DR. DUKAI MIKLÓS belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Folytatom, rendben, köszönöm. Így lesz. Azt mondta még Gy. Németh Erzsébet asszony, hogy szerinte alaptörvény-ellenes ez a törvényjavaslat. Mi ezt megnéztük, és mindenféle szempontból úgy ítéljük meg, hogy ez nem lehet alaptörvény-ellenes, hiszen már  mondom még egyszer  ’96 óta létezik ez a törvény, és most ezzel tulajdonképpen pontosítások és a mai korhoz való igazítása történik meg ennek a törvénynek.

És akkor ugye, hogy azokra a személyi kérdésekre is kitérjek, amiket itt többen, akár a Fidesz képviselői közül is említettek: még egyszer hangsúlyozom, hogy egy adósságrendezési eljárás alá kerülő önkormányzat esetében a kötelező feladatokra és a kötelező kifizetendőkre kell koncentrálni, hogy azokat tudja a település teljesíteni.

(19.00)

Míg egy önkormányzat esetében a polgármester kötelezően megválasztott, hiszen közvetlenül választják az emberek, tehát az egy kötelező feladat, így csúnyán fogalmazva, ezenkívül egy alpolgármestert kötelező választani mindenkinek, így az ő tiszteletdíjaikat, juttatásaikat nem is érinti ez a javaslat, viszont az, hogy a képviselő-testületek tagjai kapjanak tiszteletdíjat, már a nem kötelező kategóriában van. Erre tesz javaslatot ez a törvénymódosítás, hogy ezek az emberek, akik számára nem kötelező ezt a juttatást kifizetni, ezen eljárás ideje alatt és utána két évig ezt a juttatást ne kaphassák meg

Komjáthi Imre az MSZP-ből azt mondta, hogy felszámoljuk az önkormányzatokat, elvettük a gépjárműadót, szolidaritási adót vetettünk ki, és még azt a vádat is megfogalmazta, hogy majd az ingatlanokat átjátsszuk vagy átjátssza a csődbiztos különböző magánszemélyeknek. Szerintem egy félreértés van ezzel kapcsolatosan, mert ennek az önkormányzati csődbiztosnak az a feladata, hogy amikor folytatja az eljárást, vegye számba A-tól Z-ig az adott önkormányzat összes vagyonelemét, amellyel rendelkezik, függetlenül attól, hogy az most forgalomképtelen vagy forgalomképes vagyon. Látunk jó pár olyan kistelepülést, ahol évek óta üresen állnak ma még a vagyonrendeletükben forgalomképtelennek minősített vagyonelemek, amelyekről azt gondolja a jogalkotó, hogy ha ezt ott helyben megvizsgálják, dönthetnek úgy, hogy az bevonható az adósságrendezési eljárásba, vagyis legyen jogosítványa a csődbiztosnak javaslatot tenni a testületnek arra, hogy módosítsa a helyi rendeletét, vegye ki esetlegesen a forgalomképtelen vagyoni körből, lehessen bevonni az adósságrendezési eljárásba, az ez alapján befolyó forrásból pedig lehessen rendezni az adósságokat. Ennek a módosítási javaslatunknak ez a mögöttes tartalma. Remélem, ezzel adtam tulajdonképpen egy szakmai választ erre a felvetésre.

Valóban a gépjárműadó rendszere az elmúlt évek során változott, ezt nem tagadom, ez így van. A kormány a Covidra tekintettel kérte, és ez minden önkormányzatot érintett, hogy a gépjárműadó utolsó része hadd folyhasson be mint központi adó. Hangsúlyozni kell, hogy a gépjárműadó soha nem volt helyi adó, mindig központi adónak számított, csak bizonyos mértékig voltak átengedett részei. Miután a gépjárműadó teljes egészében a központi költségvetést illeti meg, az adóbeszedéssel kapcsolatos adóhatósági teendők is átkerültek az állam oldalára, így ezzel kapcsolatban az önkormányzatoknak feladata nem maradt.

Dudás Róbert, a Jobbik képviselője azt mondta, hogy szerinte több száz olyan önkormányzat van, amely problémákkal küzd, és azt mondta még, hogy az önhiki rendszerét megváltoztattuk, most már REKI van. Itt viszont arra kell visszautalnom, hogy annak idején, amikor a stabilitási törvényben a kormány megváltoztatta a hitelfelvétel szabályait, azt írtuk elő az adósságkonszolidációval együtt, hogy az önkormányzatoknak működésre csak éven belüli hiteleik lehetnek, amelyeket év végével vissza kell törleszteni, a fejlesztéseikhez pedig kormányzati engedéllyel vehetnek fel hitelt. Más szabályban pedig azt mondtuk ki, hogy működési hiánnyal nem tervezhető egy önkormányzati költségvetési rendelet. Ez arra is jó és egyébként arra is tekintettel van, itt jön be az a főszabály, hogy minden önkormányzatnak úgy kell terveznie a költségvetési rendeletét, hogy először a kötelező feladatait kell finanszíroznia, és miután marad még másra forrása, marad még a kötelezőkön felül forrása, akkor vállalhat nem kötelező feladatot.

Erre az alapszabályra van tekintettel a teljes önkormányzati világ, és erre vagyunk tekintettel akkor, amikor a rendkívüli működési támogatásos pályázatunkban azt mondjuk az önkormányzatoknak, hogy olyan rendkívüli helyzeteket akarunk azzal kezelni, hogy három hónapja lejárt számlákat fogadunk be a REKI rendszerébe, mert azt szeretnénk elérni az önkormányzatoknál, hogy ők helyben úgy tudjanak felelősen gazdálkodni, hogy ne kerüljenek a működés tekintetében lehetetlen helyzetbe.

A vagyonos kérdésre megválaszoltam az előbb.

Azt mondta a képviselő úr, hogy segíteni kellene és nem gyámság alá helyezni az önkormányzatokat. Én nem érzem úgy, hogy ezzel a törvénymódosítással gyámság alá helyezné bárki is az önkormányzatokat.

Dócs Dávid úgy fogalmazott, hogy az elmúlt 30 év vesztesei az önkormányzatok, mert a baloldal eladósította őket, a Fidesz pedig gyámság alá helyezné őket. Azt gondolom, hogy ha csak arra gondol valaki, hogy a „Magyar falu” programban az ötezer fő alatti települések az elmúlt öt-hat évben mennyi fejlesztési forrást kaptak, aztán a „Modern városok” program keretében a nagy településeink mennyi fejlesztési forrást kaptak, és a kormány jóvoltából rengeteg olyan fejlesztés megvalósult a fővárosban is, aminek most már látjuk az eredményét, akkor szerintem nem lehet azt mondani, hogy az elmúlt 30 évnek és különösen ennek a mögöttünk lévő 13 évnek a vesztesei lennének az önkormányzatok.

Ritter képviselő úr említette az átalakult nemzetiségi önkormányzatokra vonatkozó szabályokat. Valóban, ezt azért kellett betenni és ez a módosítás azért van, mert lehet olyan, amikor egy nemzetiségi önkormányzat alakul egy településen, de normál önkormányzattá alakul, így ebben az esetben kiesik, egy ilyen van, viszont ezzel a módosítással ezek is bekerülnek.

Még egyszer szeretném megköszönni mindenkinek a jó szándékot, a hozzászólást. Köszönöm szépen a lehetőséget, és mindenkinek jó munkát kívánok. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypárti oldalon.)

Előző Következő

Eleje Tartalom Homepage