KOMJÁTHI IMRE, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Államtitkár Úr! Őszintén örülök neki, hogy ebben a törvényjavaslatban vannak olyan momentumok, amelyekben azt tapasztalom, hogy néha nem feleslegesen koptatom a számat, amikor államtitkár úr is itt van és hallja a javaslataimat, véleményeimet, mert úgy tűnik, hogy néhány visszaköszön belőle. Én ezt külön köszönöm.

Egyébként én azt is el tudnám fogadni, hogy hasonlóan más ellenzéki pártokhoz, akik előszeretettel használják azt, hogy figyelik, a Magyar Szocialista Párt mit mond a munka világával kapcsolatban, bőszen lejegyzetelik, és aztán saját javaslatként elmondják a médiában, ha, mondjuk, a kormánypártok részéről is lenne ilyen. Én örülök neki, mert ez azt jelenti, hogy akkor a magyar munkavállalók javára tudunk tenni. De sajnos nem minden esetben történik ez meg.

A Magyar Szocialista Párt azt szeretné elérni, hogy a munkavállalók egészségét, biztonságát fenyegető körülmények okozta veszély érdemben csökkenjen a munkahelyeken. A rákos megbetegedések minősülnek a munkavállalókat fenyegető egyik legnagyobb egészségügyi kockázatnak az Európai Unióban, ahol a foglalkozással összefüggő halálesetek hátterében az esetek közel felében ezen típusú betegségek állnak.

Rákkeltő anyagok csaknem minden ágazatban előfordulnak, az építőiparban, vegyiparban, bútoriparban, textiliparban, sőt még az élelmiszeriparban is. Az egészségre különösen veszélyes és rákkeltő anyagokkal foglalkozó üzemek és technológiák megkövetelik az ott dolgozók tekintetében a kiemelt odafigyelést. A gyártás során hangsúlyt kell hogy kapjon az ilyen anyagok tárolásával, nyilvántartásával, valamint a szakszerű használattal kapcsolatos előírások betartása és betartatása. Ennek érdekében azt javasoljuk, hogy az Országgyűlés kötelezze a kormányt arra, hogy haladéktalanul vizsgálja felül a már megvalósult, illetve folyamatban lévő azon beruházások, engedélyek megfelelő megvalósítását, illetve jogszerű működését, ahol a termelés az egészségre nézve különösen veszélyes és rákkeltő anyagokkal folyik, kiemelten az akkumulátorgyárakat.

Azonban arról sem lehet megfeledkezni, hogy a munkahelyeken a törvényi előírások betartása és betartatása nem mindig zajlik zökkenőmentesen. Ennek érdekében szükségesnek tartjuk a szakszervezetek, az ágazati párbeszédbizottságok, a munkavállalók érdekképviselői, a munkavédelmi képviselők munkajogi védelmének az érdemi megerősítését. Részükre szélesebb mozgásteret kell biztosítani a súlyos munkaügyi és munkavédelmi szabálytalanságok megelőzésében, feltárásában, valamint azoknak a hatóságok felé történő jelzésében.

A kormányzat a gazdaságfejlesztés egyik meghatározó irányát az akkumulátorgyárak hazánkba való betelepítésében látja. Ebből adódóan azonnal és érdemi lépéseket kell tenni a munkavédelem és a munkabiztonság jelenlegi rendszerének megerősítésére a munkavállalók egészségének védelmében.

Viszonylag rövid időn belül ez már a többedik módosítása a munkavédelemről szóló törvénynek. Ezek a sűrű módosítások csökkentik a jogbiztonságot, növelik a dolgozók kiszolgáltatottságát, illetve azt tükrözik, hogy a kormányzat képtelen összeszedetten, átgondoltan hosszú távú stratégiát megalkotni és megvalósítani. Ez a kormányzati kapkodás a munka világában részt vevők számára, munkavállalók és munkáltatók számára sem teremti meg a kiszámíthatóságot.

A törvényjavaslat tartalmaz olyan elemeket, amelyek a munkavállalók szemszögéből nézve kedvező változásokat hoznak. Úgy tűnik, mint ahogyan említettem, hogy a kormány meghallgatta és elfogadta az MSZP néhány javaslatát.

Ugyanakkor a javaslatnak vannak olyan részei, amelyek csökkentik például a parlament ellenőrző szerepét, illetve egyes részei csökkentik az Országos Munkavédelmi Bizottság jelenlegi működési területeit. A javaslat egyik gyöngyszeme, hogy a 2022 júliusában a Fidesz által megszavazott törvény értelmében, ahol a megyéket átírták vármegyére, még mindig érkezik olyan törvényjavaslat, ahol az átvezetésekkel bajlódnak. Ezek alapján lassan másfél éve nem volt elegendő az idő, hogy mindenhonnan eltüntessék a „megye” szóhasználatot.

De ettől fontosabb és mindenképpen üdvözlendő, hogy jelenleg veszélyes technológia üzembe helyezése esetén csak munkabiztonsági szakértő járhat el. Ezt egészítik ki a jövőben a munkaegészségügyi szaktevékenységgel. Az építési munkahelyen végzett tevékenységet annak veszélyessége miatt az időben történő hatósági ellenőrzés biztosítása érdekében az építési munkahely szerint illetékes munkavédelmi hatóság részére be kell jelenteni. Ez is természetesen támogatható. Ez a bejelentési kötelezettség bővül két további elemmel: a bejelentő adatszolgálató nevével, címével, a bejelentő telefonszámával és e-mail-címével.

A hatósági ellenőrzési és tanácsadási tapasztalatok alapján szükséges a munkabalesetek kivizsgálására, bejelentésére vonatkozó rendelkezések pontosítása, szerkezeti módosítása. Ebben történik előrelépés.

A jövőben a munkaképtelenséget nem eredményező munkabaleset körülményeit is tisztázni kell a munkáltatónak  köszönjük. Jelenleg csupán azokat a munkabaleseteket kell bejelenteni, vizsgálni és nyilvántartásba venni, ahol a munkavállaló több mint három munkanapon át nem volt munkaképes, valamint a foglalkozási megbetegedést és a fokozott expozíciós eseteket.

(15.00)

A jövőben a munkavédelmiképviselő-választást a kötelezettség keletkezésének napjától számított hat hónapon belül meg kell tartani. Ahol van választott munkavédelmi képviselő, a munkavédelmi képviselő mandátumának lejártát követő három hónapon belül a munkavédelmiképviselő-választást meg kell tartani. Üdvözlendő. Jelenleg nincsen szabályozva, mennyi időn belül kell munkavédelmi képviselőt választani a tevékenység megkezdését követően, így a választás megtartása hosszú ideig elodázható. Ezen a helyzeten változtat a törvénymódosítás ezen része.

Sajnos a javaslat viszont szűkíti az Országos Munkavédelmi Bizottság működési területét. Jelenleg a bizottság az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzésre vonatkozó érdekegyeztető tevékenysége keretében többek között részt vesz a munkavédelem nemzeti politikájának, annak végrehajtását szolgáló éves intézkedési és ütemterveknek a kialakításában, értékelésében és felülvizsgálatában. A jövőben már csak részt vesz a munkavédelem nemzeti politikájának kialakításában és értékelésében.

A munkavédelmi törvényből a bírságösszeg törlése ismét egy olyan kormányzati intézkedés, amely tovább csökkenti a parlament ellenőrző szerepét, illetve tovább erősíti a rendeleti kormányzást, mely jelentős mértékben járul hozzá a jogbiztonság folyamatos csökkenéséhez és a munkavállalók egyre nagyobb mértékű kiszolgáltatottságához.

Tehát, összegezve, alapvetően támogatható a javaslat, de akkor lenne igazán támogatható, ha belekerülnének még az MSZP-nek azok a javaslatai, amelyek a munkavédelmi és munkaügyi ellenőrzések biztosítását szolgálják. Ilyen többek között a munkavédelmi és biztonsági ellenőrök létszámának növelése, mert azt gondolom, az elég beszédes, hogy 2010-ig több mint ezer munkavédelmi és munkaügyi ellenőr volt, jelen pillanatban az államtitkár úr válasza szerint háromszáz.

Azt gondoljuk, hogy ez nem elégséges a megfelelő szintű, minőségű munkavégzéshez, ahhoz, hogy a munkavállalók tényleg biztonságban legyenek. Ezért kérjük a kormányt, hogy gondolja át a munkavédelmi és munkaügyi ellenőrök számának növelését. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Kanász-Nagy Máté tapsol.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage