az átadott vagyon fejlesztését szolgáló esetekben a nemzeti vagyonról szóló törvény megengedi az egyébként elidegenítési tilalom alatt álló ingatlan biztosítékul adását. A javaslat a hozzájárulás kiadásával, valamint a teher ingatlan-nyilvántartásban történő rögzítésével kapcsolatos részletszabályokat határoz meg.

A nemzeti vagyonról szóló törvény módosítása számos ponton kapcsolódik a víziközmű-ágazat átalakításához. Új vagyonkezelő kategória jelenik meg kizárólag a víziközművagyon tekintetében. A nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyonban tartandó, állami tulajdonban álló társasági részesedések között szereplő regionális víziközmű-társaságok a holdingtársaságként működő Nemzeti Vízművek Zrt.-be történő apportálására tekintettel törlésre kerülnek a mellékletből. Ezzel egyidejűleg a Nemzeti Vízművek Zrt. százszázalékos részesedése nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyonként felvételre kerül a törvény mellékletébe.

A javaslat több jogszabály vagyongazdálkodáshoz kapcsolódó rendelkezését is pontosítja, kiegészíti. A koronavírus-fertőzésre tekintettel bevezetett veszélyhelyzet megszűnését követően a Nemzeti Eszközkezelő programban részt vevő bérlők tekintetében alkalmazandó szabályokat kiegészítő javaslat szerint a bérlők lehetőséget kapnak arra, hogyha igényt tartanak rá, a moratórium ideje alatt keletkezett bérletidíj-tartozásukat a fizetési haladék hónapokban számított időtartamával megegyező számú, egyenlő mértékű havi részletekben teljesítsék.

A kulturális örökség védelméről szóló törvényt módosító javaslat adminisztratív könnyítést vezet be arra az esetre, ha a kulturális örökség részét képező állami vagyon vagyonkezelőjét jogszabály határozza meg.

Tisztelt Országgyűlés! Az egyes állami tulajdonban álló ingatlanoknak a Magyarországi Református Egyház részére történő tulajdonba adásáról szóló 2017. évi XXXI. törvény módosításának célja a makói kézilabda-munkacsarnok Magyarországi Református Egyház részére történő ingyenes tulajdonba adása. A tulajdonba adással biztosítható a kézilabdamunkacsarnok-fejlesztési program keretében megvalósult makói kézilabda-munkacsarnok hosszú távú gazdaságos működtetésének biztosítása.

Tisztelt Országgyűlés! Az önök előtt fekvő törvényjavaslat Budapest-törvény-módosításának elsődleges célja, hogy a Budai Palotanegyed és a Budai Várnegyed, valamint a Citadella-erőd rekonstrukciós célú állami beruházásai során a beruházás műszaki nyomon követhetőségének érdekében az építtető kötelezően használja az építményinformációs modellt, az úgynevezett BIM-alapú rendszert.

A javaslat előírja, hogy a beruházó a kivitelezési árak ellenőrzéséhez költségszakértőt vegyen igénybe. Az építményinformációs módszer bevezetésével gyorsabb, naprakész, jól dokumentált, és 3D formában is vizualizált információk állnak majd rendelkezésére a Budavári Palotanegyed és a Citadella fejlesztési projektjei aktuális állásával kapcsolatban.

Ez a technológia továbbá lehetővé teszi azt is a tervező és a kivitelező szakemberek számára, hogy valós időben ugyanazon központi platformon dolgozzanak együtt, továbbá az épületüzemeltetés során költségcsökkentő hatást is eredményez. Ennek az építményinformációs modellnek az előnyei már a tervezés-kivitelezés folyamatában is jelentkeznek, de a rendszer előnye leginkább az üzemeltetés-fenntartás időszaka során jelentkezik. A létrehozott digitális modell keretében a karbantartási, felújítási munkák sokkal jobban tervezhetők, hiszen minden releváns információ egy adatbázisban van.

Tisztelt Ház! A törvényjavaslat másik módosításának, a költségszakértő általános, kötelező bevezetésének célja a Budavári Palotanegyed és a Citadella rekonstrukciós beruházásainál a költségmegtakarítás. Mivel a beruházások esetében jelenleg is az ÉMI Nonprofit Krt. látja el az általános műszaki ellenőri, lebonyolítói feladatokat, ezért a beruházói érdek azt kívánja meg, hogy a projekt részleteivel, előrehaladásával már egyébként is tisztában lévő műszaki ellenőr a releváns információk birtokában lássa el a költségszakértő feladatait is, amely így további költségmegtakarítást jelent a beruházások esetében.

Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! A nemzeti Hauszmann-program keretében a Várkapitányság a Budavári Palotanegyed századfordulós állapotát állítja helyre. A második világháború pusztítása és a kommunizmus tudatos rombolása után a városrész most az újjászületés korszakát éli. A fejlesztések az előre lefektetett ütemezésnek megfelelően haladnak, tovább épül és szépül Budapest és az ország egyik ékköve.

(15.10)

A cél tehát ennek az információs rendszernek és a költségszakértő általános, kötelező bevezetésével a Budai Palotanegyed és a Budai Várnegyed, valamint a Citadella-erőd rekonstrukciós célú állami beruházásai során további költségcsökkentés elérése.

Tisztelt Országgyűlés! Mindezek alapján kérem, hogy a T/5581. és T/5887. számú törvényjavaslatokat megvitatni, a törvényjavaslatokban megfogalmazott szabályozási szándékot támogatni szíveskedjenek. Megtisztelő figyelmüket megköszönöm, elnök asszony türelmét is megköszönöm. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypárti oldalon.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage