BAKOS BERNADETT (LMP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Rendkívül szomorú döntést hozott nemrég az Európai Parlament, amiben úgy döntöttek, hogy jelentősen felpuhítják az Euro 7-követelményeket. Ez a szabályrendszer mondja ki ugyanis, hogy az újonnan értékesített autóknak az EU-ban milyen környezetvédelmi határértékeknek kell megfelelni. Ezzel a szabályrendszerrel sikerült elérni azt, hogy az elmúlt évtizedekben az autók károsanyag-kibocsátása gyakorlatilag a töredékére csökkent, és mindeddig minden egyes új norma jelentős szigorítást hozott az előzőekhez képest; egészen idáig, merthogy az Európai Parlament felpuhította jelentősen az Euro 7 követelményeit, a végső normákat, így a végeredmény az lett, hogy gyakorlatilag szinte alig van eltérés az Euro 7 és az Euro 6 között.

Az autóipar nyert, az európai emberek tüdeje pedig veszített. Éppen azért volt szükség a kilencvenes években az Euro-normák bevezetésére, mert így az Unió rá tudta kényszeríteni arra az autógyártókat, hogy a fejlesztéseiket a károsanyag-kibocsátás csökkentésének irányába csatornázzák, gyakorlatilag enélkül valószínűleg még ma is egyre károsabb, de számukra egyre nagyobb profitot termelő autókat próbálnának meg a fogyasztóknak értékesíteni.

Azért különösen elkeserítő az EP mostani döntése, mert valójában ezzel azt mondja ki, hogy az autógyárak profitja még mindig sokkal fontosabb az Uniónak, mint a fenntarthatóság vagy az európai emberek egészsége.

Nyilván nem okozott túl nagy meglepetést számunkra az, hogy az összes fideszes EP-képviselő a felpuhítás mellett szavazott, a Fidesz ugyanis nem árul zsákbamacskát, gyakorlatilag még büszkék is arra, hogy az autóipar lobbistáiként dolgoznak valójában. Kicsit nagyobb meglepetést okozott számunkra, hogy a Momentum két EP-képviselője is a felpuhítás mellett szavazott. Szomorúan vettük azt is tudomásul, hogy egy olyan párt, amelyik elvileg a fenntarthatóságot tűzi ki a zászlajára, a génmódosított élelmiszerek után most már másodszorra inkább a nagyipari érdekek mellé állt. De legalább így mindenki számára egyértelművé válhatott, hogy zöldnek lenni egyáltalán nem alap; hogy amikor a valódi döntésekre sor kerül, akkor egyedül a zöldekre számíthatnak mindazok, akik valóban aggódnak a fenntarthatóságért.

A döntés azt is megmutatja, hogy van is miért aggódnunk. A 24. órában járunk, és az Unió vezetését, a magyar kormányt és úgy látszik, a magyar ellenzék egy részét is az autógyárak profitja aggasztja és nem pedig ez. Márpedig, ha továbbra is ez marad a fő szempont, akkor Európa fenntarthatatlan és sikertelen lesz. Fenntarthatatlan lesz, mert ha valóban tenni szeretnénk a klímaváltozás megfékezése érdekében, akkor az nem megoldás, hogy még több autót értékesítünk, legfeljebb lecseréljük elektromosra azokat. Ezt a profitjukért aggódó autógyárak kétségbeesett zöldre festési kísérleteként értelmezhetjük. A valódi megoldás az lenne, hogyha végre nem kényszerítenénk az embereket mindennapos ingázásra, hanem megteremtenénk a 15 perces településeket, ha elérnénk azt, hogy a kistelepüléseken élők és a nagyvárosokban élők is hozzájussanak minden alapvető szolgáltatáshoz 15 percen belül, illetve a megoldás része lenne az is, hogyha úgy fejlesztenénk a közösségi közlekedést, hogy az alkalmas legyen az autózás kiváltására a mindennapokban. És mivel ezt mindenki tudja, aki képes egy választási ciklusnál tovább gondolkozni, azt is tudhatják, hogy az autóiparra alapozni Európa versenyképességét a sikertelenség záloga, mivel az autóipar legerősebb évtizedei mögöttünk vannak, nem pedig előttünk.

A környezetvédelmi normák felpuhítása sajnos alig szerepelt a magyar sajtóban. Ha nem lenne zöldpárt a parlamentben, akkor még itt sem lenne róla szó, a nagyvállalati lobbi ugyanis a háttérben szereti intézni az ügyeit. Pedig a döntés drámai a közvetlen következményeit tekintve is, de még az önmagán túlmutató hatásait illetően is, ez a döntés ugyanis egyértelművé teszi, hogy a jövő évi európai parlamenti választásokon valójában két oldal fog összecsapni. Az egyik oldal az, akik úgy gondolják, hogy az európai embereknek akkor lesz jó, ha a nagytőkének, ha a nagyvállalatoknak, az autógyártóknak minél jobb az Európai Unióban. Ezt képviseli gyakorlatilag jelenleg az Európai Unió, a Néppárt, ezt képviseli a magyar kormány is és a liberális pártok is. A másik oldalon azonban azok állnak, akik azt gondolják, hogy a profitérdek soha nem előzheti az embert, hogy a fenntarthatóság igenis sokkal fontosabb az autógyáraknál. Ezen az oldalon pedig, úgy látszik, kizárólag a zöldek állnak jelenleg. Köszönöm a figyelmüket.

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage