SZABADI ISTVÁN, a Mi Hazánk képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót, tisztelt elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! A Mi Hazánk álláspontja szerint az egyre gyorsuló változásokkal teli világban a sikerhez és a fenntarthatósághoz tudásra, kreativitásra és innovációra van szükség. Éppen ezért kulcskérdésnek nem a GDP külföldi működő tőkével való növelését, hanem a valódi hazai fejlődést tekintjük. Álláspontunk szerint hazánk befektetési politikáját nem az olcsó munkaerőre épülő összeszerelő és akkumulátorgyárakra kell alapozni, hanem tudásalapú, önálló nemzetgazdaságot kell építeni. A humán erőforrásra épülő, magas hozzáadott értéket termelő ágazatokat kell fejleszteni, melyek nemcsak a külföldi piacnak hoznak hasznot, hanem a magyar embereknek is. Kiállunk hazánk versenyképességének javítása mellett, ugyanis sajnálatos módon a versenyképesség terén a többi országhoz képest egy év alatt hét helyet csúsztunk vissza. Ez intő jel kell hogy legyen mindnyájunk számára, tisztelt képviselőtársaim.

A felsoroltak miatt egyetértünk a törvényjavaslat azon célkitűzéseivel, hogy 2030-ra ott legyünk Európa legjobb 10, a világ legjobb 25 innovátor országa között. Előremutató intézkedésnek tartjuk az egyetemek, kutatóhelyek és a gazdaság együttműködését, az induló innovatív vállalkozások foglalkoztatottjai részére az értéknövekedés-ösztönzési program bevezetését, a kooperatív doktori képzéseket, a kutatók és a szabadalmak számának növelését. Tehát a célokkal igen, a megvalósítás módjával azonban több ponton nem értünk egyet.

Kifogásoljuk például azt, hogy a tudománypolitikát a kormányzati szereplők írják, ami az elmúlt évig Palkovics László, jelenleg Csák János miniszter úr elképzeléseihez igazodik. Palkovics László a 2018. évi országgyűlési választások után a Magyar Tudományos Akadémia kutatóintézet-hálózatát állami irányítás alá vonta, a 2019 nyarán létrejött Eötvös Loránd Kutatási Hálózat elnökének Maróth Miklóst nevezte ki. Itt azonban én sem mehetek el szó nélkül amellett, hogy aki Wass Albertet bántja, az a magyar lelket és szívet bántja. Aki Wass Albertet idéz, legyen az kutató, tudós vagy gyári alkalmazott, csak jó ember lehet. Ezt muszáj volt megjegyeznem, hogy ezen falak között ez is elhangozzon.

Az átszervezéssel kapcsolatban viszont a következő lenne. Az átszervezés során az MTA köteles volt a kutatóhálózatokhoz kapcsolódó mintegy 220 milliárd forint értékű ingatlan vagyonának és megközelítőleg 80 milliárd forint értékű műszerparkvagyonának használati jogát átadni. Itt azonban van egy kis gond és szeretném a tisztelt államtitkár úr figyelmét erre fel is hívni, egyben kérdés is lenne ezzel kapcsolatban. A vagyoni viszonyok rendezetlensége miatt az Alkotmánybíróság tavaly novemberben mulasztásos alkotmánysértést állapított meg, amit a kormány a mai napig nem rendezett. Kérdésem, hogy ez a vagyoniviszony-rendezés hogy áll, államtitkár úr.

Nem értünk egyet azzal, hogy a törvényjavaslat értelmében a májusban Eötvös Loránd Kutatási Hálózatról Magyar Kutatási Hálózatra átnevezett, közpénzből működő magyar intézménycsoportnak jövő évtől egyáltalán nem lesz magyar neve. Erre is szeretnénk valamiféle magyarázatot kapni.

Nem támogatjuk azt sem, hogy a kutatóhálózat élére májusban kinevezett Gulyás Balázs kezdeményezésére az irányítás egyszerűsítésének és gyorsításának ürügyén az irányító testület helyett a hatalom nagy része az elnök kezébe kerül, továbbá a csökkentett hatáskörű irányító testületből kizárják a vezetőket. Ezzel a vezetési és irányítási struktúrával, elképzeléssel sem tudunk egyetérteni. Jól érzékelhető, hogy Csák János miniszter úr aktivitása arra irányul, hogy az MTA vagyona elveszítse közpénzjellegét, közvagyonjellegét. Ezt támasztja alá, hogy a törvényjavaslat értelmében a Nobel-díjas Krausz Ferenc által vezetett, a magyar állam tulajdonában lévő kutatóközpontot az alapítványi fenntartású Semmelweis Egyetem kapná meg.

Korábbi felszólalásaimban már többször kifogásoltam, hogy a Covid idején a negyedik Orbán-kormány létfontosságú közfeladatokat és több ezer milliárd forint állami vagyont szervezett ki kormányzati káderekkel feltöltött közérdekű vagyonkezelő alapítványokba. Ezzel azt kockáztatják, hogy amennyiben az Európai Bizottsággal nem sikerül megegyezni, a kutatókat kizárhatják a nemzetközi tudományos együttműködésből, ami a magyar kutatók és hallgatók cserbenhagyását is jelentheti.

A törvényjavaslattal nem csak a SOTE jár jól. A győri Széchenyi István Egyetemet működtető alapítvány, melynek nem mellékesen Palkovics László a kuratóriumi elnöke, megkapja a járműipari tesztpályát működtető ZalaZONE Zrt.-t, de egy egervári ingatlan is ingyen kerül hozzá. A szintén modellváltó Budapesti Gazdasági Egyetemért Alapítvány megkapja magának az egyetemnek az épületét és az ingatlanon folyamatban lévő beruházások során beszerzett ingóságokat. Létrejön a Magyar Kultúráért Alapítvány, amely a Petőfi Irodalmi Ügynökség Nonprofit Kft.-vel együtt vagyonjuttatásként megkapja az Ózdon álló Digitális Erőművet és a Nemzeti Filmtörténeti Élményparkot. De a jogelőd Forum Hungaricum Nonprofit Kft. vagyontárgyai is az alapítvány tulajdonába kerülnek majd.

Szeretném egyértelművé tenni, hogy összességében a Mi Hazánk Mozgalom kiáll Magyarország versenyképességének növelése és a tudásalapú gazdaság kiépítése mellett, de ezzel a nagyon sajátos NER-es hatalomépítési módszerrel és az állami tulajdon kontroll nélküli privatizációjával nem értünk egyet. Köszönöm szépen a figyelmüket.

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage