DR. SZEBERÉNYI GYULA TAMÁS, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Országgyűlés! Az előttünk fekvő törvényjavaslat, a T/5881. számú, a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvény és az egyes kapcsolódó törvények módosításáról, valamint a pénzügyi és egyéb szolgáltatók azonosítási feladatához kapcsolódó adatszolgáltatási háttér megteremtéséről és működtetéséről szóló 2021. évi XLIII. törvény vonatkozásában tartalmaz módosításokat.

A módosítások célja a felügyeletet ellátó szervek és a piaci szereplők gyakorlati tapasztalatai alapján a nemzetközi sztenderdekhez való teljes körű igazodás érdekében, valamint a nemzeti kockázatértékelés felülvizsgálata eredményeképpen megfogalmazott intézkedésekről szóló akcióterv alapján szükségessé vált módosítások végrehajtása a törvények koncepcionális átalakítása nélkül. A javaslattal Magyarország javítja a hazai pénzmosás és terrorizmus finanszírozása elleni rendszer hatékonyságát, áttekinthetőségét és működőképességét. A törvényi módosításokkal biztosítható továbbá egyes kiemelt kérdésekben a nemzetközi sztenderdeknek történő teljes körű megfelelés, alátámasztva ezzel Magyarország elkötelezettségét a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása elleni harc mellett és szűkítve a hazai pénzmosás elleni rendszer támadhatóságát a nemzetközi fórumokon.

A korszerű szabályozás és annak hatékony végrehajtása továbbra is azt a célt szolgálja, hogy megnehezítse és ha lehet, meggátolja a gazdasági bűncselekmények hozamának tisztára mosását a bűnözők számára, így az eddiginél is erősebben védje a pénzügyi rendszerünket és a társadalom egészét. Egyes módosítások ugyan adminisztratív többletfeladatokat generálhatnak a törvény hatálya alá tartozó szolgáltatók számára, ezek azonban arányosak és mindenképpen szükségesek a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása elleni rendszer hatékonyságának megerősítése érdekében.

A törvénytervezet javasolt módosítása korlátozza a tényleges tulajdonosi adatok hozzáférhetőségét. Ezzel a változással ugyanakkor az Európai Bíróság személyes adatok védelmét figyelembe vevő ítéletét követi. A javaslat biztosítja a törvény ügyfél-átvilágításra vonatkozó egyes rendelkezéseinek kiigazítását azok szolgáltató és ügyfélbaráttá tétele érdekében, valamint a felügyeleti tevékenységre, eljárásrendre és intézkedésekre vonatkozó egyes részletszabályok módosítását, amelynek eredményeképpen a jelenleginél is hatékonyabb végrehajtás valósulhat meg. Rendelkezik a szolgáltatók belső compliance-rendszerének átalakításáról, ennek megfelelően a kijelölt felelős vezető és megfelelési vezető pozíciók bevezetéséről a hatékonyság növelése és a nemzetközi követelményeknek való megfelelés miatt a megfelelő felkészülési idő biztosítása érdekében, 2024. július 1-jei hatálybalépéssel.

Az önkéntes kölcsönös biztosítópénztárak, a kockázati életbiztosítást nyújtó szolgáltatók, valamint az utalványkibocsátók vonatkozásában könnyített ügyfél-átvilágítási rendelkezéseket vezet be az alacsony kockázatra tekintettel. Az ügyfél-átvilágítási intézkedések hatékonyabb végrehajtása érdekében kimondja, hogy egyes pénzügyi szolgáltatók kötelesek lehetővé tenni a természetes személy ügyfél erre irányuló döntése esetén az ügyfél-átvilágítás elektronikus formában történő teljesítését a megfelelő felkészülési idő biztosítása érdekében, szintén 2024. július 1-jei hatálybalépéssel.

A törvényjavaslat új rendelkezéseket vezet be a virtuáliseszköz-szolgáltatók nyilvántartásba vételi eljárásának szabályozására és pénzmosás elleni felügyeletének megerősítésére, a megfelelő felkészülési idő biztosítása érdekében 2024. április 1-jei hatálybalépéssel, valamint módosítja a székhelyszolgáltatók nyilvántartásba vételére vonatkozó szabályokat. A szektor jogszabályoknak megfelelő működése érdekében a tevékenység végzése a bejelentés időpontja helyett csak a nyilvántartásba vételt követően lehetséges.

A javaslat módosítja az Unió területére belépő, illetve az Unió területét elhagyó készpénz ellenőrzéséről szóló jogszabályokat. Megteremti az összhangot egyfelől a pénzmosás és terrorizmus megelőzéséről és megakadályozásáról szóló törvény, másfelől a készpénzellenőrzésről szóló 2021. évi XLI. törvény és a kapcsolódó EU-s szabályozás között.

A törvényjavaslat módosítja továbbá a pénzügyi és egyéb szolgáltatók azonosítási feladatához kapcsolódó adatszolgáltatási háttér megteremtéséről és működtetéséről szóló 2021. évi XLIII. törvényt, és a hatálybalépése óta eltelt időszak gyakorlati tapasztalatai alapján kiigazítja a központi nyilvántartásokba átadott és ott tárolt adatkörre, eltérésjelzési rendszerre és a felügyeletre vonatkozó rendelkezéseket.

Ezen túlmenően módosítja a tényleges tulajdonosi adatok hozzáférhetőségére vonatkozó rendelkezéseket a nemzetközi követelményeknek megfelelően. A törvénytervezet alapján harmadik személy kizárólag abban az esetben igényelhet adatot, ha az adat felhasználásának célját és az adat megismeréséhez fűződő, a pénzmosás és terrorizmus finanszírozása elleni küzdelemhez kapcsolódó jogos érdekét okirattal igazolja.

Tisztelt Ház! A pénzmosás olyan bűncselekmény, amely arra alkalmas, hogy más bűncselekmények útján szerzett vagyoni előnyt legálisnak tüntesse fel, ilyenformán az orgazdajellegű bűncselekményekhez hasonlít. Az ellenük való küzdelem az egyik leghatékonyabb eszköz az olyan jellegű bűncselekmények ellen, melynek sértettje nem kívánja a bűnös megbüntetését, viszont jelentős vagyoni nyeresége van az elkövetőnek. Tipikusan ilyenek a kábítószerrel kapcsolatos bűncselekmények. A kormány az Unió és más nemzetközi szervezetek törekvéseivel összhangban a lehető leghatékonyabban kíván fellépni ezen bűncselekményekkel szemben, és a jelen jogszabálytervezet is ezt a célt szolgálja, ezért a Fidesz-frakció támogatja a javaslatot, és kérem képviselőtársaimat, hogy szintén támogassák. Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypárti oldalon.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage