DÓCS DÁVID, a Mi Hazánk képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Ház! Azt gondolom, hogy bár egy nagyon kis települést vezettem, azért jó pár év alatt volt szerencsém belelátni az önkormányzati munkába és annak rejtelmeibe. Sajnos, én azt tudom közvetíteni önök felé, hogy az elmúlt 30 évnek  hiába, hogy akkor jött létre maga az önkormányzatiság  inkább a vesztesei voltak az önkormányzatok, mint a nyertesei, hiszen a baloldali kormányok alatt az eladósodás volt rájuk jellemző, most pedig a Fidesz-kormány alatt úgy néz ki, hogy a gyámkodás és a gondnokoskodás az, ami jellemző az önkormányzatokra; egyik sem túl szerencsés.

Én magam igazság szerint ennek a hányatott sorsú nógrádi kistelepülésnek a vezetőjeként azt láttam, hogy szinte egy bűvésztrükkel felérő varázslat az, hogy ha év végén az ember szeretett volna teljesen egy nullás költségvetésre kijönni, és ezt a zárszámadásnál aztán valahogy alá is támasztani, hiszen egész egyszerűen nincsenek források az önkormányzatok kezében. Azok a pántlikázott pénzek, amelyek az állami normatíva alapján érkeznek, fenntartásra sem elegendők. Éppen ezért azt gondolom, hogy nem gyám kéne az önkormányzatok fölé, hanem tisztességes finanszírozást kéne nekik adni.

Mindenekelőtt a felszólalásomat azzal szeretném kezdeni, hogy rávilágítsak arra, hogy miért is került a Ház elé ez a törvényjavaslat. Az önkormányzatok rettenetes pénzügyi állapotban vannak. Az elmúlt évek során számtalan alkalommal kellett forrásmegvonásokkal, támogatáskiesésekkel szembenézniük. Gondoljunk itt arra, amit az előttem szóló képviselők is forszíroztak, miszerint a gépjárműadónak először a 60, aztán a maradék 40 százalékát is elvonták az önkormányzatoktól. Vagy gondoljunk arra, amikor a Covid-mizéria alatt egy elfogadott költségvetés után adtak olyan többletkiadásokat az önkormányzatoknak, amelyekre egyébként nem volt forrásuk, és vettek el olyan forrásokat tőlük, amelyek a költségvetésbe be voltak tervezve.

Tehát menet közben módosították önök a játékszabályokat, ami egész egyszerűen olyan helyzetet idézett elő, miszerint nem lehetett tartani ezeket a költségvetéseket. Ezeknek a káros és negatív hatásait látjuk ma az önkormányzatoknál sok esetben. Hiszen nem arról van szó az önök törvényjavaslatában, hogy azokat az önkormányzatokat szeretnék valamilyen kontroll alá hajtani, akik mondjuk, irreálisan nagy jutalmakat osztogatnak szét, elsőként saját maguknak, hanem kollektíven szeretnék az önkormányzatokat gondnokság alá vonni, ami, azt gondolom, nem túl szerencsés, és mindjárt azt is ki fogom fejteni, hogy miért.

Itt van példának okáért a magas infláció, ami érinti a közétkeztetést, vagy akár a bentlakásos intézményeket is, de az önkormányzatok futnak az infláció után, hiszen egészen egyszerűen a normatívák nem követték az infláció mértékét. Éppen ezért az alulfinanszírozottság évről évre csak egyre súlyosabbá vált.

Ahogy említettem, a koronavírus alatt forráselvonások nehezítették az önkormányzati gazdálkodást, így egészen pontosan 150 milliárd forintról beszélünk, amit önök elvontak ezektől az önkormányzatoktól, és pont a legkisebb és a közepes méretű önkormányzatoknak okozták a legnagyobb problémát, így ők voltak a leginkább az elszenvedői ennek a döntésnek.

Önök most azért szeretnének hozzányúlni a helyi önkormányzatok adósságrendezési eljárásával kapcsolatos törvényekhez, mert tisztában vannak vele, hogy az ilyen eljárások a jövőben meg fognak szaporodni, az önkormányzatok forráshiányára és a kényszeredettségére való figyelemmel és tekintettel, hiszen azokat a vagyontárgyakat, amelyek most forgalomképtelen vagyontárgyként szerepelnek az önkormányzat vagyonában, át lehet csoportosítani forgalomképessé. Ez azt jelenti, hogy a kínnal-keservvel összerakott önkormányzati vagyon felszámolásáról van most szó, hiszen nem luxusdolgokat szokott általában egy önkormányzat felhalmozni, hanem a fejlődéséhez, a túléléséhez, a községben vagy a településen élők boldogulásához és a komfortérzetének a javításához szükséges eszközöket, ingatlanokat és javakat. Önök most ezt számolnák fel.

Orbán Viktor elhíresült kijelentése nyomán fontos hangsúlyoznom, hogy mi nem azt nézzük, amit önök tesznek, hanem inkább azt, amit önök mondanak, hiszen egész egyszerűen a mondatok és a cselekedetek ellentétesek egymással. Az ellenzéki vezetésű településeknek, különösen a kisebb falvak önkormányzatainak vért kell izzadniuk minden támogatási fillérért.

A törvényjavaslatot vizsgálva az az érzés támadhat bennünk tapasztalati úton, hogy az ellenzéki vezetésű települések esetében igyekszik a kormány egyfajta totális kontroll lehetőségének a kiépítését megteremteni, hogy a csődbiztos kijelölésének jogát a társadalmi felzárkóztatásért felelős miniszter kezébe helyezi. Erre utal az is, hogy az adósságrendező eljárás alatt és azt követően a miniszter adhat felmentést a tiszteletdíjak és a jutalmak kifizetésének megszüntetése alól. Tehát a miniszter majd eldönti, hogy ki kaphat, és ki nem tiszteletdíjat a munkájáért. Ez pedig egy kicsit hasonlít a kommunista szombat tempójára és módszerére, hiszen egész egyszerűen ez az önkéntes munka, nagyon úgy néz ki, hogy kötelező jelleggel lesz elvégezve.

Ha igazán segíteni szeretnének az önkormányzatoknak, akkor, azt gondolom, hogy csődbiztos vagy inkább felszámolóbiztos helyett megfelelő állami normatívát adhatnának az önkormányzatoknak, például az adóerő-képességükhöz mérten, hiszen ez jól kifejezi az önkormányzat gazdálkodásra alkalmas pénzeszközét vagy lehetőségeit. Ezen lehetne államilag segíteni. Természetesen nem azokat az önkormányzatokat kell támogatni, amelyek egyébként is jó gazdasági helyzetben vannak, hanem azokat, akik a túlélésért játszanak.

Vagy például hogy az önkormányzatoknak kötelezően a Magyar Államkincstárnál vezetett számlát kell nyitni, ehelyett inkább kötelezhetnék a Magyar Államkincstárt, hogy fizesse ki az önkormányzatoknak azokat a pályázati forrásokat, amelyek évek óta be vannak ragadva, és sokszor felborítják az önkormányzatok költségvetését, illetve a maguk előtt göngyölt adósságot sok esetben ezek okozzák.

Míg a kormány forrásokat és jogokat vonna meg az önkormányzatoktól, addig a Mi Hazánk fontosnak tartja a szubszidiaritás elvét. Hiszünk abban, hogy az önkormányzatokat megerősíteni kellene, ez lehet az alapja a vidék népességmegtartó erejének és egy fejlődő és lélekszámban is gyarapodó Magyarországnak. Köszönöm szépen a szót. (Taps a Mi Hazánk soraiból.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage